Jakt och Fiske

Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

20 inlägg 4125 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Torbjörn Johnsen  
#585076 SLU redovisar idag en rapport från tre olika studier om vargens påverkan i gränstrakterna av Sverige och Norge.

Forskningsstudierna handlar om
-Vargens påverkan på älgstammen och jaktuttaget på älg
-Vargens och jägarnas uttag inom ett revir
-Om vargens påverkan på älgstammen påverkar beteskador på skog (Tall & RASE)

Slutsatserna sammanfattas så här:

Vargens återkomst har bidragit till en minskad avskjutning av älg i svenska och norska vargrevir. Inom reviren fälls fortfarande fler älgar av jakt än av vargar, men vissa jaktlag inom reviren har påverkats mer än andra. Någon effekt på älgens betesskador på tall, eller på mångfalden av lövträd i skogen, har vargens återkomst däremot inte haft.


Lite mer ingående, i punktform:
-De senaste decennierna har älgstammen (och avskjutningen) minskat kraftigt. En del beror på vargen men inte allt
-Jägarna har anpassat (minskat) avskjutningen och ökat älgstammens produktivitet (skjutit färre kor)
-Det fälls 2-3 gånger fler älgar av jägare än av varg
-Vargens uttag av älg varierar stort inom ett revir vilket kan ge stora lokala variationer i älgpopulationen hos angränsande jaktlag
-Vargens uttag av älg visar sig inte i minskade betesskador på älgens mat (Tall & RASE) inom de vargtäta områdena

När det gäller den senaste punkten skriver SLU i pressmeddelandet:

Orsaker till att det ser ut så här i Skandinavien är sannolikt ett högt jakttryck på både rovdjur och bytesdjur i kombination med ett intensivt skogs- och jordbruk som skapar förutsättningar för höga tätheter av bytesdjur. I det sammanhanget verkar vargens återkomst inte ha påverkat älgarnas täthet eller deras val av skogstyp så pass mycket att det skulle kunna ha betydelse älgens betesväxter.


Jag har inte studerat rapporterna i detalj men här hittar ni dem alla tre. Kommentera gärna i tråden om ni hittar något intressant i detaljerna.

Tildelt, sett og felt elg i forhold til ulveforekomst i Norge og Sverige. Utredning om ulv og elg del 1
Elg i ulverevir: predasjon og elgjakt. Utredning om ulv og elg del 2
Kan forekomst av ulv redusere elgbeiteskader og øke tettheten av løvtrær? Utredning om ulv og elg del 4



Så här beskrivs vargforskningsprojektet i SCANDULV:
Gränsen mellan Sverige och Norge skär genom vargens kärnområde i Skandinavien. Inom projektet SKANDULV samarbetar vargforskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Høgskolen i Innlandet i studier som rör vargens ekologi och förvaltning. Projektet verkar för att förmedla vetenskapligt grundad kunskap till förvaltningen och allmänheten i Norge och Sverige.




   TS
Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585090 Men om jag förstår det rätt så minskar jägarna avskjutningen i takt med att vargen tar mer älg. Så då är det väl inte så konstigt att betesskador är fortsatt höga?

Men det verksar ju som vi skulle kunna ha femfaldigt antal vargar utan att älgstammen kollapsar.

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

PAA  
#585098 Jägarna gör nog så gott dom kan, jag tänker att det är svårt att jaga effektivt, dvs med löshund om det är varg-tätt

Användarvisningsbild

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

T Landström  
#585100 Att betesskadorna inte sjunker kan ju bero på att älgen ändra beteende när vargen etablerar sig.
Här har vi märkt att älgen gärna ställer sig i ungskogen för att komma undan vargen...

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Avslutat-02  
#585107
Mangan skrev:Men om jag förstår det rätt så minskar jägarna avskjutningen i takt med att vargen tar mer älg. Så då är det väl inte så konstigt att betesskador är fortsatt höga?

Men det verksar ju som vi skulle kunna ha femfaldigt antal vargar utan att älgstammen kollapsar.


Nu gjorde du dig väldigt populär inom vissa grupper... ^#(^ :mrgreen:

Det behövs nog både älgjägare och varg för att få bukt med betesskadorna, men också annat tänk i ungskogsröjningen.

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585178
T Landström skrev:Att betesskadorna inte sjunker kan ju bero på att älgen ändra beteende när vargen etablerar sig.


Slutsatsen från rapporten verkar inte stödja dem teorin.

"I det sammanhanget verkar vargens återkomst inte ha påverkat älgarnas täthet eller deras val av skogstyp så pass mycket att det skulle kunna ha betydelse älgens betesväxter."

Användarvisningsbild

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585219
vinterrojarn skrev:
Mangan skrev:Men om jag förstår det rätt så minskar jägarna avskjutningen i takt med att vargen tar mer älg. Så då är det väl inte så konstigt att betesskador är fortsatt höga?

Men det verksar ju som vi skulle kunna ha femfaldigt antal vargar utan att älgstammen kollapsar.


Nu gjorde du dig väldigt populär inom vissa grupper... ^#(^ :mrgreen:

Det behövs nog både älgjägare och varg för att få bukt med betesskadorna, men också annat tänk i ungskogsröjningen.


Det hade räckt med jägarna, under förutsättning att de vill sköta sin jakt, så att klövviltstammarna kan hållas nere. Men då måste tilldelningen släppas fritt också...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Avslutat-02  
#585222 Om det hade räckt med jägarna här, då skulle de behöva skjuta fullt plus lika mycket till varje år.
Som det är nu så skjuter de hälften, sedan hälften av det. Lämnar gärna ko och kalv.

Så björnen och vargen får ta upp det som jägarna inte vill göra, sitt jobb.

Det är alldeles för mycket älg på viss marker, men inte skjuter jägarna fullt för det, å nä de vill inte sitt de sista dagarna eller vill inte ha mer kött...

Tacka vet ja rovdjuren, de klagar inte de bara dödar och äter :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585249 Problemet med rovdjur är ju att de tar tamdjur emellanåt... Så länge de bara tar klövvilt, så är det helt OK för min del.

Å de vargar som ställer till problem i min skog, får smaka på kedjeröjsågen och då gärna den batteridrivna varianten. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Avslutat-02  
#585293 Ja om rovdjur ställer till med otrevliga problem så är det en sak.

Men som jag sa åt en jägare på min mark, allemansrätten ger inte rätt att släppa hunden lös på annans mark, koppla hunden om du ska kliva runt på min mark annars åker jaktlaget ut. Ringde jaktledaren och bad dem hitta annan mark att jaga på.

Ska man absolut jaga och vara rädd för rovdjur, gör som förr gå drevkarl.

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

isteskog  
#585313 Har du upplåtit din mark till viltvårdsområdet kan du inte ställa såna krav, iaf när det är tillåtet att ha hund lös!

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Avslutat-02  
#585321 Skulle aldrig tillåta någon att ställa krav på min mark, det gick hur fint som helst.
Jaktledaren tog enkelt bort min mark ur jaktområdet och jag arrenderar ut det i egen regi istället, ingen löshund.

Det är ingen lekstuga att låna annans mark.
Hunden är välkommen, men endast i koppel.

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

Avslutat-02  
#585322
isteskog skrev:Har du upplåtit din mark till viltvårdsområdet kan du inte ställa såna krav, iaf när det är tillåtet att ha hund lös!


Iste ställ krav så ska du se att det går.
Vill man bara jaga så fixar man små problem.

Avatar Fallback

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

isteskog  
#585324 Vad jag vet så kan du inte ha egen jakt om det är ett viltvårdsområde bildat. Sen spelar det ingen roll om du arrenderar ut marken privat eller genom viltvårdsområdet. Det enda du kan göra är att ta ur din mark ur området och begära att det inte ska jagas där. Har för mig att en sån ansökan ska behandlas av Länsstyrelsen. Någon jägare här på forat kanske vet mer ..... ?

Användarvisningsbild

Re: Vargen påverkar älgstammen men betestrycket oförändrat

halvproffs  
#585325
isteskog skrev:Vad jag vet så kan du inte ha egen jakt om det är ett viltvårdsområde bildat. Sen spelar det ingen roll om du arrenderar ut marken privat eller genom viltvårdsområdet. Det enda du kan göra är att ta ur din mark ur området och begära att det inte ska jagas där. Har för mig att en sån ansökan ska behandlas av Länsstyrelsen. Någon jägare här på forat kanske vet mer ..... ?


Så har det varit och tror jag är. Enda sättet att ta ur marken är att fridlysa det från jakt.
Kan ju förstås blivit andra regler när det gick från jvo till vvo.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).