Jakt och Fiske

Älgen upp på rödlistan?!

55 inlägg 12180 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Torbjörn Johnsen  
#579358 DagL har skrivit ett bra debattinlägg om Rödlistan och det finns länkat i en annan tråd här på Skogsforum. Men jag tycker att det är väldigt aktuellt för den här tråden också så jag länkar in det här:
https://www.folkbladet.nu/2019-07-28/in ... -i-sverige

”Rödlistan” granskar cirka 20 000 arter. Av dessa har drygt hundra försvunnit sedan 1900, det vill säga ungefär en halv procent av arterna på ett sekel (en per år). Nästan alla dessa är obemärkta med liten utbredning. Takten i utdöendet verkar avtagit. Efter 1970 tycks bara någon promille av våra arter ”utrotats”. Många i tidigare rödlistor ”ut­döda” arter har enligt senaste rödlistan återuppstått.


Är det inte dags för SLU att på allvar se över hur verksamheten med Artdatabanken och Rödlistan ska hanteras? Fallet med älgen visar ju tydligt på hur fel det kan bli med nuvarande arbetssätt och kriterier :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Danskar´n  
#585075
Zixten skrev:Finns fler som snappat upp nyheten...
20190706_173403.jpeg

"Hunt Saboteurs"? Bra ide! Om dessa idioter blir laglig villebråd, ska jag ta mej fan få tag i jaktlicens... =))

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Torbjörn Johnsen  
#827130 Nu finns ett inslag på Naturmorgon på Sveriges Radio, där Henrik Thurfjell på Artdatabanken/SLU berättar om varför älgen troligtvis kommer upp på Artdatabankens rödlista 2025. Anledningen är inte att älgpopulationen är riskabelt liten utan det beror på att älgstammen har minskat snabbt i antal. Enligt Thurfjell har antalet älgar minskat med ca 30% de senaste tre älggenerationerna (motsvarar ca 20 år) och då registreras minskningen i rödlistan.

Om en art minskar med 15% eller mer och anledningen till minskningen inte är känd så hamnar den på rödlistan. I älgens fall är anledningen till minskningen känd (medveten minskning via ökad avskjutning) och då gäller gränsen 25% eller mer. Enligt SLU har älgstammen minskat med 28% vilket då innebär en rödlistning.

Läs och lyssna på hela inslaget här

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Rossignol  
#827132 Jag undrar hur stor minskning det krävs för att granbarkborren skall bli rödlistad.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827221
1705348642_f5118534-d9cd-4f0b-a795-7550d04b2018.jpeg

Nu har jag ingen lika färsk eller tydlig bild på fd älg som denna på fd rådjur. (från imorse). Men det finns fler anledningar än avskjutning till minskning av populationen. Björnen sover och detta hade räven dragit fram, men lo/ varg? Med tanke på hur det ser ut gissar, gissar jag varg.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

r93  
#827321
Orsa skrev:
1705348642_f5118534-d9cd-4f0b-a795-7550d04b2018.jpeg

Nu har jag ingen lika färsk eller tydlig bild på fd älg som denna på fd rådjur. (från imorse). Men det finns fler anledningar än avskjutning till minskning av populationen. Björnen sover och detta hade räven dragit fram, men lo/ varg? Med tanke på hur det ser ut gissar, gissar jag varg.


Defenitivt varg!

Lodjur hade vi hemma över julhelgen, dom tar med sig huvudet och lämnar resten.

Vi har ju varit förskonade från varg här i syd, men nu börjar det krypa närmre, reviret i Kosta har gått hårt åt älgarna vad jag hört därifrån, vet även jaktlag runt omkring som ställde in älgjakten, både pga risken att få hunden uppäten & dåligt med älg.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827404
1705433043_c30029fb-acd2-43ca-83c3-b920e210b8a0.jpeg


Så här ser det ut när en älg gjort en tarmpassage genom en varg. Obs rävklutten till vänster. Båda vill ju skylta sin närvaro på vägen.
Och så här ser det ut den 22 maj när en älgkalv åkt genom en björn. Det var en klövspets i skiten.

1705433560_c1276c13-ad3d-4a10-b32e-b7cbebb7ef15.jpeg


När vi samsas med båda ryker ungefärligen 1/3 till världens mest påkostade varg. 1/3 av återväxten av älg(kalv mest) till Teddybjörnen sen är det upp till oss hur vi vill förvalta. Holmen och liknande går ju för sista 1/3 precis som de andra toppredtorerna. Matematiken som ligger bakom 1/3? För källforskare kan detta återfinnas i en finsk bred studie som jag inte sparat men läst.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

r93  
#827584 https://sverigesradio.se/artikel/nio-fa ... igga-bakom

Nu är nog älgarna slut i Kosta med kanske?

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

jannee  
#827609 Vi borde börja med att utrota ALL varg i Götaland för att i nästa sked fortsätta med Svealand, sista steget är sedan att släppa jakten HELT fri på resterande varg i Norrland.
I nödfall kan vi ha några på Djurgården, Värmdö vore också ok men synd om hundägarna.

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827809 Bättre utrota älgen och sedan noggrannt hålla efter övrig klövvilt. Sedan skulle det nog gå att få upp fin tall igen.

Å de vargar, som ställer till elände i skogsbruk tas med röjsåg eller motorsåg. Inte med jaktbössan...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

gurka  
#827932 Visst är det konstigt att de flesta som ser fördelar med varg bor i storstadsregioner och sällan vistas i skogen.....

Länk: https://umu.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

(Sammanfattning på svenska på sid 7-8)

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Alvarsson  
#827945 Nejdå jag känner många som vistas i skogen och ser fördelar med varg. Inte minst minskade skador på deras föryngringar.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

tallen100  
#827948
gurka skrev:Visst är det konstigt att de flesta som ser fördelar med varg bor i storstadsregioner och sällan vistas i skogen.....

Länk: https://umu.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

(Sammanfattning på svenska på sid 7-8)

Så är det.
Det är enkelt att sitta och tycka när man inte behöver ha besvär av det själv.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

gurka  
#828013
Alvarsson skrev:Nejdå jag känner många som vistas i skogen och ser fördelar med varg. Inte minst minskade skador på deras föryngringar.


Nejdå vad då?
Jag betvivlar inte att du känner många som ser fördelar med varg...
Du får göra en egen undersökning om du ifrågasätter den jag länkade till.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Alvarsson  
#828015 Jag förbehåller mig rätten att ha en egen åsikt i saken utifrån mina erfarenheter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).