tis 01 jan 2019, 12:13#541389
halvproffs skrev:I vårt avtal står det; jakträtten utarrenderas på 5år. Är detta felaktigt? Eller är det bara ordklyverier?
Jag vill hävda att en mer korrekt benämning istället för "utarrenderas" hade varit ordet "upplåtes", då det som sagt är en nyttjanderätt och inte ett arrende.
Talade även med en som jobbar på LRF och som hävdade att det blir juridisk skillnad på om man upplåter "jakträtten" på fastigheten eller om man upplåter "rätten att jaga".
Det skulle bland annat ha att göra med vem (fastighetsägaren eller jägaren) som har rätten att företräda ingående areal i viltvårdsområde och/eller älgskötselområde (kommer inte ihåg exakt).
Det påverkade även om jägaren hade rätt att t.ex. utfordra vilt på marken och företa andra viltvårdsåtgärder och vem som var ansvarig för t.ex. hygienen på foderplatser. Som jag förstod det så ska den som utfordrar vilt vara registrerad foderföretagare hos Jordbruksverket, på samma sätt som t.ex. ett jordbruk skall vara och att det skulle kunna ställa till problem för jordbruksdelen om en jägare på fastigheten misskött utfodringen av vilt på fastigheten.
Om jag förstod det hela rätt så behöver en jägare vara registrerad foderföretagare för att få utfodra viltet om jakträtten är upplåten till denne av fastighetsägaren, om jägaren endast har avtal som ger denne rätt att jaga på marken så bör vederbörande inte ha rätten att utfodra viltet utan särskilt tillstånd från fastighetsägaren.
Nu var detta ett tag sedan, så mitt minne kan svika mig gällande detaljerna varför jag reserverar mig för detta. Se ovanstående som ett uppslag att spinna vidare på om du känner för det.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain