Jakt och Fiske

Jägareförbundet vill rädda älgen

74 inlägg 13441 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Fredrik Reuter  
#596917 Missade: Ge och ta ~17% har personbilstrafiken ökat på 20 år.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Alvarsson  
#596967
Granstorp skrev:
Niking skrev:Ja, man skulle kanske rent av intervjua några som skadats för livet av älgolyckor och höra deras tankar om att bibehålla eller rent av öka älgstammen. Kan nog bli en del slagkraftiga kommentarer... :grin:
/Niklas


En relevant fråga tycker jag är hur mycket ökar trafiken årligen? Och hur kör folk egentligen?
Blir flera gånger i veckan omkörd på mindre vägar mitt ute på landsbygen av personer som jag nästan önskar skulle krocka med ett vilt för att dom ska få sig en tankeställare! Men det är ju allmänt känt att vi har så förbaskat bråttom nu för tiden....


Bråttom eller ej. faktum är att alltför många avlider, blir svårt skadade och skadade på grund av den alltför höga älgstammen!

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

axwell  
#597042
Alvarsson skrev:Bråttom eller ej. faktum är att alltför många avlider, blir svårt skadade och skadade på grund av den alltför höga älgstammen!


Ja trots att dagens personbilar och motorcyklar har bättre bromsar och belysning.
Nästan allt i nyare bilar har mycket bättre skydd får åkande än bara 20 år sen.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

tallen100  
#597046 Men körde alla så ini h#lvete fort förr?
Lyset hjälper inte mycket om hastigheten är alldeles för hög, syns bara på såna idioter som lägger sej mot bagageluckan utan att köra om, måste man göra en tvärnit så blir många inblandade.
Man får faktiskt ha med i beräkningen att vilt kan komma upp på vägen.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Alvarsson  
#597051
tallen100 skrev:Men körde alla så ini h#lvete fort förr?
Lyset hjälper inte mycket om hastigheten är alldeles för hög, syns bara på såna idioter som lägger sej mot bagageluckan utan att köra om, måste man göra en tvärnit så blir många inblandade.
Man får faktiskt ha med i beräkningen att vilt kan komma upp på vägen.


Jag tycker ditt inlägg är en skymf mot de många dödade, svårt skadade och skadande. Du har ingen aning vilken hastighet dom hade vid olyckstillfället.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

tallen100  
#597089
Alvarsson skrev:
tallen100 skrev:Men körde alla så ini h#lvete fort förr?
Lyset hjälper inte mycket om hastigheten är alldeles för hög, syns bara på såna idioter som lägger sej mot bagageluckan utan att köra om, måste man göra en tvärnit så blir många inblandade.
Man får faktiskt ha med i beräkningen att vilt kan komma upp på vägen.


Jag tycker ditt inlägg är en skymf mot de många dödade, svårt skadade och skadande. Du har ingen aning vilken hastighet dom hade vid olyckstillfället.

Jag pratar bara om hur en stor del bilister beter sej i trafiken, och det är inte bara älgar som orsakar svåra olyckor.
Men du kanske inte har varit ute i trafiken och sett hur många beter sej?
Om alla höll en vettig hastighet, avstånd till framförvarande bil, försöka åka i god tid om det går o.s.v det skulle bespara både folk och djur mycket lidande.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Alvarsson  
#597098 Faktum kvarstår varken du eller jag vet varför olyckorna uppstår. Bara att allt för många årligen avlider,blir svårt skadade och skadade i älgolyckor.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597108
Alvarsson skrev:
tallen100 skrev:Men körde alla så ini h#lvete fort förr?
Lyset hjälper inte mycket om hastigheten är alldeles för hög, syns bara på såna idioter som lägger sej mot bagageluckan utan att köra om, måste man göra en tvärnit så blir många inblandade.
Man får faktiskt ha med i beräkningen att vilt kan komma upp på vägen.


Jag tycker ditt inlägg är en skymf mot de många dödade, svårt skadade och skadande. Du har ingen aning vilken hastighet dom hade vid olyckstillfället.

Så nu har du tjabblat om detta en stund! Hur många är dessa som dör och skadas i älgolyckor och skulle det inte vara bättre att sätta in alkohollås i alla bilar än att utrota älgarna? Fråga en mor till en dotter som ett fyllo kört ner om hon vill ha söndagsöppet på systemet så får du nog samma svar om någon som mist sitt liv pga älgarna och vill minska älgstammen.

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Vardon  
#597109 Döda i viltolyckor typ 5 personer per år

Av alkohol och droger 75 personer 2018

Jag röstar på alkolås

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... -trafiken/

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viltolyckor_i_Sverige

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

axwell  
#597110
Tåndemåla skrev:Så nu har du tjabblat om detta en stund! Hur många är dessa som dör och skadas i älgolyckor och skulle det inte vara bättre att sätta in alkohollås i alla bilar än att utrota älgarna? Fråga en mor till en dotter som ett fyllo kört ner om hon vill ha söndagsöppet på systemet så får du nog samma svar om någon som mist sitt liv pga älgarna och vill minska älgstammen.


Det ena utesluter inte det andra. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597122 Dessutom ska man ha i åtanke att ångorna från t.ex. spolarvätska kan ge utslag på en alkomätare och således även på ett alkolås.

Men visst instämmer jag livligt i frasen "don't drink and drive". :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Värmlänning  
#597127
Alvarsson skrev:
tallen100 skrev:Men körde alla så ini h#lvete fort förr?
Lyset hjälper inte mycket om hastigheten är alldeles för hög, syns bara på såna idioter som lägger sej mot bagageluckan utan att köra om, måste man göra en tvärnit så blir många inblandade.
Man får faktiskt ha med i beräkningen att vilt kan komma upp på vägen.


Jag tycker ditt inlägg är en skymf mot de många dödade, svårt skadade och skadande. Du har ingen aning vilken hastighet dom hade vid olyckstillfället.

Pajas.
Bete dig som folk Alvarsson

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Alvarsson  
#597142 När argumenten tryter höj rösten. Känsliga fråga det här med älgen.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet vill rädda älgen

Avslutat-02  
#597144 Att vilt springer på våra vägar och olyckor händer, ja det är en risk vi alla får ta när vi sitter i bilen.
Att det sedan finns undersökningar som visar att medelhastigheten ökat sedan 1999 på våra vägar, är det så konstigt egentligen?. Man sänker hastigheten på våra vägar men det är för att standarden inte går att hålla, man slutar att ploga, salta,sanda vägarna för det kostar pengar.


Vilt rör sig i gryning och skymning som mest, det är också då som väglag,hastighet,däckval,erfarenhet mm kommer in i bilden om en viltolycka sker.

Men att säga att viltolyckorna är de som visar på hur mycket vilt det finns det är en för komplicerad fråga för det.
Lika så över hur mycket skog som varje år blir uppäten av vilt.

Vi är inne på djurens naturliga områden och avverkar och planterar, tacka tusan för att om maten försvinner på alla plan att de äter våra plantor.

Allt börjar och slutar med oss människor, hur vi använder oss av de redskap vi har eller inte.
Att lämna älgmat mm i skogen ökar chanserna att älgen inte äter upp tallen.

Att hålla en jämn bra hastighet efter sin förmåga att se,reagera är ytterst viktigt för att undvika olyckor oavsett om olyckan kommer eller inte. Man ska alltid vara förberedd på att vilt kan komma upp på vägen.

Skogsbruket behöver lämna mera mat i skogen. Sedan om frågan på om älgstammen är för hög eller inte det är en betydligt mera komplicerad fråga än att bara anse att älgen äter upp skogen.

Man säger att skadorna kostar mycket pengar men det gör annat i samhället också.
Att inte ha en fungerande statsmaskin är betydligt mycket dyrare.
Varje år så förlorar skogsägare mycket pengar, visst viltskador är en del av del men även miljökrångel och beslagtagna skogs områden kostar skogsägare stora pengar.

Det finns åtgärder en skogsägare kan göra för att minska älgskadorna, men då får man oftast svaren för dyrt eller har inte tid. Ja då är det som det blir.

Alkohol och droger är en större fara i trafiken än viltet, även hastigheten är en större risk.
Att bländas av ljusgalningar som bländar en med sina julgransbelysningar är också en större risk än älg.
Dåligt plogade vägar och att folk inte har fokus på att köra bil, utan på radion,gpsen,telefonen, vad ska vi äta idag? frågan.... mm det är sånt som ökar riskerna och leder dit det gör.

Men är det älgens fel eller vårat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).