Jakt och Fiske

Bästa ritningen på jakttorn?

44 inlägg 44303 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Granstorp  
#655893
1594650331_21b235eb-6a30-42b1-8ea8-22e2fabca983.jpeg
Farsgubben börjar bli gammal och valde därför att köpa en byggsats från Gnosjötornet!

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

halvproffs  
#655895 Vi är nog lite känsliga för regn här 😢 vi har alltid tak på passen. Många har även kamin av olika sorter i passen.
Älgveckan 2018 kom det runt 100mm här om jag inte minns fel och då var taket och en poncho en välsignelse.

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Elmhult  
#655905
halvproffs skrev:Vi är nog lite känsliga för regn här 😢 vi har alltid tak på passen. Många har även kamin av olika sorter i passen.
Älgveckan 2018 kom det runt 100mm här om jag inte minns fel och då var taket och en poncho en välsignelse.


Tak är bäst. Jag kör regnponcho eller dagisfrökenställ(vattentät overall) på pass. Är det mitt i smällkalla vintern kör jag med Fristads vinteroverall med ullponcho av egentillverkat snitt ovanpå. Blir otroligt varmt därunder. Man kan sitta o mysa så länge bara tårna är varma. Kamin har jag aldrig provat på pass. Däremot har jag vedkamin i griskojan.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

molnia  
#655981 Har en mall/ jigg som byggdes för många år sedan. Mallen är så att man bygger en sida i mallen, får vinkeln för benen och räckeshöjd, sitthöjd, golvregel. Höjden på tornet bestäms av hur långa reglar man har.
Ju längre ben, desto bredare i basen. Skulle aldrig bygga ett torn med helt lodräta ben. Bygg 2 sidor i mallen så har man mkt vunnet av mätande.
Får försöka ta bild någon dag.
Har inte byggt ett enda torn med tak då det kräver ännu mer av förankring/ vikt i botten och då har flera torn i kraftledningsgator utan tak vält i blåsten. Har fäst torn med vinkeljärn i berg, byggt hylla i botten och lagt i sten. Då har de klarat blåsten.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

molnia  
#655983 Jo just det ja, räcket ska inte gå förbi stegen. När man klättrar upp/ ner vill man ha båda händerna är fria att greppa med. Geväret på ryggen så fastnar man, pipan tar i räcket ,om räcket går förbi stegen. Bättre att göra lite smal öppning i räcket istället.

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Amatörhuggare 62  
#657028 Blev inge torn.
Blev en stol iställe.

Så en kan sitte å lyssne.
När hunn får opp.

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

tallen100  
#657030 Där kan du sitta som fastklistrad 👍 , särskilt om kådan börjar flöda 😉

Avatar Fallback

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657077 Redan en brun fläck...

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Sven rosander  
#663883
tornbygge låge.docx
tornbygge låge.docx
Bor i södra delen av landet (Småland) och vi föredrar att inte "växa fast" i på ett pass under en jaktdag. Då behövs det många pass. Dessutom så växer det så det knakar vilket gör att ett torn blir inte så många år på samma ställe. Då är det bra med lätta, starka torn som går lätt att flytta och som inte ruttnar.
Förra året gjorde jag en beskrivning som passar oss. Tornet är rakt. Det är inte så högt men här blåser tornen alltid ner om man inte sätter rejäla snedsträvor. I beskrivningen finns både materialspec och kaplista vilket underlättar inhandling av material samt massproduktion.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665048 Idag så var det dags o flytta runt älgtorn. Samt sätt ut nya. Vi hade samlat ett bra gäng av jaktlaget. 😀

Själv har jag inte byggt några torn i år. Men två pensionärer gjorde en insats i sommar. Enligt vad som sas. Så tog det två dagar att spika ihop tio torn. 👍
1599330384_20200905_193304.jpg
Sedan så kördes dom ut och ställdes av i vägkanten. Så det var bara o bära ut dom på plats idag.
1599330360_20200905_192902.jpg

Sedan så användes naturliga förutsättningar. 🤣
1599330360_20200905_125018.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

molnia  
#665108 Tog bild på ett torn min bror byggde för några veckor sedan. Där är stegen byggd som jag gillar. En extra stolpe i 2"2 som gör att räcket kan gå fram till stegen så öppningen inte är så stor.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672499
Vedmaskin skrev:Idag så var det dags o flytta runt älgtorn. Samt sätt ut nya. Vi hade samlat ett bra gäng av jaktlaget. 😀

Själv har jag inte byggt några torn i år. Men två pensionärer gjorde en insats i sommar. Enligt vad som sas. Så tog det två dagar att spika ihop tio torn. 👍
$matches[2]
Sedan så kördes dom ut och ställdes av i vägkanten. Så det var bara o bära ut dom på plats idag.
$matches[2]

Sedan så användes naturliga förutsättningar. 🤣
$matches[2]


Nu går det inte att skjuta på det längre. 😎

Tog med mig lite nya brädor så jag kunde stötta upp några av dom gamla tornen vi flyttade.
1602321215_20201010_102902.jpg


Sedan har vi en gammal trotjänare som byggdes för en 22 år sedan. För tillfället så används det inte.
1602321215_20201010_105754.jpg
Men tanken är att granarna skall huggas ur o bli en tallställning. Då ska det renoveras för fjärde generationen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Höglandserik  
#682315 Byggt ett antal torn enligt riningen från @Elmhult i början på tråden. Väldigt bra täritning, men vi har valt att sänka plattformen drygt en decimeter.

Om man gör tornet med 2 meter långa stolpar får man ett bra drevjakts-pass. 3 meter stolp ger bra vakpass.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

molnia  
#682421 Hade några bilder på 2 torn i telefonen. Ena tornet har vi fäst i berget med vinkelbeslag då det blåser längs med kraftledningsgatan.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ritningen på jakttorn?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682728 Här har vi ett konstruktionsfel...
1606584406_20201128_132533.jpg

Kände på dom innan jag klättrade upp. Men när jag gick ner så gick det lite väl fort två pinnhål. Men det gick bra och jag kunde klättra resten.

Jag brukar göra jack i reglarna. Så stegpinnen har nåt o vila mot. Dock inte här. Då sprack det till slut.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).