Jakt och Fiske

Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

37 inlägg 11156 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

Fredrik Reuter  
#631895 Vargstammen i Sverige minskar nu enligt SLU och en av de större anledningarna tros vara att den illegala vargjakten har ökat. En ny studie från SLU Grimsö visar att vargar som "försvinner" ökat med 20 % per år under perioden 2011 - 2017 och i studien anser SLU att över hälften av alla granskade dödsfall hos varg kan härledas till illegal vargjakt.

SLU har i sin studie kunnat följa 28 sändarförsedda vargar fram till dess död och kommit fram till att av dessa 28 så dödades:

- 11% av legal jakt.
- 18% av naturlig död.
- 7% av trafik.
- 64% av illegal jakt.

Här kan du läsa hela rapporten: https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... 1_2020.pdf

TS
Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631899 De har väl hittills inte kunnat bevisa ett fall åt så har hänt.

Avslutat-01  
#631901 om det skjuts så många illegalt så borde ju fler hittas...det gör åtminstone för min del att det ej är värst trovärdigt

slatte  
#631902 Jag är själv inte nämnvärt drabbad av dessa djur eftersom jag bor i södra sverige.
Men jag kan tänka mig in i hur situationen är i vissa områden och jag har full förståelse att vargstammen hålls ner illegalt eftersom den legala vägen inte fungerar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631905 Resonerar ni likadant om klövvilt, eller är det bara rovdjur?

slatte  
#631908 Blir det tillräckligt illa så kanske man gör det....

Norrtälje  
#631913 Jag saknar den intressanta datan på var dessa djur försvunnit så ganska värdelös publikation. Ge oss en karta tack så kanske man kan ringa in om det skulle finnas geografiska problem för kanske verkligheten är sådan att samtliga försvunna befunnit sig kring en och samma fårhage på Karl Hedins marker, det vore en viss åklagares våta dröm men det går inte att dra någon slutsats. Jag vill läsa om och se hur många som försvinner i renbetesland, i anslutning till norska gränsen och i de olika södra reviren där det finns starka klyftor med både rovdjursaktivism och bönder med betesdjur.

tallen100  
#631925 Så fort det gäller varg så finns det resurser, borde finnas viktigare saker att lägga energi och pengar på än ett skadedjur..

bgl  
#631947 Intressant kontrast:
2 stycken filosofie doktorer, 2 stycken docenter och 1 st professor slår fast det som åklagare Lars Magnusson i varje fall hittills misslyckats att slå fast!

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Resonerar ni likadant om klövvilt, eller är det bara rovdjur?

Borde finnas forskning som visar hur många procent av klövviltet som tjuvskjuts, eller resonerar forskarna annorlunda när det gäller dem?

Värmlänning  
#632023 Överkvalificerat skitsnack. Dom flesta vargar dör av andra vargar..!

Avslutat-02  
#632049 De flesta vargar jag träffar på dör av att sågar ner dem... :lol: i röjskogen finns det betydligt fler... :d :mrgreen:

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
vinterrojarn skrev:De flesta vargar jag träffar på dör av att sågar ner dem... :lol: i röjskogen finns det betydligt fler... :d :mrgreen:

Ja, det är ju bara dessa vargar som ställer till elände i skogsbruket! Men de kräver ju inget annat tillstånd än från markägaren, för att få sågas ner! :-bd
/Niklas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mettämies skrev:
Mangan skrev:Resonerar ni likadant om klövvilt, eller är det bara rovdjur?

Borde finnas forskning som visar hur många procent av klövviltet som tjuvskjuts, eller resonerar forskarna annorlunda när det gäller dem?

Ja, varken legal eller illeglat skytte är ens i närheten av att hota klövviltet så det är nog inte så akutellt att forska på det.

Det jag undrar var om ni tycker det är OK att tjuvjaga klövvilt om man tycker det finns alldels för mycket, och myndigheterna inget gör?

Tor R  
#632092 Bra jobbet.
Den gråtassen er ikke noe å samle på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).