SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Jakt och Fiske

Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

95 inlägg 30601 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

nilsszzon  
#741016 jag hörde av en kompis att man kan trycka ner rådjur med mörkersiktet när man egentligen är ute och jagar "vildsvin" , enkelt och bra att kunna välja ut och ta rätt djur samt lugnt och fint jag hörde att det används på en hel del ställen runt om

Avatar Fallback

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Reymond  
#741059 Ja när det är tillåtet att både skjuta räv o gris i mörker så borde även rådjur tillåtas. Dvs 2 flugor i samma smäll. Jägare erkänner att dom inte hinner med rådjur också. För mycket Gris och rådjur är ju ett rent helvete för skog och lantbruk.
Nyttodjuret Räven däremot gör ju nära noll skada både för människan, biologiska mångfalden och ekonomin.
Huvudföda sork och som väl är ett och annat rådjurskid.

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Sjögården  
#741064 Det är att ta markägaransvar att tydligt tala om hur man vill ha det .
Gärna tillsammans med sina grannar.
Ibland behöver man byta ut jägarna, ibland är det bättre att fylla på med flera som har ork och intresse för att skjuta annat än troféer.
Varje bygd har sin unika situation och viltet varierar väldigt mycket även inom ett älgförvaltningsområde,åtminstone i södra Sverige
Tyvärr har älgen fått skulden för det mesta men med tiden har vi lärt oss att det är fler klövvilt som sammantaget ger obalans mellan mängden vilt och naturligt foder 😉

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

UTB  
#741077 Samarbete med de befintliga jägarna är nog svaret...

Min känsla är att jägarna åldras och att då "byta ut dem" förutsätter att det finns en kö av nya hungriga jägare...

Det kanske är sant i södra Sverige men inte överallt. Även jakt och jägare ifrågasätts allt mer...

/UTB

Användarvisningsbild

Re: Rådjuret – ungskogsmarodören som går under radarn

Fryken  
#741097 I min ungdom, när jag skaffat vapen och börjat jaga rådjur, så fanns det alltid någon äldre att bli med och jaga. Vi kunde bli en grupp på 4-5 personer, varav 2-3 var unga jägare. Detta gjorde att unga jägare fick chansen att lära av mer erfarna.
Rådjurstammen hölls på en acceptabel nivå och beteskadorna var minimala.

Efter ett fåtal år som jägare gjorde vargen inträde här i mitt område. Eftersom vargen "gjorde rent" så fanns nästan inget att jaga på, så då var det flera äldre jägare som inte skaffade ny hund när den gamla gått ur tiden och ingen av oss unga tyckte att det var någon ide att köpa hund, som ändå riskerade att bli vargmat.
Även jag tappade lusten för jakten och på så vis har inte mina barn blivit införlivade i jaktmiljön.

När älg och rådjur var borta så försvann även vargen från området. Maten var slut.

Rådjuren kom dock snabbt tillbaka och en bidragande orsak var utfodring, en nästan manisk avskjutning av räv samt ett antal jägare som gått ur tiden samtidigt som ingen föryngring av jägare har skett.

Detta ledde till en markant ökning av betesskador på plantor av rådjur. Betesskador på 80% i nyplantering var inte ovanligt. Enda sättet är att behandla med Trico eller liknande och då har jag inga skador. Nu är vargen återigen är på ingång och då löser sig säkert problemet med betesskador igen för en period utan hjälp av jägarkåren.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).