Jakt och Fiske

Skogshuggarbössa?

6 inlägg 3531 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogshuggarbössa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572620 Min vapenglade vän var på besök i midsommar, och vi sköt upp ett hundratal lerduvor. Kom in på det här med jakt såklart, och han tjatade på att jag skulle ta examen och börja jaga.

Hörde att det fanns något som kallades bärplockarbössa, alltså ett litet vapen man kan ha med sig utifall man ser något jaktbart när man ändå är i skogen.

Då undrar jag, finns det någon som har med sig en skogshuggarbössa när man ändå är ute och röjer, planterar eller hugger? Eller blir det i praktiken så att man antingen jagar eller jobbar i skogen men aldrig samtidigt?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogshuggarbössa?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572639 Trur da må vera når du plante men trur eg ville holdt aktivitetene adskilt helst, men viss da er på din eigen eiendom så kan da jo gå.

Når da gjeld rifla ( studsare) så er eg i villrede sjølv, eg har blitt ramma av børsbytarsjukan dei siste vekene, men sån generelt vil eg andbefala ei boltrifla i 6,5x55 av kjent fabrikat. Avtrekket ( trycket) er da viktigaste heilt reint og ikkje for tungt. Ekspertisen fins her: http://forum.robsoft.nu/index.php

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarbössa?

rikard_e  
#572665 Nu är vi alla olika, men jag tror inte att vi ska blanda jakt med arbete bara för att det kan vara praktiskt. Sen tror jag det blir svårt att ta du ska ha ett gevär på axeln när du går och röjer eller hugger, pipan ska hållas ren, och eventuella istötningar av riktmedel får ej förekomma.
Sen brukar iaf här mest vara älgarna som är nyfikna när det brummar motorsåg och röjsåg. Och tror inte att resterande gubbar i jaktlaget uppskattar om du drar igång såget ute på pass :-bd

Men ska man gå och plocka bär eller svamp i skogen och anser chansen att man stöter på vilt så kan man gärna ta med bössan ut. Man ska ju givetvis vara säker på att man har tillgång till eftersökshund minst 2 timmar efter påskjutning. Och då brukar gärna hundförare vilja veta när du tänkt gå ut vilket också kanske stoppar jaga-på-jobbet. Jag brukar gå en sväng och ta bössan med mig, med tanke på vildsvinens ökande i våra trakter så stöter man på dom ibland..

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarbössa?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572689 Det har nog hänt en gång på alla år att jag jagat och gjort skogsarbete samtidigt. Då snitslade jag och sprayade en del träd. I övrigt får jag nog hålla med ovanstående om att det är en dålig ide.
Vill minnas att en röjare sökte licens på en magnumrevolver när han skulle jobba i björnmarker, är rätt övertygad om att han fick avslag.

Farsan har berättat när han i ungdomen sköt gråfågel från tröskan. Den låg med och skramlade på motorplåtarna utifall att en kråka skulle vara dum nog att landa i närheten av honom. Tur att det var före förbud för vapen på motorfordon i terräng...

Användarvisningsbild

Re: Skogshuggarbössa?

halvproffs  
#572713 För länge sedan när mat på bordet och pengar för ett rävskinn behövdes togs bössan med till huggningen som då bestod av timmersvans och yxa.
En numera sedan länge bortgången jaktkamrat berättade för mig att han alltid tog bössan med sig till huggningen. Flög upp gråfågel på vägen dit och då var han beredd med bössan.
En gång fick han se ett mårdspår vid huggningen och då tog jaktlusten över för skinnet var ju också otroligt bra betalt. Detta var runt krigsåren.
Började spåra med bössan redo och när han spårat nästan hela dagen gick mården över rån in på grannmarken. Snopet!

Avatar Fallback

Re: Skogshuggarbössa?

80-90  
#572741 Grannen min är en spänstig 92 åring å han berätta att hitta de en färskt rävspår när de va på väg till huggning då fick såg å yxa vila !! Då gällde bara räven ! Han brukade även ha med sej ett enkelskott salongsgevär å försöka få nån ekorre då det va bra betalt 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).