Jakt och Fiske

Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

35 inlägg 7316 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Emanuel90  
#661999 Jag är inte förvånad att det händer, innan jag skaffade mörkerkikarsikte så var vildsvinen ofta som en mörk klump som man sköt när man listat ut vad som var fram på grisen.
Har då grannens ponnys rymt och ställt sig i åkern där man smyger på vildsvin så är jag som sagt inte förvånad att det sker en olycka. Väldigt tråkigt att det hände ändå.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Elmhult  
#662204 Var det inte så att hästarna hade stuckit från sitt hägn? De var alltså på rymmen. Och kanske i högt gräs nånstans. Det var väl även riktigt tidigt på morgonen. Jägaren kan ju faktiskt ha god anledning att tro att det är gris då. Inte för att försvara men det kan man ju tänka på. Men det är ju solklart att man måste vara 110% säker på vad man skjuter på.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

HN  
#662235 Läste här tidigare i tråden att förundersökningen är nerlagd men jag undrar vad som hade hänt om det råkade vara en varg istället?

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662236 Då hade han nog varit häktad ist...

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Elmhult  
#662237
HN skrev:Läste här tidigare i tråden att förundersökningen är nerlagd men jag undrar vad som hade hänt om det råkade vara en varg istället?


Ojojoj! Madrasserad cell för honom och familjen skickad till arbetsläger i Sibirien. Minst.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662239 En förundersökning är inledd om grovt jaktbrott hade det stått

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662241 Och i Svensk Jakt hade det stått om omyndigförklarandet att vapnen blivit beslagtagna tills vidare.
Och utredningen hade tagit en evighet.
Statuera exempel för 99% regelföljade jägare och 1% tveksamt samt 100% dvs samtliga läskiga som sprutar bly och lägger sej i naturens fria utveckling utan människan.
Tror jag

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Avslutat-02  
#662253 Nja riktigt så hade det inte blivit.
Men det är bara att kolla på det stundande åtalet och förundersökningen emot Karl Hedin.

Detta är inte en vanlig åklagare som åtalar utan en miljöåklagare, dessa driver inte bara lagens långa arm utan även regerings agenda vad det gäller miljö och naturfrågor, i domstol.

Ju mer fanatisk åklagare man får tag på ju fortare snurrar karusellen åt fel håll...

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Seb macahan  
#662254 En liknande händelse hände en i närheten för några år sedan. Fast då en älgko i ett sädesfält.
Han som sköt har jagat sen tidiga tonåren och i princip lever i skog och mark. Är det någon jägare som jag hyser respekt för så är det bla han och många med mig. En lugn och sansad person som älskar naturen och jakten och lyckats bra i många år med sin jakt. Ändå skjuter han fel? Samma drev då, och folk som föreslog indragna licenser etc. Om denna man kunde skjuta fel denna natt så är jag i princip benägen o säga att då kan vi alla göra det. Det är lätt o döma andra!!!
Jag skulle säga att det är tragiskt för alla inblandade.

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

JörgenO  
#662267 Eftersom konsekvenserna av ett skott är oåterkalleliga så skall det ställas stora krav på dem som har rätt att jaga och använda vapen i vårt samhälle.
Om du skall skjuta en gris och skjuter en häst har du inte gjort ett bra förarbete och då tycker jag det är naturligt att du inte längre är betrodd att handha vapen eller jaga.
Jag finner det orimligt att man skjuter utan att ha identifierat det man skjuter på. Om det inte är möjligt måste man skaffa bättre utrustning eller så får man avstå att jaga på natten.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Elmhult  
#662271
JörgenO skrev:Eftersom konsekvenserna av ett skott är oåterkalleliga så skall det ställas stora krav på dem som har rätt att jaga och använda vapen i vårt samhälle.
Om du skall skjuta en gris och skjuter en häst har du inte gjort ett bra förarbete och då tycker jag det är naturligt att du inte längre är betrodd att handha vapen eller jaga.
Jag finner det orimligt att man skjuter utan att ha identifierat det man skjuter på. Om det inte är möjligt måste man skaffa bättre utrustning eller så får man avstå att jaga på natten.


Han jagade inte på natten. Alla kan göra ett misstag. Folk kör i 160 med sin BMW och blir av med körkortet får ju tillbaka det efter ett tag. Den personen är ju helt klart livsfarlig och borde inte få tillbaka sitt körkort någonsin kan man ju argumentera då. Utrustningen man får använda vid jakt är begränsad för att göra det svårare att jaga vissa djur. Annars hade man ju haft drönare och mörkersikte eller ännu värre grejer. Men det får man ju inte. Och vissa situationer du utsätts för inte bara inom jakt är otroligt svåra att klara ut utan misstag. Tex då i trafiken. Allt beror ju på om vi vill att vanligt folk ska få jaga eller bara extremt vältränade människor? Då hade vi inte fått många jägare. Sett överlag så är vi ändå otroligt duktiga på att sköta oss i jaktsammanhang i Sverige. Vi har stor frihet under ansvar och enligt mig så sköter vi det exemplariskt till nästan 100% Men vi har en media och en åsiktsmaskin som inte är på jägarnas sida och varenda liten grej ska blåsas upp o det grövsta till en publik som mindre o mindre har kontakt med naturen.

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

JörgenO  
#662273 Ja, det är en bra idé att man får göra om provet om man gör så allvarliga fel. Precis som man borde få ta om körkortet om man kör grovt vårdslöst👍

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662285
Elmhult skrev:Han jagade inte på natten.


Tidigt på morgonen i alla fall, han ringde polisen strax innan solen gick upp (halv sex).

https://www.jaktjournalen.se/tva-shetla ... insjagare/

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

tallen100  
#662297 Alla kan göra misstag, men skjuter man två hästar när man ska skjuta gris borde man nog självmant lägga bössan på hyllan. Kan inte kännas något vidare, och jaktlusten borde vara borta för lång tid framöver..

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsjägare sköt två shetlandsponnies

PAA  
#664155 Så klart ska man ha superkoll på vad man skjuter, men man har även i högsta grad ansvar som hästägare att hålla rätt på sina tamdjur. Hade hästarna stått på allmän väg och blivit påkörda en lastbil, betvivlar jag starkt att det gapats efter indraget körkort och beslagtaget fordon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).