Jakt och Fiske

Sköna skogvaktare! Skogsbruk och björnar 1887

6 inlägg 2157 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sköna skogvaktare! Skogsbruk och björnar 1887

Fredrik Reuter  
#586453 Rovdjurens vara eller inte vara samt klövviltets betesskador på tall. Detta skapar debatter dagligen hos oss 2019. Men vad som är ganska intressant är att det även skapade rubriker 1887 - för 132 år sedan alltså.

Texten nedan har jag skrivit av från bilden som bifogas här i tråden. Den kommer från Twitterkontot Kungörelser, läs med nöje:

En hel björnfamilj, hane, hona med två ungar, har tid efter annan tillkännagifvit sin närvaro i skogarne till Ekshärad och Norra Ny i Vermland. Nya Vermlands Tidningens sagesman, som i lördags kom från den trakten, hade hört uppgifvas, att rofdjuren efter all anledning redan måst bita i gräset, derest icke »Nysockningarne» visat motvillighet att deltaga i skallgång. Så otroligt det låter, lärer man velat björnarne hållas, ty så länge de gå och larfva i skogarne, är ungskog fredad för elgarnes förstörelse, har man inbillat sig, Sköna skogvaktare! Nu lära emellertid Nysockningarnes tålamod ha tagit slut, sedan nallarne hållit till godo med 4 af deras kor, så att man i dagarne lärer rusta sig att gå skadedjuren på lifvet. Man lärer hafva hört björnarnes brummande till och med omkring en fjerdedels mil nära menniskoboningar.

1568270909_kungorelser-bjorn-varmland-skogvaktare.jpg


Texten vittnar om en annan tid (kanske både på gott och ont) där en björnfamilj etablerat sig i skogarna runt Ekshärad i östra Värmland. Björnfamiljen har siktats men man har låtit den vara då den håller älgarna från tallungskogen. Det är först när björnarna dödar fyra kor som tålamodet tryter och man skjuter familjen.

Tydligen hade skogvaktarna mycket att säga till om på denna tid i alla fall i Värmland, men samtidigt vittnar texten om att vetskapen om skogsbruket kanske inte var så utbrett. Som du ser så skriver reportern i Östersunds-Posten som texten kommer ifrån vad som verkar vara en personlig reflektion - vilka sköna skogvaktare som låter rovdjur hållas för att spara ungskogen.

En sidnot är ju den underbara meningsuppbyggnaden förr och även en touch av humor som är sällsynt idag? Det är nästan som att man får flashbacks till Nolltax texter här på Skogsforum.

Twitterkontot Kungörelser drivs av Marcus Berglund som till vardags jobbar som reporter på Östersundsposten.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sköna skogvaktare! Skogsbruk och björnar 1887

halvproffs  
#586456 Suveräna böcker att läsa om man är jaktintresserad är Schröders jaktminnen som han skrev ner från minnet (otroligt) när han blivit pensionär. Han var väl också skogvaktare/inköpare?
Kom han inte från Värmland?

Avatar Fallback

Re: Sköna skogvaktare! Skogsbruk och björnar 1887

isteskog  
#586457 Läser Schröders jakt och folkminnen med nöje fast jag inte är jägare! Det måste ha funnits mycket vilt i skogarna förr om man går efter Schröders skottlistor ....

Avatar Fallback

Re: Sköna skogvaktare! Skogsbruk och björnar 1887

Hugin  
#586462 @Fredrik Reuter : Man kan nog också tolka texten "Sköna skogvaktare" som att den syftar på björnarna som skyddar ungskogen ... .

Användarvisningsbild

Re: Sköna skogvaktare! Skogsbruk och björnar 1887

Fredrik Reuter  
#586465 Så kan det vara Hugin, tänkte inte på det! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sköna skogvaktare! Skogsbruk och björnar 1887

halvproffs  
#586524
Hugin skrev:@Fredrik Reuter : Man kan nog också tolka texten "Sköna skogvaktare" som att den syftar på björnarna som skyddar ungskogen ... .


Ja, så tror jag också. Visst , nte beöver man vara jägare för att läsa dessa målande beskrivningar om hur det var förr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).