Jakt och Fiske

Viltstammen föreslås minskas radikalt för skogens tillväxt

47 inlägg 8020 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Viltstammen föreslås minskas radikalt för skogens tillvä

Norrtälje  
#620327
Niking skrev:Ja visst! Vad skulle annars de generellt låga kalvvikterna bero på?

Det finns nog en hel del skogsägare som resonerar på samma sätt. Å säkert många jägare också.


Tack Niklas, jag har svårt att dra sådana snabba och tvärsäkra slutsatser men så är jag inte heller riktigt insatt..borde nog göra en separat tråd med den frågeställningen om älgvikter för ganska intressant är det dock, jag blir gärna motbevisad och skulle kunna debattera för ett antal olika andra teoretiska anledningar då och försöka hitta stöd så får vi lite motpol om nu många resonerar såhär och slutsatsen dessutom har viss uppbackning som Älgfoderodlare nämner.

skogshare skrev:
Vore jag markägare skulle jag vara en ännu lyckligare människa. Men med skogsmannens kärlek till skogen vill jag heller inte se andras vackra ungskogar sönderbetade av älg och kronhjort. Jag har sett nog därav vid skogsröjning och älgskadeinventering.

Hellre mindre viltstammar och större, härliga individer - om det nu är möjligt med tanke på allt varmare och torrare somrar.


Då uppfattade jag dig fel Skogshare!
Vaktar du ungskog på dina promenader av egen vilja utan en kontakt med markägaren eller har ni en deal där du får lite kött som du nämner som exempel?

Användarvisningsbild

Re: Viltstammen föreslås minskas radikalt för skogens tillvä

skogshare  
#620338 I mitt fall är det helt i eget intresse Norrtälje.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).