Jakt och Fiske

Byggde ett mörkersikte av bråte från Ebay

6 inlägg 2871 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byggde ett mörkersikte av bråte från Ebay

Elmhult  
#669395 Trodde aldrig det skulle funka. Beställde grejerna för kanske två tre år sedan. Idag fick jag för mig att testa ordentligt. Efter skruvat fast det på geväret visade det sig att det inte gick att repetera då jag slimmat mitt kikarsikte så nära bössan det går. Lämnade ingen plats för slutstycket.
Nåja, tog fram ett Vortexsikte som inte håller nollan och skruvade fast det där. På med en ir-lampa, i med Biltemabatterier och ut ikväll och testa. Jag har bara testat Hyltes mörkersikte innan. Det där med en stor skärm för några tusen. Och jag får nog säga att det här skranglet presterade ungefär lika bra. Fast mina grejer kostade bara 700 spänn. Tror inte man ska ta ut det i fuktig väderlek dock. Inga skydd mot väta någonstans. Skärmen är dessutom väldigt ljusstark och skulle lysa upp halva skogen om man slog på den i mörkret.
Men den funka ju iallafall och det var ju roligt. 😀

Nästa steg blir såklart (!!!) att köpa en bössa med fungerande sikte o ut o prova grisjakt. 🤭 🙃



   TS
Avatar Fallback

Re: Byggde ett mörkersikte av bråte från Ebay

torpöbo  
#669495 Skulle vilja prova att ha ett motsvarande sikte utan skärm med med någon form av fäste på huvudet. Känns väldigt bakvänt med att ha en stor skärm. Kanske någon mindre skärm att ha framför ena ögat bara.

Avatar Fallback

Re: Byggde ett mörkersikte av bråte från Ebay

Elmhult  
#669500
torpöbo skrev:Skulle vilja prova att ha ett motsvarande sikte utan skärm med med någon form av fäste på huvudet. Känns väldigt bakvänt med att ha en stor skärm. Kanske någon mindre skärm att ha framför ena ögat bara.


Finns ju betydligt mindre skärmar man kan skruva dit. Kanske bakom kameran om man kan flytta fram siktet så man inte får ett blått öga. Skaffa en annan lins till kameran är ju ett alternativ. Båda i kombination så man kan ha siktet på ett vettigt ställe med och utan det här bygget på. Detta var bara en snabb grej jag skruvade ihop för att det kliade i fingrarna. Kanske tar tag i att ändra lite på det senare. Nu kan jag hålla koll på fåren utan att gå ut o lysa med pannlampan. 🤣 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggde ett mörkersikte av bråte från Ebay

hfab  
#669660 Kan du lista vilka grejer du använt i bygget?

Avatar Fallback

Re: Byggde ett mörkersikte av bråte från Ebay

Elmhult  
#669663
hfab skrev:Kan du lista vilka grejer du använt i bygget?

Ja nu var det ett par år sedan. Men sök på "Night sight" på ebay. Finns otaliga.

Färdigt kit: https://www.ebay.co.uk/itm/392899454135

Jag lämnar inga garantier på att det funkar eller att man kan jaga med det här. Som vanligt med Ebay kan man få lite vad som helst. Men i mitt fall fungera det. Tror dom flesta drivs av två 18650 batterier plus batterier till UV lampan. Köp inte dom från Kina. De är rena skräpet och dör efter några minuter. Till dom behöver du en laddare med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggde ett mörkersikte av bråte från Ebay

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669677 Pard nv 007 skal visstnok vera ganske bra, selgast i Norge og Sverige.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar