Jakt och Fiske

Jägareförbundet vill rädda älgen

74 inlägg 13461 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Avslutat-02  
#584173
axwell skrev:
vinterrojarn skrev:Här kanske... Man kan få en bild över hur mycket älg vi har...
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... e-algstam/


Bra som vägledning men publicerad januari 2016.


Alla artiklar är väl vägvisande men inte helt totalt korrekta....men den visar vart vi ligger, sedan kanske plus minus några procent..

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Värmlänning  
#584175 Problemet är att man fokuserar på enbart älgen. Det är den totala mängden viltbete som är problemet. Dov- och kronhjort samt rådjur står för mycket av de skador som älgen beskylls för

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Avslutat-02  
#584178 Men egentligen är det väl lite så att om vi sågar ner allt som viltet vill ha, vad ska de då gnagga på?

Lämna mer, skjut mer oavsett djurart.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Värmlänning  
#584179
vinterrojarn skrev:Men egentligen är det väl lite så att om vi sågar ner allt som viltet vill ha, vad ska de då gnagga på?

Lämna mer, skjut mer oavsett djurart.

Jag lövsanerade en slutröjning i våras. Nu är lövuppslaget ca 50 cm högt. Finns trots allt bete kvar till vintern...!

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Avslutat-02  
#584181 Jag brukar ansa lite i rönn mm men lämna stammarna, efter några år så ser man att de äldre stammarna är mera betade än de yngre stammarna,,, är det för att de innehåller något de hellre vill ha?

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584185 Statistik över avskjutnig i alla ära, men den beskriver inte älgstammens storlek med någon särskild noggranhet.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

isteskog  
#584194
unpiero skrev:ISTESKOG – har du nån gång reflekterat över det faktum att älgstammen minskat sedan toppen kring 1980-talet, men att betesskadorna ändå ökar, samtidigt som arealerna gran ökat i södra Sverige (då skogsägare ersatt tall med gran)? När man så att säga kört med samma metod i snart ett halvt sekel – kan det inte då vara dags att börja ompröva gamla strategier och tänka i nya banor???...
Pierre Kjellin
Skogsakltuellt

Det är nog tur att älgstammen minskat sen 80-talet, annars hade den svultit ihjäl!! Men det finns fortfarande områden med för stort betestryck. Uppe hos mig (Hälsingland) sätts det nog tall och gran på de områden där de passar bäst. Så jag jämför inte mina marker med hur det är i södra Sverige. En sak som märkts under de senaste årtiondena är att rådjuren betar mycket av nyplanteringarna mot hur det var förr.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584199
Mangan skrev:Statistik över avskjutnig i alla ära, men den beskriver inte älgstammens storlek med någon särskild noggranhet.


Jo det gör den faktiskt om vi inte bryter ut enstaka år utan tittar på trender. Älgen är ett robust djur som har en relativt låg självdödlighet och en tämligen jämn reproduktion, därför är avskjutningen ett mycket gott mått på reproduktionstakten och därmed ett mått på stammens storlek.

Skulle man försöka göra samma sak på hare eller lämmel så håller jag helt med dig då övrig dödlighet är betydande.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584201
vinterrojarn skrev:Jag brukar ansa lite i rönn mm men lämna stammarna, efter några år så ser man att de äldre stammarna är mera betade än de yngre stammarna,,, är det för att de innehåller något de hellre vill ha?



Finns det rönn att ansa i en tallplantering så är det ändå ett tecken på att betestrycket är i närheten av rimligt. På många marker orkar inte ett enda skott av RASE över 20 cm.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584202
busholle skrev:Jo det gör den faktiskt om vi inte bryter ut enstaka år utan tittar på trender. Älgen är ett robust djur som har en relativt låg självdödlighet och en tämligen jämn reproduktion, därför är avskjutningen ett mycket gott mått på reproduktionstakten och därmed ett mått på stammens storlek.


I så fall borde det ju vara enkelt att minska stammen, bara att minska avskjutningen :-bd

Nej, avskjutning beror på länsstyrelsens mål och jägarnas förmåga och vilja att uppnå dem, och inte bara på stammens storlek.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

PeterKarlsson  
#584210 - För att vara en fritidsaktivitet har jägarna för mycket inflytande idag.
- Släpp upp rävbeståndet och håll genom det nere rådjurstammen.

Detta var två åsikter som framkommit i min vänkrets jaktdiskussioner under året.

Tankar på det?

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584217
Mangan skrev:
busholle skrev:Jo det gör den faktiskt om vi inte bryter ut enstaka år utan tittar på trender. Älgen är ett robust djur som har en relativt låg självdödlighet och en tämligen jämn reproduktion, därför är avskjutningen ett mycket gott mått på reproduktionstakten och därmed ett mått på stammens storlek.


I så fall borde det ju vara enkelt att minska stammen, bara att minska avskjutningen :-bd

Nej, avskjutning beror på länsstyrelsens mål och jägarnas förmåga och vilja att uppnå dem, och inte bara på stammens storlek.


Nu vill du verkligen inte förstå. Avskjutningen följer över tid väl storleken på stammen. Något eller några år finns det naturligtvis avvikelser men så småningom uppnås balans igen annars skulle stammen skenat för länge sedan. Det har hänt tidigare och då gick avskjutningen upp tills stammen minskade.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584264 Nu vill du verkligen vara otrevlig.

Ja, stammen kan ha skenat, det är liksom min poäng. Det räcker att man skjuter 90% istället för 100% av årliga tillväxten i några år, för att avskjutningen kontra stammen skall stämma riktigt dåligt.

Det är ju därför många vill ha bättre siffror, som bygger på något annat än jägarnas prestation.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Avslutat-02  
#584266
busholle skrev:
vinterrojarn skrev:Jag brukar ansa lite i rönn mm men lämna stammarna, efter några år så ser man att de äldre stammarna är mera betade än de yngre stammarna,,, är det för att de innehåller något de hellre vill ha?



Finns det rönn att ansa i en tallplantering så är det ändå ett tecken på att betestrycket är i närheten av rimligt. På många marker orkar inte ett enda skott av RASE över 20 cm.


Vi som bor på den västra sidan av ljusnan har mera björn, medans den östra har mera älgskador..... Så det har nog med rovdjuren att göra.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Deichenpoff  
#584318 +1 på att spara mer sälg!
Gillas av flera nyttiga flygfä tex humlor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).