Jakt och Fiske

Skydda den utrotningshotade älgen?

56 inlägg 9606 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

jannee  
#689273 Får PK maffian råda lär det nog bli så.
Självbestämmande över egen ägd mark ska då med andra ord upphöra.

Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

salix  
#689274 Det kan hjälpa mot vissa med tunnelseende.

Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

jannee  
#689277 Är just en av socialdemokraternas eller kommunisterna ideologiska teman - bevare oss för detta :twisted:

Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Contårta  
#689283
gurka skrev:
Josephine skrev:Om SGT-rörelsen kunde lugna ner sig lite och samarbeta med skogsägarna? (bara en tanke)


SGT-rörelsen är väl storstads-lokaliserad då de boende i vargområdena redan upptäckt alla fördelar med en stor vargpopulation ??


”SGT-utövare” bor väl ändå mest ute på landet då det är dessa som jagar, har betesdjur och oftast rör sig i marker med varg. Men fördelar med stor vargpopulation ser man kanske bäst ifrån staden.

Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Josephine  
#689289
Contårta skrev:
gurka skrev:
Josephine skrev:Om SGT-rörelsen kunde lugna ner sig lite och samarbeta med skogsägarna? (bara en tanke)


SGT-rörelsen är väl storstads-lokaliserad då de boende i vargområdena redan upptäckt alla fördelar med en stor vargpopulation ??


”SGT-utövare” bor väl ändå mest ute på landet då det är dessa som jagar, har betesdjur och oftast rör sig i marker med varg. Men fördelar med stor vargpopulation ser man kanske bäst ifrån staden.


Det är ju redan nu bestämt hur "stor" vargpopulationen får lov att vara och sedan flera år får vargbeståndet lov att skjutas av. (eller har detta ändrats? jag hänger inte med i allt som pågår) ----- Sambandet mellan rikligt med löv = många klövdjur - finns det? Hur kommer det sig att vissa bestånd av bok får vara helt ifred medan andra bestånd ett par kilometer bort betas ner? Smakar de bättre??... ----- och i det stora perspektivet äger vi väl egentligen ingenting, vi har det bara till "låns" för framtida generationer. Luft, vatten och vilda djur rör sig fritt över alla markgränserna.

Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

jannee  
#689298 Knagge skriver i en annan tråd att hjortdjur har torgskräck.
Jag anser tvärtom.
Det är just på nyplanteringar i storlek 2 ha och större det betas hej vilt.
Kommer upp med löv som hjortdjuren älskar men däribland finns också de plantor man satt, vilka ryker med när rådjuren/älgen rensar.
Jag ser älglegor när jag brunnsröjer och avföring lite här och var.
Legorna efter älg ligger ALLTID på relativt högt belägna platser dock med vindskydd.
Sedan kan det vara hundratals meter till hyggeskanten.
Däremot ser man dagtid sällan älg på hyggena, däremot rådjur.
Vi har på tok för mycket älg i förhållande på tillgången till foder.
Ändå är fodertillgången hög, dock inte av tall eftersom älgen redan tuggat i sig det som skulle kunnat bli lite basföda.
Sedan är det fel att skylla på klimatet för att älgkalvarna är små, enär populationen av älg är för stor.

Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Knagge  
#689343 Det där med hyggesstorlek betydelse det förutsätter att man hyggesröjer ner pattagransnåren som kan bli på nya hyggen om man inte hyggesröjer ordentligt .
Då blir de snåren daglega för både rådjur och älg och det blir aldrig någon bra skog av dom .
Då blir stora hyggen precis som små hyggen . Det kan vara andra förutsättningar på andra håll i landet men detta är mina erfarenheter .

Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Contårta  
#689602 OnT: är det någon här som kan presentera data på att älgen skulle vara utrotningshotad/kraftigt decimerad i större geografier mer än i vissa enskilda ÄSO:n?

Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Josephine  
#692239 Dags att röra om lite i ¨älggrytan" ... > https://kvikkjokk.nu/sveaskogs-vintermassaker/

Skadedjuret älgen (enligt Sveaskog, man ocksa en del andra skogsägare) - versus "älgar som svälter"

men hörni, vad tycker ni om helikopterjakt pa älg? Behövs verkligen det?...
och jakt mitt i vintern? (den är väl normalt sett bara pa hösten och halva Norrland tar ledigt typ? ;-)

Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692242 Jag tror beväpnade drönare med IR-kamera och målsökande ammunition är framtiden! 👍

Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

isteskog  
#692243 Mig veterligen så har helikopterjakt bedrivits några gånger som skyddsjakt där det är mycket vandringsälg. Men forummedlemmar norr om mig kanske vet mer.
Sen tycker jag att länken visar ett överdrivet och delvis onyanserat tyckande!

Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

axwell  
#692254 Har inte hört att det är så vanligt förekommande med älgjakt via helikopter.

Mig veterligt är det väl bara lapparna i nationalparkerna som jagar älg på det sättet.

Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Josephine  
#692280
isteskog skrev: Sen tycker jag att länken visar ett överdrivet och delvis onyanserat tyckande!


Därför som jag delar den här. Det är manga som läser den och liknande texter och aldrig far höra vad alla mindre och medelstora skogsägare gör för naturen.
T.ex. de vittnesmal jag har fatt läsa av er som sparar lövträd till älgarna. (med varierande framgang)

Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

halvproffs  
#692283 Jag sparar mycket löv för att förhoppningsvis rädda tallar. Varierande framgång men hade jag inte gjort det så hade det ju varit värre.
Sen är det ju så också att jag som jägare får ett utsökt kött tillbaka och som markägare underhållna vägar.

Har aldrig hört att samerna fått tillstånd att jaga älg från helikopter.
Däremot används helikopter mycket för att frakta ner skjutna älgar från fjällen.

Avatar Fallback

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

axwell  
#692287
halvproffs skrev:Har aldrig hört att samerna fått tillstånd att jaga älg från helikopter.


Nu var det kanske "fake news" men SVT hade några år sedan ett reportage där lapparna jagade från helikopter i Sarek.
Inga kommentarer om att det var oetiskt, mest handlade det om hur mycket större och tyngre dom här älgarna är jämfört med södra Sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).