Jakt och Fiske

Jakträtt

7 inlägg 3615 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jakträtt

özach  
#652445 Hej , funderar om jakträtt finns på även liten jordbruksfastighet, ? Det har styckats av och sålts mark , men stamfastigeten med fastighetsnummer är kvar mvh Örjan



   TS
Avatar Fallback

Re: Jakträtt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652470 Jakträtt har du på all mark du äger, även i villaområde. :)

Avatar Fallback

Re: Jakträtt

özach  
#652482 Tänkte mer som ger plats i jaktlaget !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jakträtt

Contårta  
#652538 Det brukar ibland bero på hur mycket mark äger och om det är lite mark - var den ligger. Har du endast en hektar åker mitt inne i en by där det inte går att bedriva jakt så kan man säga att marken saknar den ”jaktlig betydelse” och därmed inte ger en plats i alla lag.

Det finns nog en hel del lokala variationer så hör med jaktlaget i byn eller någon som är med för att få veta. Jag skriver ”byn” nu eftersom du skriver att marken styckats av och bara gården/lite mark kvar.

Avatar Fallback

Re: Jakträtt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652621 Det är helt upp till jaktlaget om de vill släppa in dig. Vi har haft markägare med 4-6ha som är utan jaktlig betydelse med i laget, som minst ger det tilldelning av älg även om det är lite.

Gäller det ett viltvårdsområde så avstår jag att svara då jag har alldeles för dåliga kunskaper om det.

Avatar Fallback

Re: Jakträtt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652633 Är det ett VVO så lär det vara svårt att lagligt utesluta det om det är jordbruksfastighet och alltså över 2 ha. Beträffande jaktvärdet så är det mera intressant var viltet äter än var man råkar skjuta det.

Avatar Fallback

Re: Jakträtt

özach  
#652640 Tack för svar ! Ska sälja fastigheten och skulle vilja krydda med jakträtt om det är möjligt . Inte säkert gubbarna i laget där ger mig sanningen! Hehe , men på forat finns all tänkbar kunskap som tur är mvh Örjan

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).