Jakt och Fiske

Rådjursjakten 2020

30 inlägg 7422 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Erre  
#688291 Så himla kul vedmaskin. 👍.

Väl värd. Du har kämpat med han å tagit det lugnt. Nu var det dags. 💪

Avatar Fallback

Re: Rådjursjakten 2020

80-90  
#688385 Grattis vedmaskin 👍👍vi har inte klarat å skjuta nått för Sune än .. men det vore väl f om vi inte får kläm på nått nu i mellandagarna...

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Grålle52  
#688387 Skjuter aldrig några rävar. Det och lodjurspopulationen håller skadedjuren på låg nivå.

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690717 När jag släppte Tarzan idag så var det näsan i vädret direkt. Skulle till o knäppa jackan. Men det blev fullt drev omgående inne i björkröjningen. Så det blev brått o stoppa i skott.

Drevet går ner mot viltstängslet passerar min björkgallring sedan I vintras. Över skogsvägen in i grannens granplantering. Det är en gammal mosse med diken. Efter drygt en 1 km drev så blir det lite trassligt. Jag väntar en stund men han står still. Jag vill inte ha honom drällandes så nära grinden. På en 600 m så böjar jag blåsa in honom. Han börjar gå tillbaka. Istället för o svänga av I löpan så fortsätter han vägen uppåt. Vägen delar sig. Han väljer fel väg men vänder snabbt tillbaka. Går rätt väg. Jag tänker att han stannar vid bilen. Men fortsätter o möter mig på tillbakavägen.
1609419084_20201231_085824.jpg

Andra släppet så gör han några små utflykter. Vi kommer till tätt område med gran o björk. Nästan framme vid en hyggeskant. Så får han upp. Det drar iväg fullt drev. När det kommer utanför jaktmarken så börjar det svänga lite.

När det är över en km fågelvägen från upptaget. I riktning bortåt. Så då börjar det bli lite väl svettigt. Det var bara jag o en till som var ute. Vill ju helst att hunden kommer tillbaka själv. Men jag kände att jag behövde tillbaka till bilen. När jag kommer fram till bilen. Så har drevet lugnat sig. Han går tillbaka. Men fortsätter åt ett annat håll.

Jag tänker att jag åker på grannens väg istället för å hämta hunden. Medans jag åker runt så tappar jag kontakten. När jag får in Tarzan igen så är han halvvägs tillbaka. Men han har tappat bort sig lite på en vägstump. Jag står på vägen 150 från upptaget. 800 m till Tarzan. Börjar blåsa i pipan. Min jaktkompis skulle ta sig tillbaka för att kolla upp den vägen. Nu har det avverkats så det ligger virke. Då händer det alltför ofta att det står öppet medans dom lastar.

Jag blåser på för fullt. Tarzan kommer på i löpan igen. Han kommer klockrent tillbaka i löpan. Kändes gott o blåst in honom två gånger idag 👍

Nu har det varigt drev stort sett varje släpp här på slutet. Även om det tagit en stund för upptag.👍

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Erre  
#690719 Härligt Vedmaskin
Att kunna kalla in en drever är inte dåligt.

Bra betyg på både hund å husse. 👍

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690723
Erre skrev:Härligt Vedmaskin
Att kunna kalla in en drever är inte dåligt.

Bra betyg på både hund å husse. 👍


Tackar. Jo det kändes gott att få in honom när det behövdes.

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691538 Tarzan fick första släppet. Vi kom inte långt förrän näsan i vädret och han pep iväg. Strax därpå lite trevande skall i början.

Det var både räv o rådjur synliga. Men troligtvis var det rådjuret han drev. Efter 2 km drar det över en mindre trafikerad väg o in på grannmarken. Åker o kollar. Drar ner mot sjön skallar lite ibland. Det här kan gå käpprätt åt fel håll. Tänker att jag testar o blåser in honom. Denna gången hade han bara drivit en liten stund. Så det var inte lika säkert att han ville hem. Men det ville han. Blåste in honom på 250 m. 👍

Nästa släpptes en basset. Tog upp. Rätt så snabbt så drog den över samma väg i riktning där Tarzan varigt. Så det drevet blev inte långvarigt.

