Jakt och Fiske

Naturvårdsverket får viltvårdsuppdrag

5 inlägg 2025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturvårdsverket får viltvårdsuppdrag

Torbjörn Johnsen  
#693362 Regeringen meddelar nu att det blir ändringar kring finansiering av jaktfrågor fr o m 1 januari 2022. Det s k "allmänna uppdraget" som Svenska Jägareförbundet har fått finansiering av staten för kommer att ändras till ett rent organisationsstöd fr o m 2022. Omfattande ca preliminärt 43 miljoner kr. Nytt i beslutet är att Naturvårdsverket nu får ett uppdrag att befrämja viltvård. Bl a genom att fördela bidragspengar som ska beslutas efter offentlig upphandling. Om jag fattar det hela rätt så är en del av dessa pengar sådana som Svenska Jägareförbundet tidigare har fått en del av men som de nu kommer att få konkurrera med andra organisationer om (via offentlig upphandling).

I dagens beslut ges Naturvårdsverket i uppdrag att främja landets viltvård. Här ingår att Naturvårdsverket från och med den 1 januari 2022 ska se till att åtgärder som bl.a. rör viltövervakning, trafikeftersök och klövviltsförvaltning utförs. För detta får medel ur viltvårdsfonden användas och upphandlingsreglerna ska beaktas.

Vidare beslutas om en ny förordning om vissa bidrag ur viltvårdsfonden, genom vilka ideella rikstäckande organisationer kan söka organisations- eller verksamhetsbidrag för att utföra åtgärder som främjar viltvården enligt jaktlagens definitioner. Naturvårdsverket blir ansvarig myndighet och kommer att besluta om bidrag enligt förordningen.


Pengarna som ska fördelas kommer från den s k Viltvårdsfonden, vilken finansieras via avgiften för det statliga jaktkortet. Enligt regeringen är Viltvårdsfonden underfinansierad och därför höjs kostnaden för jaktkortet från 300 kr till 400 kr. Höjningen gäller fr o m nästa jaktsäsong som inleds 1 juli i år.

Läs mer om det här på Regeringens sajt och på Svenska Jägareförbundets webbsida.



   TS
Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverket får viltvårdsuppdrag

Elmhult  
#701719 Man vill ju vara optimist men det här kommer nog inte bli bra. Känns som ett sätt att finansiera jaktsabotörer med jägarnas egna pengar. Med tanke vem som sitter i regeringen. 👎

Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverket får viltvårdsuppdrag

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701787 På grund av den politik, skeenden och händelser som är inom skogs- och jaktfrågor under den period sossarna och mp sitter på ministerposterna så bedömer jag att sossarna tappar mycket inom skogsägare- och jägarleden i kommande val. Sossarna snackar bara och säger att man har en ståndpunkt men släpper allt i händerna på MP-bocken i trädgården och lyfter inte ett finger för att få med något man lovat i tårtorna som levereras i ansiktena på exvis jägarkåren varav en majoritet av tårtätarna ser stora problem och obegriplighet. Men ser konflikt, generella anklagelser och attack levereras i en ökande takt.
MP är en blandning av idealister och aktivister varav de sistnämnda aldrig är de fridfulla men däremot de stridbara som drygar sej till bestämmande poster. MP inser nog att de ligger pyrt till och skyndar sej genomföra så mycket som möjligt utan att det blir någon demokratisk diskussion eller att ens de närmast berörda får vara remissinstanser i något läge. Det pekar på det odemokratiska vänstertankegods man har i sitt parti och varifrån tom ministrarna nu levererar genomgripande förändringar med berått mod. Jag menar det finns ju många fler jägare och skogsbönderna än det finns MP-väljare. Demokrati rent tekniskt men i praktiken är det första gången i livet man inte sett att ”demokrati, det måste få ta tid det”
Bolund i SVT ”min sanning” visade ju hur en mer pragmatisk politiker sålt sin själ inom MP. Och det kända uttrycket ”när fan blir gammal blir han religös” i hög grad passar in.
Sossarnas ministerposter som tangerar MP:s ministerposter, intressemässigt sett, har ju Lövén tydligen befolkat med de minst pragmatiska men mest radikala inom sossepartiet som tiger när MP härjar. Det är så jag tycker och ser det just nu.

Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverket får viltvårdsuppdrag

Elmhult  
#701810 Och dom fick inte ens mest röster i förra valet. Heja demokratin.

Jaktkortet ska ju bli dyrare. Men om man inte betalar det så kostar det ju inget och aktivisterna får inga pengar till tändstickor för jakttornsbränder.

Avatar Fallback

Re: Naturvårdsverket får viltvårdsuppdrag

fax  
#701860 Om tjänster med anknytning till jakt skall ske genom offentlig upphandlas så blir det intressant att se anbudsunderlaget. Om det totas ihop av Miljödepartementet så lär det bli Naturskyddsföreningen, Djurens vänner och liknande organisationer, som kammar hem miljonerna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).