Jakt och Fiske

Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

19 inlägg 6240 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599876 Det finns väl ingen jägare som säger att de har betesskador? Jag tror det finns ett inbyggt filter i ögonen. 😀

Men seriöst, de som jagar accepterar säkert mer vilt skador på skogen. Det är ett pris de gladeligen betalar.
Senast redigerad av Mangan tor 12 dec 2019, 09:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Alvarsson  
#599879 Välformulerat Mangan!

Användarvisningsbild

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

halvproffs  
#599887
Mangan skrev:Det finns väl ingen jägare som säger att de har betesskador? Jag tror det finns ett inbyggt filter i ögonen. 😀

Men seriöst, de som jagar accepterar säkert mer vilt skador på skogen. Det är ett pris de gladeligen betalar.


Nog tror jag att vi markägande jägare accepterar lite mer älgskador än markägare som inte jagar.
Konstigt vore det annars när det är en trevlig och spännande hobby där vi får tillbaka ett smakrikt och gott kött som är naturligt utan läkemedel.
Sen tolererar vi inte heller stora betesskador för då kommer vi in på ekonomi som är ett av det viktigaste vi skogsägare har att försvara. Den härliga känslan man får av att få upp ny skog får inte förstöras av sönderbryten ungskog.

Här tog vi ner älgstammen för många år sedan och älgskadorna är få.
Ett orosmoment har blivit med att vi har varg här nu och dom med duktiga hundar kanske inte vill släppa hundarna lösa.
Då kan en älgstam snabbt öka.
Utan bra hundar skulle inte vår älgjakt fungera för att gå drevkedja på dessa blöta, steniga marker är nog inte att tänka på.
Var skall vi få tag i drevfolk?

En annan sak är eftersök. En skadeskjuten älg går det oftast inte att spåra ikapp för avlivning utan det är måste att till slut släppa hunden så det blir ståndskall och föraren kan avsluta lidandet. Vi har dock väldigt få eftersök som tur är. Kanske ett vart tredje år.
Ofta är det då som vargen tar hunden när den skäller stånd och då är frågan. Hur blir eftersöket ?
Som det är nu för mig är det rådjuren som är problemet som tråden heter.

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

jannee  
#599897 I min närhet är det knappt 1/3 del av skogsägarna som själva jagar, m.a.o hyrs jakten ut till andra jaktintresserade.
Resultat har blivit att jäkla sparande på ditten och datten.
Nu har vi haft besök av lodjur och tillfälligtvis är rådjuren borta men eftersom lodjuren vandrar vidlyftigt blir det bara tillfälligt.
Jägarna har dock fått panik, sökt och fått tillstånd att just jaga lon.
Dessutom ska det sparas på rådjur eftersom de är så få - enligt jägarna.
Samma är det med älgen - ska sparas.
Jaga själv kanske du tycker, men jag får endast skjuta kalv inom en kort begränsad tid.
Då vart det bättre på 70 talet, vi sköt en stor varje år och det på 100 ha.
Vi hade även räv, innan skabben och då vart det ej heller några betesskador på planteringarna, varken gran eller tall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar