Jakt och Fiske

Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeälven

12 inlägg 4208 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeälven

Skogsvaktaren  
#568202 Till dig som fiskar i Byskeälven.
Byskeälvens FVO Västerbottensdelen vill härmed förtydliga vad som gäller när ni fiskar i älven.
Alla som fiskar nedströms Fällfors med ett fiskekort från Sveaskog kommer att rapporteras. Enligt förrättningsprotokoll samt föreningens stadgar är det tydligt att det endast är fiskekort utfärdade av Byskeälvens FVO Västerbottensdelen som är giltiga nedströms Fällfors.
Har du som fiskare inte något giltigt fiskekort är det ett brott enligt Fiskelagen, detta är inte en lokal regel som Byskeälvens Fiskevårdsområde Västerbottensdelen beslutat om. Du som fiskar har skyldighet att på anmodan från tillsynsperson uppvisa giltigt fiskekort samt legitimation.
Vägrar du som fiskar att visa legitimation kommer polis att tillkallas.
Med detta sagt vädjar vi att ni som fiskar längst älven uppvisar fiskekort och legitimation när detta efterfrågas av tillsynspersoner, det för att vi fortsatt vill ha det trevligt vid älven och undvika att behöva tillkalla polis.

Via bildandet av fiskevårdsområdet Byskeälvens Fiskevårdsområde Västerbottensdelen så ingår alla fiskerätter i föreningen och föreningen säljer fiskekort. Ett gemensamt fiskekort var ett viktigt skäl för bildandet.

Den fiskerätt som Domänverket hade innan bildandet av FVOt, nedströms Fällfors, ingår i och med bildandet av FVOt i den samfällda förvaltningen av fisket. Alltså det som gäller från havet och upp till Fällfors är att det är Byskeälvens fiskevårdsområde, där samtliga fiskerätter ingår, som har rätten att sälja fiskekort.

Sveaskog valde att agera utan att föra en dialog, tyvärr! Som sagts tidigare så har de all möjlighet att påverka genom att delta i arbetet och att använda sin plats i styrelsen aktivt. Det är dock svårt att ensam bestämma villkor när man ingår i en föreningen tillsammans med många andra. Det kallas för demokrati.

FVO samarbetar med markägarna längs älven! Tillsammans gör vi gott för bygden.

:ymparty:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Skogsvaktaren  
#568802 Nu blandar sig kommunen i fiskebråket.
Länsstyrelsen vill inte ta ställning.
1559367999_strid_om_byskeaelven.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Avslutat-02  
#568804
Skogsvaktaren skrev:Nu blandar sig kommunen i fiskebråket.
Länsstyrelsen vill inte ta ställning.
1559367999_strid_om_byskeaelven.jpg


Vad är deras ställningstagande då jag ej kan läsa uppslaget.?

Är de för föreningen? Eller emot?

Användarvisningsbild

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Skogsvaktaren  
#568805 Det är naturligtvis mycket olyckligt att striden om Byskeälvens fiske, dels genom staten via Sveaskog och övriga fiskerättsägare som arbetar utifrån Länsstyrelsens uppdrag att förvalta Byskeälvens Fiskevårdsområde ska behöva uppstå.
Sveaskog har ansökt om att gå ur FVO men länsstyrelsen har sagt nej. då börjar Sveaskog att sälja egna fiskekort som är billigare än fiskevårdsområdets. Sveaskog anser att de har rätt att göra så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Avslutat-02  
#568807
Skogsvaktaren skrev:Det är naturligtvis mycket olyckligt att striden om Byskeälvens fiske, dels genom staten via Sveaskog och övriga fiskerättsägare som arbetar utifrån Länsstyrelsens uppdrag att förvalta Byskeälvens Fiskevårdsområde ska behöva uppstå.
Sveaskog har ansökt om att gå ur FVO men länsstyrelsen har sagt nej. då börjar Sveaskog att sälja egna fiskekort som är billigare än fiskevårdsområdets. Sveaskog anser att de har rätt att göra så.


Jahopp, och att samtala med Svea går inget vidare eller?

Har Svea någon regel eller så som ger dem rätt till detta? Eller agerar de helt utan rätt?

Användarvisningsbild

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Skogsvaktaren  
#568810 Det påstås att domänverket har rätt att sälja fiskekort

   TS
Avatar Fallback

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Avslutat-02  
#568812 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... byskealven

Verkar vara en hård och infekterad konflikt.... Eftersom det pratas om skjutningar och vapen, och juridiska stödpersoner vid bötfällning.

Vad jag kan se så verkar ju Sveaskog ha rätt att sälja fiskekort, då de är markägare inom området.

Avatar Fallback

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Avslutat-02  
#568817 Snubblade över denna artikel när jag satt och läste.
Det verkar som om 70% av marken tillhör Sveaskog, och Sveaskog är den enda av aktörerna som har avsatt pengar till fiskevård. 50% av alla intäkter går till detta, medans föreningen ej av satt en krona i kommande budget. De har satt upp som omsättning ca 370.000 kr men inga pengar tillbaka till fisket.

https://www.fiskejournalen.se/hoppet-ha ... n-i-byske/

Allt verkar ha fungerat bra tills nu styrelse valdes i föreningen, va har denna för avsikter? Stoppa pengarna i egen ficka?

Användarvisningsbild

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Skogsvaktaren  
#568825 Jag vill också klargöra att jag inte är inblandad som markägare eller fiskerätts ägare i Byskeälven .
Däremot har jag fiskerätt i havet en bit söderut, där har vi ingen direkt konflikt som denna.
Jag har bekant som sitter i styrelsen för FVO som markägare/fiskerättsägare som detta infekterade bråk om Byskeälven handlar om.
Jag har ingen åsikt för egen del.
Vill bara förmedla att konflikten är att många fritids fiskare utan fiskerätt (via allemansrätt, skövlar & skräpar) tar parti för Sveaskog och är emot FVO.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Avslutat-02  
#568829
Skogsvaktaren skrev:Jag vill också klargöra att jag inte är inblandad som markägare eller fiskerätts ägare i Byskeälven .
Däremot har jag fiskerätt i havet en bit söderut, där har vi ingen direkt konflikt som denna.
Jag har bekant som sitter i styrelsen för FVO som markägare/fiskerättsägare som detta infekterade bråk om Byskeälven handlar om.
Jag har ingen åsikt för egen del.
Vill bara förmedla att konflikten är att många fritids fiskare utan fiskerätt (via allemansrätt, skövlar & skräpar) tar parti för Sveaskog och är emot FVO.


Det är ett allmänt problem, men i detta fallet så blir jag väldigt fundersam på vad det är FVO vill ha fram? Om det fungerade bra med gamla styrelsen varför väljer då denna att börja bråka med Sveaskog som är största markägaren i området?

Visst är det bra med FVO, men inte om inte viss del av vinsten varje år återförs till fiskevården. Ett FVO som inte ser till att fiskevården får sina resurser är ju ineffektiv och inkompetent. Sedan att ortsborna eller de som jobbar inom FVO gör så gott det går är ju en förutsättning för att försöka lyckas.
Men om inte man har styrelsen med sig, då är det dömt att misslyckas.

Jag kan inte se att Sveaskog, gör annat än att följa sin rätt, men sen är frågan gör FVO det?

Att omsätta 370.000 kr men inget skall tillbaka till där det kommer ifrån, verkar sjukt.

Användarvisningsbild

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Skogsvaktaren  
#569142 Man kan se samma sak från olika håll .
SCA och Sveaskog(Staten) driver en process för att upplösa Byskeälvens FVO.
SCA/Sveaskog har fått avslag i länsrätten.
SCA/Sveaskog driver nu denna fråga via ett överklagande till förvaltningsrätten. Vi får troligen vänta till hösten innan frågan avgjord där.
Sveaskog väljer nu att med stöd av SCA sälja fiskekort och samtidigt meddela att man står för juridisk hjälp och att man betalar eventuella böter.
Om Sveaskog är så säkra på sin sak, varför måste de utsätta sina kunder för risken för rättslig prövning, böter och prick i belastningsregistret. Varför kan de inte bara invänta den rättsliga prövning av FVO som pågår och chilla ? Kan det ändå vara så att man inte är så säker på att man kommer att få rätt? Att det som sker nu endast är desperata handlingar? Att man struntar i de långsiktiga konsekvenserna ?
För om SCA/Sveaskog är säkra på att vinna borde man inte då värna om sina framtida kunder , utan låta dem riskera rättsliga processer.
Jo så kan man också se det. :)
Så länge inte annat beslutas av rättsliga instanser så förvaltas allt fiske i Byskeälven av FVO. :-ss
Senast redigerad av Skogsvaktaren sön 02 jun 2019, 21:31, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Staten med Sveaskog bråkar med fiskevårdsområdet Byskeäl

Avslutat-02  
#569147 Ja, det är en liten nöt detta🤔

Oavsett så tycker jag det är bra att frågan blir utredd.

Sen tycker jag att det är konstigt att den nya styrelsen inte kommer överens med Sveaskog, de äger ju den mesta marken inom FVO. Nä, åter investera vinsten i fiskevård precis som Sveaskog gör.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).