Jakt och Fiske

Annonsering "Jakt pågår" syfte?

5 inlägg 3287 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Annonsering "Jakt pågår" syfte?

filijox  
#539433 Ja, nu i jakttider så dyker ju skyltarna upp här och var och vissa är till och med så ambitiösa så de lägger ut ljuspuckar bredvid skylten för att man ska bli medveten om att jakt pågår i området.

Nu undrar jag lite, och har gjort många gånger när jag kör på sådana ställen, vad är egentligen syftet? Jag menar, vad vill jägaren/jägarna att jag skall göra annorlunda gentemot om jakt inte pågick?

Vills det att jag ska köra extra lugnt?, Att jag inte skall köra där alls och välja en annan väg?, Att jag ska huka mig i bilen för en kula kan komma farande?, Eller vad? Vad är tanken att jag ska använda denna extra information till? Det måste ju finnas ett önskemål om att jag gör något jag annars inte skulle, annars är ju annonseringen onödig?!!

Upplys mig!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Annonsering "Jakt pågår" syfte?

Seb macahan  
#539435 Det är nog lite olika, men de flesta jaktlag gör det nog av vördnad för: 1 Det jagade djuret (man bör ta lite hänsyn i trafiken, kanske vara lite extra observant och sänka farten. Ett jagat djur kan vara lite stressat och kanske inte beter sig som vanligt vid en väg tex), 2 den jagande hunden (av samma anledning som för det jagade djuret), 3 av hänsyn till övriga folk i skogen (icke jagande, kan vara bra att veta att jakt pågår, 4 av säkerhet för alla, ju färre som vistas i ett jaktområde desto bättre, 5 och sist och kanske inte minst en uppmaning. Kan man välja en annan väg för svampplockning eller dylik så är det en fin gest att göra det. Jag själv skulle aldrig dundra in i en skog där skyltar med jakt sitter uppe. Jag vill inte förstöra en jaktdag för någon annan. Bryr man sig inte om det är det bara o klampa in. Men bli inte förvånad om du inte blir visad respekt och hänsyn tillbaka. Vi har ganska många Ha skog i Sverige så det borde räcka till alla att samsas om. Jakt kan bara bedrivas på egen eller arrenderad mark. Promenera, plocka bär svamp etc kan man ju gör precis överallt.
Men man ska aldrig vara rädd i skogen. Dagens jägare är de flesta mycket noga med säkerhet och säkra kulfång mm. Jakt-skylten är ytterligare en del i säkerheten.

Användarvisningsbild

Re: Annonsering "Jakt pågår" syfte?

filijox  
#539436 Tack för ett tydligt och bra svar. Lite mer förstående (ock kanske lite mer ödmjuk) är jag nu angående detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Annonsering "Jakt pågår" syfte?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539460 Det är väl som jag ser det i första hand en varning för att det kan dyka upp vilt och hundar efter vägen. Så var uppmärksam och sänk gärna farten.

Avatar Fallback

Re: Annonsering "Jakt pågår" syfte?

Brorsan  
#539467 Pågår jakt med drivande hund i området är risken högre än vanligt för att det springer ut vilt eller en hund på vägen.
En skylt som upplysning att ta det lite lugnare och vara på alerten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).