Jakt och Fiske

Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

35 inlägg 7329 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664160
PAA skrev:Hade hästarna stått på allmän väg och blivit påkörda en lastbil, betvivlar jag starkt att det gapats efter indraget körkort och beslagtaget fordon.


Jo, om lastbilens förare tyckte det var vildsvin och körde över dom med flit. :)

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

alias  
#664162 Helt klart tragiskt när något dylikt händer. Tänker inte försvara det, men tror likväl att jag kanske kan förklara det till viss del.

För dem som genomgått försvarets överlevnadsutbildning med momentet som tillfångatagen där man får stå med en huva över huvudet mellan förhörsmomenten så tror jag att fler än jag kan dra sig till minnes att hjärnan börjar spela upp visuella scenarion (lite likt hallucinationer) när den inte får några synintryck på en lång stund.

På liknande sätt blir vi vilseledda av någon som gör ett korttrick - vi fokuserar uppmärksamheten mot ena handen och missar vad magikern gör med den andra handen.

Hur många som suttit på pass i skymningen har inte kunnat svära på att en stubbe eller lite fruset örnbräken var huvudet på en råbock i sista skjutljuset, bara för att tvingas inse att så inte varit fallet när man hittat åt objektet i kikaren?

Vad vi "ser" beror till stor del på vad vi förväntar oss att se.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

JörgenO  
#664172
PAA skrev:Så klart ska man ha superkoll på vad man skjuter, men man har även i högsta grad ansvar som hästägare att hålla rätt på sina tamdjur. Hade hästarna stått på allmän väg och blivit påkörda en lastbil, betvivlar jag starkt att det gapats efter indraget körkort och beslagtaget fordon.


Wow, det går visst att jämföra äpplen med päron 😁🙄

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

tallen100  
#664279
PAA skrev:Så klart ska man ha superkoll på vad man skjuter, men man har även i högsta grad ansvar som hästägare att hålla rätt på sina tamdjur. Hade hästarna stått på allmän väg och blivit påkörda en lastbil, betvivlar jag starkt att det gapats efter indraget körkort och beslagtaget fordon.

Det var ju en Intressant jämförelse.😳

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

PAA  
#664298
JörgenO skrev:Wow, det går visst att jämföra äpplen med päron 😁🙄


Menar du att äpple och päron båda goda i fruktsallad, och häst och svin är båda är goda, typ som hamburgare?

Håller inte med.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).