Tredje släppet. Den basseten hade i och för sig en lång sökrunda. Men utan att hitta något. Samtidigt hade grannlaget en tax inne hos oss.

Inför fjärde så fick Tarzan förtroendet igen. Frågan var bara var vi inte hade varigt med hund och det kunde tänkas stå något rådjur.

Vi går in. Tarzan är inte vid i söket. Men han är mer o mer vidlyftig o lämnar mig mer o mer. Vi hade gått en bra bit in genom tätningar o passerade ut i gallrad tallskog.

Kollar med jaktledaren var han tror om det. Vilket håll jag ska gå ut. Åt det ena hållet så hade en tidigare hund varigt. Så det blev åt det andra. Jag går uppåt på en ås. Tarzan tittar på mig. Undrar var jag ska. Han har varigt iväg innan på lite rundor. Så jag tänkte att han bara skulle vara iväg en liten sväng.

Men han får upp o drar iväg. Jag står högt upp o det hörs väl. Passkyttarna hade väl gett upp hoppet. Tarzan öste på. Rådjuret bjöd upp till dans o buktade fint i omgångar.
1609694668_20210103_144534.jpg
Rådjuret sticker ut i den vänstra svängen. Gör en vid båge och kommer tillbaka mot upptaget. Jag går ut mot vägen. Då smäller det.

Dryga 40 minuters drev och rådjuret kommer i pass. Tarzan låg några 100 m efter. Men det var ett spännande drev. 💪 👍

1609694671_20210103_150610.jpg
1609694671_20210103_151649.jpg
1609694670_20210103_151945.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696260 Släppte Tarzan idag. Har inte varigt läge sen sist. Men nu var han laddad. Det var med två passkyttar i alla fall.

Tänkte jag släpper från viltstängslet. Så det inte får upp o drar däråt med en gång.
1611490744_20210124_091349.jpg
Släpper när jag kommer in på traktorvägen. Går in i kanten på björkgallringen. Drar mig uppåt i lutningen. Kommer inte långt förrän det är drev. Ställer mig på ett bra ställe. Men det drar iväg där vi inte står.

Men när det går ner mot viltstängslet. Så går jag ner mot grinden och ställer mig på pass. Så jag har koll in i en grangallring samt på skogsvägen om det kommer nåt. Hör hunden driva och att det knakar inne i gallringen. Jag ser inget. Men Tarzan släpper 200 m ifrån mig. Han tar löpan tillbaka. Han drev drygt 2km innan han släppte men det gick undan.

Jag pinnar upp o tänkte genskjuta där han passerade över skogsvägen. Men han svänger av en väg för tidigt. Men jag lyckades blåsa in honom. Så han kom rakt mot mig.

1611490746_20210124_095854.jpg
Nya tag. Han var iväg en liten sväng vid sidan om hygget. Vi fortsätter in i granplanteringen. Tarzan får upp. Jag gör mig redo. Har lite gluggar o se nåt o eventuellt skjuta. Tarzan kommer närmre o närmre Men jag ser inget. Han kommer tillbaka till mig. Jag sa att jag vet inte vad det var han drev. Han korsade löpan innan han fick upp.

Sedan tog det inte lång stund innan han fick upp slaget igen och drog iväg. Ryggen på ett rådjur hade redan skymtat förbi en passkytt när han skallade första gången.

Gick inte lika fort denna gången. Men rådjuret gjorde en vid båge. Nästan 1 km ifrån mig. In på grannmarker. Tog mig ut till skogsvägen. Ifall det brakar käpprätt iväg. Men det viker av. Så det går inte ifrån i alla fall. Kommer fram till ett blött område på grannmarken. Tarzan har problem han gör försök på två håll. Men sen ger han sig o börjar ta löpan tillbaka. Efter dryga 4 km drev.

