Jakt och Fiske

Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

37 inlägg 10545 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632342 @mangan

Det är helt omöjligt att få in älgjakt på din mark?
Man kan inte jämföra älgproblemen med varg tycker jag, har man en besvärande varg i byn och vill ha bort den på laglig väg så är det som att försöka få avverka ett 300-årigt bestånd som kryllar av korktaggsvamp, ringlav, lavskrikor, bombmurklor och allt annat i rödlistan. Det är en helt annan division av hinder.

Avatar Fallback

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

isteskog  
#632345 Det tar tid att få till skyddsjakt men det går. I Alfta/ Edsbyn har de fått bort två problemvargar på ett halvår. Även i Ljusdal lyckades det! Men vargkramarorganisationerna försöker stoppa alla skyddsjakter.... De är inte trovärdiga för fem öre tycker jag .... 😤

Användarvisningsbild

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632347 Ja det går men inte alltid och inte snabbt. Vet en som har en viltkamera på tomten och han har haft varg där 40 gånger på 2-3 månader. Skulle man vara snabb och ge tillstånd att skjuta problemvargar så skulle mycket av varghatet försvinna. Man är förbannade på myndighetens senfärdighet och känner sig maktlös som det är nu.

Avatar Fallback

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

torpöbo  
#632352 Tycker de behövs en större transparens i var de stora rovdjuren rör sig i form publicering av observationer i realtid. Som det är i dag mörkas och förhalas denna rapportering av våra myndigheter.

Avatar Fallback

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632379
Mettämies skrev:Det är helt omöjligt att få in älgjakt på din mark?


Enligt myndigheterna, ja.

Nej, du har rätt man inte kan inte jämföra varg och älgproblem. Varg är nämligen inget problem här. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

TrädHåkan  
#635065 Det är naturligtvis ett problem om en art jagas till utrotning vare det är illegalt eller ej. Intressantare är vad naturvårdsverk och andra myndigheter gör för att hantera frustrationen som leder till denna illegala jakt? Det skulle vara intressant att höra. Man måste respektera stora djur i naturen ställer till med problem för vissa.

Avatar Fallback

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

Elmhult  
#646287
TrädHåkan skrev:Det är naturligtvis ett problem om en art jagas till utrotning vare det är illegalt eller ej. Intressantare är vad naturvårdsverk och andra myndigheter gör för att hantera frustrationen som leder till denna illegala jakt? Det skulle vara intressant att höra. Man måste respektera stora djur i naturen ställer till med problem för vissa.


Dom gör väl ingenting? Därav frustrationen. Och tillförlitligheten i myndigheternas vargstatistik är iallafall jag övertygad om är närmare noll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).