SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Jakt och Fiske

Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

95 inlägg 30402 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Reymond  
#708051 Råkade ut för samma problem förra våren när jag satte täckrot gran mitten av april.
Vad göra? Själv skall jag vid tidig plantering ta upp plantorna efterhand och placera dom i ett badkar eller dylikt. Fyller hela.
Spruta med tex Trico och låta dom torka någon timme innan jag börjar sätta. Varje gång jag går och fyller midjeväskorna tar jag fram nya och sprutar. Rundgång på det hela så man inte behöver vänta på attt dom skall torka. En förutsättning ät ju givetvis att solen skiner. Går åt minimalt med medel. Alternativ vänta till slutet av maj när gräs och örter mm brukar va att föredra för rådjuren.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708056 Håller med Reymond, spruta dem i lådan så de är behandlade vid plantering. Det låter också som det finns ett problem med fodertillgången i området, så attraktivt ska inte nysatta plantor vara.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Reymond  
#708083 Ja fodertillgången är ju oftast inte den bästa när man planterar innan gräs örter o löv etc har börjat växa.
Jag och mina grannar är noga med att spara allt Rase, men bara det räcker inte ändå.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Emanuel90  
#740559 Jag tycker att det behövs en storskalig inventering av våra hjortdjur och därefter påtryckningar från myndigheter om hårdare avskjutning där det behövs för att minska betesskador i jord och skogsbruket.
Inte bara för att minska dom ekonomiska skadorna utan för att det ska vara möjligt att få fram blandskogar där löv inte bara betyder björk utan kan vara rönn eller asp med, ja ni förstår.
Jag jagar själv men det är tråkigt att alltid tjata om att vi ska skjuta mer när man bara möts av oförståelse, jägare nuförtiden jagar inte för att få kött och dom allra flesta av dom ser inte hur viltet påverkar skog och vad det leder till i längden.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Robur Clivus  
#740566 Ett tips vid jaktarrenden kan vara att rävar ej får skjutas om man anser att betestrycket är för hårt, blir jägare påkommen med rävjakt hävs arrendet utan ersättning. Använd Lrf:s mall istället för de av jägarförbundens framtagna förslag. Diskutera Äbin siffror på jaktstämmor. Midjeröj bestånden och spara RASE. Slutröj sent när betåndet passerat älgsäkerhöjd.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Sjögården  
#740570 Minska jaktarrendet för varje rådjur och hjort som jaktlaget skjuter
Det stimulerar jakt på icke hornbärande djur vilket ger en bättre viltstam och bättre djur.
Vi behöver på många ställen halvera stammen av dovhjort, kronhjort och rådjur men istället utfodrar vi och viltbehandlar plantor in i evigheten.
Du är helt rätt på Robur, fortsätt så.. 😉

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Reymond  
#740582 Jag och några grannfastigheter har sedan flera år förbjudit rävjakt på våra fastigheter. Har hjälpt lite på betning av nysatta plantor.
Behövdes få in tankesättet på mycket större arealer. Men är svårt då de flesta andra fastigheter skjuter räv av slentrian och okunskap.
Dessutom tycker en del att det är roligt att jaga räv. Helst med hundar.
Inte en rad jag har lyckats hitta där Jägarförbunden uppmanar till att vi behöver skapa balans i naturen och inte skjuta all räv som visar sej.
Undantag skabbräv. Sambandet med att plantbetningen exploderade när rävskabben härjade på 80-talet verkar inte flertalet jägare ha förstått.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

UTB  
#740583 Visste inte att räv tog så mycket älg...

Räven ska jagas för att skydda skogsfågeln.

Men jag antar att rådjurspopulationen skiljer sig över landet... Längre norrut har jag svårt att tro att rådjuren står för en stor del av viltskadorna...

/UTB

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Sjögården  
#740587 Med mycket rådjur och/eller hjort så blir älgen tvingad att äta tall. Ger sämre älgar och mer skador i skogen.
Hade vi mer örter, blåbärsris och annat matnyttigt till älgen skulle också skogen bli betydligt bättre.
RASE verkar vara betydligt mindre intressant för dov och kronhjort än mina plantor.
Det är för mig ny kunskap byggd på egna erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

UTB  
#740589 Dina erfarenheter är dina och de flestas erfarenheter är lokala till där man bor och verkar...

Jag hävdar att i de vanligtvis snötäckta delarna av landet är rådjur ett mindre problem för de djupa skogarna...

/ATW

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740603 Rådjuren betade av alla toppskott gran på en plantering gjord 2019.
Om rovdjuren räv och Lo får leva och inte jagas så skulle det vara bättre balans i skogen.
Jägarförbundet och des gelikar har orsakat mycket skada på skogen.

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740606 Vi har världens tätaste älgstam. Att leta andra förklaringsmodeller till betestryck känns rätt krystat. Här i norr har det blivit poppis att utfodra rådjur, så iaf lokalt finns det drösvis av dem.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

rokon  
#740609
UTB skrev:Visste inte att räv tog så mycket älg...

Räven ska jagas för att skydda skogsfågeln.

Men jag antar att rådjurspopulationen skiljer sig över landet... Längre norrut har jag svårt att tro att rådjuren står för en stor del av viltskadorna...

/UTB

Räven tar sork, sorken äter granrötterna på granplanten. Som tur var hade sorkstammen havererat hösten innan jag fick ~26000 granplant satt.
Om jag skulle plantera en massa gran igen så skulle jag propagera för att spara räven några år inom VVO

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Knagge  
#740612 Rådjur betar små plantor och gör konkurrensen skev till gran och glasbjörks fördel.

Detta leder till att älgen sedan gör större skada på de tall och rase som finns kvar när skogen blir äldre.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Emanuel90  
#740991 Poängen med mitt inlägg var mer att nån annan än markägaren ska säga vad som behövs göras och hur mycket som behöver skjutas och varför.
För att markägaren ska slippa få gnällspiksstämpeln och kanske stöta sig med grannar och jaktkamrater.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).