På 500 m gör jag ett försök o blåsa in honom. Tar inte lång stund förrän Tarzan svänger av o kommer emot mig. Lite trevande i början. Men sen går det rätt fort tills han kopplad. 👍

Två fina drev med snabba upptag. Sedan rår ju inte Tarzan för att vi står fel. 😉
Men roligt var det.

Får se hur vädret är nästa helg om det blir nåt släpp.

Avatar Fallback

Re: Rådjursjakten 2020

80-90  
#696289
Vedmaskin skrev:Släppte Tarzan idag. Har inte varigt läge sen sist. Men nu var han laddad. Det var med två passkyttar i alla fall.

Tänkte jag släpper från viltstängslet. Så det inte får upp o drar däråt med en gång.
1611490744_20210124_091349.jpg
Släpper när jag kommer in på traktorvägen. Går in i kanten på björkgallringen. Drar mig uppåt i lutningen. Kommer inte långt förrän det är drev. Ställer mig på ett bra ställe. Men det drar iväg där vi inte står.

Men när det går ner mot viltstängslet. Så går jag ner mot grinden och ställer mig på pass. Så jag har koll in i en grangallring samt på skogsvägen om det kommer nåt. Hör hunden driva och att det knakar inne i gallringen. Jag ser inget. Men Tarzan släpper 200 m ifrån mig. Han tar löpan tillbaka. Han drev drygt 2km innan han släppte men det gick undan.

Jag pinnar upp o tänkte genskjuta där han passerade över skogsvägen. Men han svänger av en väg för tidigt. Men jag lyckades blåsa in honom. Så han kom rakt mot mig.

1611490746_20210124_095854.jpg
Nya tag. Han var iväg en liten sväng vid sidan om hygget. Vi fortsätter in i granplanteringen. Tarzan får upp. Jag gör mig redo. Har lite gluggar o se nåt o eventuellt skjuta. Tarzan kommer närmre o närmre Men jag ser inget. Han kommer tillbaka till mig. Jag sa att jag vet inte vad det var han drev. Han korsade löpan innan han fick upp.

Sedan tog det inte lång stund innan han fick upp slaget igen och drog iväg. Ryggen på ett rådjur hade redan skymtat förbi en passkytt när han skallade första gången.

Gick inte lika fort denna gången. Men rådjuret gjorde en vid båge. Nästan 1 km ifrån mig. In på grannmarker. Tog mig ut till skogsvägen. Ifall det brakar käpprätt iväg. Men det viker av. Så det går inte ifrån i alla fall. Kommer fram till ett blött område på grannmarken. Tarzan har problem han gör försök på två håll. Men sen ger han sig o börjar ta löpan tillbaka. Efter dryga 4 km drev.

På 500 m gör jag ett försök o blåsa in honom. Tar inte lång stund förrän Tarzan svänger av o kommer emot mig. Lite trevande i början. Men sen går det rätt fort tills han kopplad. 👍

Två fina drev med snabba upptag. Sedan rår ju inte Tarzan för att vi står fel. 😉
Men roligt var det.

Får se hur vädret är nästa helg om det blir nåt släpp.

Hur gammal är Tarzan?? Här är nog säsongen slut m skarsnö

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696305
80-90 skrev:
Vedmaskin skrev:Släppte Tarzan idag. Har inte varigt läge sen sist. Men nu var han laddad. Det var med två passkyttar i alla fall.

Tänkte jag släpper från viltstängslet. Så det inte får upp o drar däråt med en gång.
1611490744_20210124_091349.jpg
Släpper när jag kommer in på traktorvägen. Går in i kanten på björkgallringen. Drar mig uppåt i lutningen. Kommer inte långt förrän det är drev. Ställer mig på ett bra ställe. Men det drar iväg där vi inte står.

