Jakt och Fiske

20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

8 inlägg 4132 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

Fredrik Reuter  
#537389 Med anledning av att vargen ska diskuteras i SVT:s debattprogram Opinion ikväll, dagen till ära sänds det från Torsby i norra Värmland, så släpper de idag en nyhet från SLU om att så mycket som 20% av vargstammen kan avskjutas genom illegal jakt årligen. Det är i så fall en ökning med 50% de senaste 6-7 åren.

Jägarnas Riksförbund betvivlar starkt rapporten från Sverige Lantbruksuniversitet.

Om detta stämmer, är det den illegala jakten som gör att man drar in licensjakten på varg?

https://www.svt.se/opinion/60-vargar-fo ... t-varje-ar



   TS
Avatar Fallback

Re: 20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

r93  
#537424 bedrövlig bild är det i alla fall, eller är det militären som tjuvskjuter varg?

Användarvisningsbild

Re: 20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

T Landström  
#537768 Det förekommer med stor sannolikhet tjuvjakt på varg...men hur omfattande den är, är ju frågan...
Det största problemet i debatten är att ingen vet hur många vargar det finns i Sverige!
Det man vet är väl att minsta antalet vi har i Sverige är 305 st...

Avatar Fallback

Re: 20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537769 Det där är desinformation från myndigheterna i avsikt att misskreditera jägarna och få ett argument för att ställa in vargjakten. I norra Värmland var älgstammen så låg att älgjakten ställdes in av vissa jaktlag under några år. Givetvis flyttade vargarna därifrån och de som fanns kvar fick inga valpar.

Avatar Fallback

Re: 20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

salix  
#537802 Största tjuvskytten är nog skabbkvalstret men det vill inte forskarna hålla med om trots att det brukar vara flera med skabb när det jagas varg. Nä gapa i media att det är jägarna som skjuter bort hela revir som sänker hela vargpopulationen är inte särskilt troligt bara en för forskarnas och vargkramarnas metod för att det inte ska bli någon jakt.

Användarvisningsbild

Re: 20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537838
T Landström skrev:Det förekommer med stor sannolikhet tjuvjakt på varg...men hur omfattande den är, är ju frågan...
Det största problemet i debatten är att ingen vet hur många vargar det finns i Sverige!
Det man vet är väl att minsta antalet vi har i Sverige är 305 st...


Jag kan tänka mig att det finns de som skjuter varg när de får tillfälle men har lite svårt att smälta rapporter om organiserad tjuvjakt. Man såg ju av den legala vargjakten att det är ett svårjagat byte, att en grupp elittjuvjägare skulle lyckas skjuta av 20% av stammen är ju rätt spektakulärt. Än mer om det visar sig att det finns flera av varandra oberoende grupper med tjuvjägare och att alla dessa gubbar klarar av att hålla tyst efter några pilsner på lokala puben...

Men konstigare saker har väl hänt.

Avatar Fallback

Re: 20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

Avslutat-01  
#537855 man ser ju annars på ex rovdjursföreningen,de har väldigt svårt att tro på att vargar kan dö en naturlig död...jag tror absolut att många som antingen får fel på sändare eller som ex drunknar och aldrig hittas...de avskrivs säkert som tjuvjagade

Användarvisningsbild

Re: 20% av vargstammen kan skjutas illegalt årligen

Göt  
#537861 Var lite märkligt för något år sedan när ett helt vargrevir var borta och man talade om tjuvjakt, visade sig att alla vargarna fanns kvar när det blev spårsnö...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).