Jakt och Fiske

Medier rapporterar mer positivt om vargen

23 inlägg 4680 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

Vilsten  
#704990
Ove Lindberg skrev:Vargen är väldens vanligaste rovdjur


Va? Vad menar du med det? Vågar nästan lova att det tex finns betydligt fler rävar i världen än vargar?

Användarvisningsbild

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704999
Vilsten skrev:
Ove Lindberg skrev:Vargen är väldens vanligaste rovdjur


Va? Vad menar du med det? Vågar nästan lova att det tex finns betydligt fler rävar i världen än vargar?


En snabb koll på Wikipedia ger att det 2003 fanns ca 300 000 vargar på Jorden https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf#Stat ... nservation.

Antalet rävar kan vara svårt att uppskatta eftersom det finns så många arter.

Ett exempel på ett annat rovdjur som har varit hotat, gråsälen: Enligt https://dx.doi.org/10.2305/IUCN.UK.2016 ... 5226042.en fanns det ca 600 000 gråsälar år 2018.

Användarvisningsbild

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

Ove Lindberg  
#705041 Tyvärr är jag dåligt insatt vad Wikipedia är. Men jag och min fru har drygt 100 ha skog. Enda stället vi kan ha våra sällskapshundar lösa är på en del av tomten där vi bor. Jag har med byggstängsel hängnat in ca 300m2 som kostade 18500 sek.

Användarvisningsbild

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

T Landström  
#705043 Jag personligen tror att många av problemen med varg skulle minska betydligt om det blev ett vettig förvaltning av stammen!
Istället för att skjuta bort enskilda revir så skall kvoten skjutas i hela länet...och gärna jagas med hund!
Vargen är ett smart djur och lär sig av varandra så blir den jagad så lär den sig att hundar och människor är farliga.

Sedan jämförelsen mellan varg och blir lite fel kan jag tycka.
Som jägare vet man exakt vart vägarna är och kan anpassa jakten och försöka fånga in hunden innan den når en större väg.
Visst kan man spåra av området för att se om det är varg inne...men det är ingen garanti...dom kan ju ligga och trycka inne i området man ska jaga,

Avatar Fallback

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705048 Vargen är en stor opportunist, så om vi inte får jaga kommer den springa inne i samhällena. Som en skata bra precist. Vargar i villaområdena, mer och mer, det är det vi står inför kommande år.

Rörande vargpolitiken kan man konstatera att staten i det närmaste skiter fullständigt i vad de närmaste berörda tycker och säger. Allt ska bara begravas i utredningar, projekt och senfärdighet samt ovilja. En långsiktig utmattningskampanj. De små stegens tyranni.

I Sverige har vi ju också en urbefolkning med sitt naturbruk som ska administreras av flera Länsstyrelser uppöver landet som ska lägga skattepengar på järvar och vargar och björnar, handläggare, drönarpoliser och andra med betalt friluftsliv.

I Idre med landets sydligaste sameby tar björn 30% av renkalvarna. Sen tar järv, varg och örn sin skärv.
http://www.idresameby.se/index.php?p=b&c=e
https://www.jaktjournalen.se/lansstyrel ... en-i-idre/

Typiskt för alla svenska naturprojekt är att lagom är ALDRIG nog. Utan man kör bara på som att "ju mer dess bättre" och för överskådlig framtid. I grunden kanske det bara är så att det är "projekt" som aldrig må ta slut för det är fina jobb som ska försvaras.
Slutligen blir det dock mest konflikter och bråk. Det är känt att unga samiska män (medelålder starx under 40år) har en överrepresentation för suicid. Bristande framtidstro för renskötseln har diskuterats.

Politikersvenskarna har ju visat stor uthållighet att ömma för utsatta minoriteter runtom klotet men på hemmaplan trampas på ute i provinsen med de statligt betalda vandringskängorna utan diskussion.

Användarvisningsbild

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

Ove Lindberg  
#705055 Ett konstaterande. Dom senaste 10 åren har jag haft Vargspår på min skog minst varannan vecka vid bra spårsnö. En del av expertisen påstår att det finns ca 300 Vargar i Sverige. Om det exempelvis fanns ca 300 Älgar i Sverige tror jag det skulle ta en mansålder mellan deras spår på samma skogsmark.

Finns det någon matematiker som kan räkna på sannolikheten? Dvs drykt 100 hektar.

Avatar Fallback

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

ymer  
#705079 Miljöaktivister brukar ofta framhäva att alla djur behövs för naturens balans. Och då särskilt när det handlar om varg.
Egentligen är det massor av djur vi kan klara oss utan. Vi kan ta bort älg, varg, rådjur, örn, hjort, björn mm utan att det inte händer nånting alls. Gäller särskilt dom högre stående arterna. Det är inte dom som är viktiga.
Tyvärr är det bara toppredatorerna som omhuldas och som det läggs pengar på.
Dom "viktiga" arterna är dom allra minsta, typ bakterier, insekter, maskar osv. Inte lika roligt kanske men avgörande för
naturens så kallade "balans".
-Nu verkar det som dom har insett detta på högre nivå och börjar ifrågasätta alla forskarinsatser.

Om man återgår till ämnet vargen så är just vargen den mest onödiga av dom alla!
-Predationen på älg fanns ju före vargen. Vargen stör bara bara älgjakten så kontrollen över jakten minskar med påföljd av att betestrycket blir svårare att styra. Finns heller inget ekonomiskt värde i vargen såsom med älgen.

Avatar Fallback

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

Pan  
#705124
Ove Lindberg skrev:Ett konstaterande. Dom senaste 10 åren har jag haft Vargspår på min skog minst varannan vecka vid bra spårsnö. En del av expertisen påstår att det finns ca 300 Vargar i Sverige. Om det exempelvis fanns ca 300 Älgar i Sverige tror jag det skulle ta en mansålder mellan deras spår på samma skogsmark.

Finns det någon matematiker som kan räkna på sannolikheten? Dvs drykt 100 hektar.


Älgen och vargen har ju helt olika rörelsemönster. Älgen är hyfsat stationär på ett par tusen hektar, bortsett från eventuella vandringar som då gärna sker på invanda rutter. Vargen rör sig över betydligt större områden. Det är alltså större sannolikhet att 1 av 300 vargar trampar in på din mark än att 1 av 300 älgar skulle göra det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).