Men när det går ner mot viltstängslet. Så går jag ner mot grinden och ställer mig på pass. Så jag har koll in i en grangallring samt på skogsvägen om det kommer nåt. Hör hunden driva och att det knakar inne i gallringen. Jag ser inget. Men Tarzan släpper 200 m ifrån mig. Han tar löpan tillbaka. Han drev drygt 2km innan han släppte men det gick undan.

Jag pinnar upp o tänkte genskjuta där han passerade över skogsvägen. Men han svänger av en väg för tidigt. Men jag lyckades blåsa in honom. Så han kom rakt mot mig.

1611490746_20210124_095854.jpg
Nya tag. Han var iväg en liten sväng vid sidan om hygget. Vi fortsätter in i granplanteringen. Tarzan får upp. Jag gör mig redo. Har lite gluggar o se nåt o eventuellt skjuta. Tarzan kommer närmre o närmre Men jag ser inget. Han kommer tillbaka till mig. Jag sa att jag vet inte vad det var han drev. Han korsade löpan innan han fick upp.

Sedan tog det inte lång stund innan han fick upp slaget igen och drog iväg. Ryggen på ett rådjur hade redan skymtat förbi en passkytt när han skallade första gången.

Gick inte lika fort denna gången. Men rådjuret gjorde en vid båge. Nästan 1 km ifrån mig. In på grannmarker. Tog mig ut till skogsvägen. Ifall det brakar käpprätt iväg. Men det viker av. Så det går inte ifrån i alla fall. Kommer fram till ett blött område på grannmarken. Tarzan har problem han gör försök på två håll. Men sen ger han sig o börjar ta löpan tillbaka. Efter dryga 4 km drev.

På 500 m gör jag ett försök o blåsa in honom. Tar inte lång stund förrän Tarzan svänger av o kommer emot mig. Lite trevande i början. Men sen går det rätt fort tills han kopplad. 👍

Två fina drev med snabba upptag. Sedan rår ju inte Tarzan för att vi står fel. 😉
Men roligt var det.

Får se hur vädret är nästa helg om det blir nåt släpp.

Hur gammal är Tarzan?? Här är nog säsongen slut m skarsnö


Han fyller tre i början på april. Han är sen i starten kom inte igång o driva förrän i slutet av förra säsongen.

Nu så är han på g. 👍

Avatar Fallback

Re: Rådjursjakten 2020

80-90  
#696316
Vedmaskin skrev:
80-90 skrev:
Vedmaskin skrev:Släppte Tarzan idag. Har inte varigt läge sen sist. Men nu var han laddad. Det var med två passkyttar i alla fall.

Tänkte jag släpper från viltstängslet. Så det inte får upp o drar däråt med en gång.
1611490744_20210124_091349.jpg
Släpper när jag kommer in på traktorvägen. Går in i kanten på björkgallringen. Drar mig uppåt i lutningen. Kommer inte långt förrän det är drev. Ställer mig på ett bra ställe. Men det drar iväg där vi inte står.

Men när det går ner mot viltstängslet. Så går jag ner mot grinden och ställer mig på pass. Så jag har koll in i en grangallring samt på skogsvägen om det kommer nåt. Hör hunden driva och att det knakar inne i gallringen. Jag ser inget. Men Tarzan släpper 200 m ifrån mig. Han tar löpan tillbaka. Han drev drygt 2km innan han släppte men det gick undan.

Jag pinnar upp o tänkte genskjuta där han passerade över skogsvägen. Men han svänger av en väg för tidigt. Men jag lyckades blåsa in honom. Så han kom rakt mot mig.

1611490746_20210124_095854.jpg
Nya tag. Han var iväg en liten sväng vid sidan om hygget. Vi fortsätter in i granplanteringen. Tarzan får upp. Jag gör mig redo. Har lite gluggar o se nåt o eventuellt skjuta. Tarzan kommer närmre o närmre Men jag ser inget. Han kommer tillbaka till mig. Jag sa att jag vet inte vad det var han drev. Han korsade löpan innan han fick upp.

Sedan tog det inte lång stund innan han fick upp slaget igen och drog iväg. Ryggen på ett rådjur hade redan skymtat förbi en passkytt när han skallade första gången.

Gick inte lika fort denna gången. Men rådjuret gjorde en vid båge. Nästan 1 km ifrån mig. In på grannmarker. Tog mig ut till skogsvägen. Ifall det brakar käpprätt iväg. Men det viker av. Så det går inte ifrån i alla fall. Kommer fram till ett blött område på grannmarken. Tarzan har problem han gör försök på två håll. Men sen ger han sig o börjar ta löpan tillbaka. Efter dryga 4 km drev.

På 500 m gör jag ett försök o blåsa in honom. Tar inte lång stund förrän Tarzan svänger av o kommer emot mig. Lite trevande i början. Men sen går det rätt fort tills han kopplad. 👍

Två fina drev med snabba upptag. Sedan rår ju inte Tarzan för att vi står fel. 😉
Men roligt var det.

Får se hur vädret är nästa helg om det blir nåt släpp.

Hur gammal är Tarzan?? Här är nog säsongen slut m skarsnö


Han fyller tre i början på april. Han är sen i starten kom inte igång o driva förrän i slutet av förra säsongen.

Nu så är han på g. 👍

Härligt 👍

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697887 Idag så var det dags för säsongsavslutning. Vi var fyra stycken som var med idag.

Det kom en ca 10-15 cm snö sedan i torsdags. Lite tills fredagsmorgon.
1612108565_20210131_092625.jpg
Tarzan laddad inför första släppet.
Det finns mycket slag på hygget. Men han börjar inte väcka förrän vi kommer in i röjningen på andra sidan hygget. Där får han upp ett rådjur. Driver men det hörs inte så långt idag. En passkytt får det bakom sig o han vill inte skjuta när det inte är bredsida. Rådjuret drar iväg ut o in på grannmarken. Men Tarzan släpper rätt snabbt där som väl är. Så han kommer tillbaka. Det var en 3 km drev.

Andra släppet är det en basset. Så jag passar jag vid gölen.
1612108570_20210131_111042.jpg
Brukar vara ett säkert rundningsmärke för rådjuren. Här sköts det för Tarzan sist.

Det var gott om slag men inga färska så det bidde inget.

Inför tredje så fick Tarzan förtroendet igen. Jag skulle släppa där jag släppte andra i söndags. Men när ja skulle klargöra Tarzan. Så kom det rapport om nya grisslag. Så det blev snabbt ändrade planer o släppa där vi var första i söndags.

Fullt med rådjurslag.
1612108571_20210131_130510.jpg
1612108570_20210131_132433.jpg
1612108567_20210131_132438.jpg
Tarzan väcker två gånger på samma ställe. Men det blir inte mer. Så när vi passerat passkyttarna. Så kopplar jag.

Då tänkte jag att säsongen var färdig. Men då skulle den andra basseten få en sista chans. Söker ut där vi står. Men när hon får upp. Så går det iväg. Börjar bukta inne på grannmarken. För att sedan dra iväg längre bortåt. Håller inte på jättelänge innan hon släpper.

Så nu är det till o ladda om tills nästa säsong.

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Erre  
#697890 Det har varit kul att följa dig och Tarzans utveckling under säsongen. 👍

Nya tag i höst.

Avatar Fallback

Re: Rådjursjakten 2020

80-90  
#697902 👍👍hoppas du fortsätter å rapporterar till hösten

Användarvisningsbild

Re: Rådjursjakten 2020

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697932 Jo men det ska jag försöka göra. Roligt att ni är intresserade 😀

Dottern sa idag. -Idag så kanske du får skjuta för Tarzan.

Ja det hade varigt roligt svarade jag.

Skulle bara få med mig nån (barnen)som sköter kameran. Så man kan få lite ljud o bild. Vill inte bränna den chansen om det dyker upp nåt. I alla tills man skjutit första.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar