Jakt och Fiske

Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

20 inlägg 4123 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Avslutat-02  
#585326 Då jagar de väl illegalt på min mark, inte mitt problem. Jag har inga problem med att förbjuda löshundar.

Vill man inte ha något, då säger man ifrån.
En jägare som bryr sig om sina grannar och att ha jaktmarker att jaga på, respekterar markägarens åsikter och krav.

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

isteskog  
#585329 I regel så brukar det lösa sig med att prata med jaktledaren för det jaktlag som jagar på ens mark (älgjakt) Jag har fått saltstenar flyttade från tallföryngringar, pass flyttade från olämpliga ställen nära bebyggelse m.m. 🌲

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Avslutat-02  
#585333 Då har du en bättre jaktledare......

Användarvisningsbild

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

halvproffs  
#585334
halvproffs skrev:
isteskog skrev:Vad jag vet så kan du inte ha egen jakt om det är ett viltvårdsområde bildat. Sen spelar det ingen roll om du arrenderar ut marken privat eller genom viltvårdsområdet. Det enda du kan göra är att ta ur din mark ur området och begära att det inte ska jagas där. Har för mig att en sån ansökan ska behandlas av Länsstyrelsen. Någon jägare här på forat kanske vet mer ..... ?


Har kollat lite nu. Naturvårdsverket fick 2016 i uppdrag att se över reglerna som är från 1938. Dock hittar jag bara förslagen och text som var på tror jag 92 sidor #:-s


Så har det varit och tror jag är. Enda sättet att ta ur marken är att fridlysa det från jakt.
Kan ju förstås blivit andra regler när det gick från jvo till vvo.


Dock måste Länsstyrelsen godkänna utträdet och i de flesta fall även jakträttsinnehavaren men.det är mycket svårt att ta ur marken står det. Hoppsan det blev lite omkastat men ni förstår nog ändå.

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

isteskog  
#585344 Vet något litet torp som har fått marken avlyst från jakt hos mitt viltvårdsområde. Det togs upp på ordinarie jaktstämma och godkändes där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).