Jakt och Fiske

Älgjakt i högsommarvärme - dags att ändra jakttid?

6 inlägg 2652 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgjakt i högsommarvärme - dags att ändra jakttid?

Torbjörn Johnsen  
#584517 På måndag börjar älgjakten i norra Dalarna och i det mesta av Norrland. (I resten av Dalarna och söderut börjar älgjakten den 14 oktober). Just nu och inför kommande helg är det full sommarvärme i stora delar av landet.
Hur fungerar det för er som har älgjakt nu på måndag. Kör ni som vanligt eller blir det senareläggning? Eller räknar ni med att sommaren är över på måndag?

Min upplevelse är att det inte är speciellt trevligt med jakt, kötthantrering etc när det är för varmt. Det kanske snart är dags att senarelägga älgpremiären om det ska fortsätta så här?



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakt i högsommarvärme - dags att ändra jakttid?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584519 Vi ligger en vecka senare sedan 3-4 år tillbaka och börjar i år den 21/10. Anledningen är i första hand att brunsten ska hinna bli överstånden men visst påverkar det även värmen något.

Har inte Torsby kommun kvar sin septemberjakt?

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt i högsommarvärme - dags att ändra jakttid?

Torbjörn Johnsen  
#584529
busholle skrev:
Har inte Torsby kommun kvar sin septemberjakt?


Jo, det tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt i högsommarvärme - dags att ändra jakttid?

Fredrik Reuter  
#584530 Har Torsby samma tid som Norrland fast södra Dalarna har som södra Sverige?
Detta är nog något som är bra att få på pränt så fler har vetskapen om tiderna.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt i högsommarvärme - dags att ändra jakttid?

Värmlänning  
#584615 Vi börjar på måndag. Hoppas på kyligare väder för hundar och hundgubbar.
De allra flesta seriösa jaktlag har väl kylrum så för den sakens skull bör det inte vara några bekymmer

Avatar Fallback

Re: Älgjakt i högsommarvärme - dags att ändra jakttid?

Värmlänning  
#584616
Fredrik Reuter skrev:Har Torsby samma tid som Norrland fast södra Dalarna har som södra Sverige?
Detta är nog något som är bra att få på pränt så fler har vetskapen om tiderna.

https://jagareforbundet.se/jakt/jakttid ... imalId=623

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).