Jakt och Fiske

Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrott

98 inlägg 25275 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

halvproffs  
#531000
halvproffs skrev:Västerås tingsrätt tog bort anhållningbeslutet och därmed faller ev häktning står det i Jaktjournalen.

Missuppfattade jag texten totalt i jj. Verkar så.

Användarvisningsbild

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531007 Verkar lite konstigt hela historien....
Ja visst KH har varit kontroversiell och drivande i många frågor och säkert skaffat sig mäktiga fiender lite varstans...
Dock är det några omständigheter som skaver. :-? Det första som kom ut var att det var en miljardär och företagsledare, i helgen var det ett (över)fall i Karlstad då går polisen ut med signalement på kvinnan....
Är det för att åklagaren m.fl. vill ha ett opiniondrev, som det läckt såpass mycket?
Varför lyckta dörrar? något i bevisning m.m. som inte tål dagsljus eller utredningstekniska skäl?
Eftersom jag inte vet något mer än mediauppgifterna så avslutas härmed hypotesfabrikationen... ^#(^

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

Avslutat-01  
#531011 blir nog ett nytt lillhärdals-fall...

där var väl åklagaren tvärsäker på fällande dom?

Användarvisningsbild

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

anersimyra  
#531012 https://www.di.se/live/karl-hedin-hakta ... jaktbrott/ De har haft NOA i hälarna som specificerar ett brott begånget i fredags vid ett bestämt klockslag.

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

Hema  
#531083 De var väl även utläggande av giftig/skadlig mat för att skada/såra/döda bla varg? För mig att jag hörde det på radion. (lite osäker) hur som är det grovt, då 3:e part riskerar att drabbas. Det var väl någon som fick fängelse för att ha haft ihjäl skarvar..
Bild

Användarvisningsbild

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531098 De kan ju ha kört med varglav. Å då blir ju giftåtlingen snarare en kulturhistorisk gärning...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

Värmlänning  
#531103
Niking skrev:De kan ju ha kört med varglav. Å då blir ju giftåtlingen snarare en kulturhistorisk gärning...
/Niklas

Använde man kulturstubbar för att märka denna kulturhistoriska välgärning? :lol:

Vi kanske har ett ansvar att hålla igång denna tradition, precis som kolmilor och gärdesgård tillverkning :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

Torbjörn Johnsen  
#531107 Fångstgropar...?!

Användarvisningsbild

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

anersimyra  
#531121 Jag såg i går ett program på tv om stora barriärrevet som är räddningslöst förlorat p.g.a människans aktiviteter, i vår del av världen har sex av tio ryggradsdjur utrotats de senaste femtio åren, i Sydamerika är siffran nio av tio ryggradsdjur. Den som likt dessa herrar tar sig rätten att på eget bevåg delta i denna decimering av nämda djurgrupp hör definitivt till de som ska erbjudas kost och logi på statens bekostnad, men hellre såg jag dem förstås först infångade i lämplig fångstgrop.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

husqvarna_med_sthil  
#531122 Med tanke på den historiska utvecklingen av jaktbrott så väger det över mot att de är oskyldiga. Man läser för många kommentarer där man dömer dem på förhand men i rättssystemet ska man vara oskyldig tills motsatsen är bevisad och än så länge har man haft flertalet personer häktade de senaste åren utan bevis som fällt dem i rätten.

När det gäller det här med utrotning av ryggradsdjur skulle jag vilja se den listan med tanke på att vi har både större stammar och fler viltslag här på markerna än när jag var lill-grabb. Detta beror på någonting så en lista på vilka djur som har blivit utrotade, var någonstans de levat innan de blev utrotade och orsaken skulle säkert reda ordning i frågan.

Användarvisningsbild

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

anersimyra  
#531129
husqvarna_med_sthil skrev:Med tanke på den historiska utvecklingen av jaktbrott så väger det över mot att de är oskyldiga. Man läser för många kommentarer där man dömer dem på förhand men i rättssystemet ska man vara oskyldig tills motsatsen är bevisad och än så länge har man haft flertalet personer häktade de senaste åren utan bevis som fällt dem i rätten.

När det gäller det här med utrotning av ryggradsdjur skulle jag vilja se den listan med tanke på att vi har både större stammar och fler viltslag här på markerna än när jag var lill-grabb. Detta beror på någonting så en lista på vilka djur som har blivit utrotade, var någonstans de levat innan de blev utrotade och orsaken skulle säkert reda ordning i frågan.

https://omni.se/sex-av-tio-ryggradsdjur ... 0/a/0Ed772

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

Hema  
#531130 Märk dock skillnaden att det handlar om djurbeståndsminskning, inte artutrotning även om det i slutändan med stor risk kommer leda till det.

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

jannee  
#531131 För ca 20 år sedan fanns det knappt 20 000 ålakråkor (skarvar) i Kalmar sund. Vart ett djävla liv när närboende ville minska beståndet, idag när "naturvårdarna" fått sin vilja igenom är det ÖVER 80 000.
Djävla naturvårdare, de har f*n ta mig inte en siffra rätt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

husqvarna_med_sthil  
#531136 Jag avser inte att gå i kamp med dig men vi kan väl iaf diskutera det med lite olika vinklar.

Jag har reagerat på det här själv och att man inte på något vis redogör för vilka arter, eller var de befinner sig eller hur de är hotade. Eftersom jag anser att detta är av högsta vikt med miljö, skog och vilt så var jag tvungen att undersöka det faktiska läget och till det använde jag bla SLU´s rödlistan. Jag kan med ens se att här i Västernorrland finns inte denna nedgång man pratar om, faktiskt inte alls, tittar man på utdöende är listan tom bland ryggradsdjur. Tittar man på vargen ur en 50-årigt perspektiv har den snarare ökat än minskat även om den anses hotad i just Sverige.

I organisationer som tex wwf verkar man ta sina exempel från Afrika i första hand och att det är där minskningen sker om man ska tro deras filmer. Vore man ärlig skulle man redogöra för vilka arter som är hotade och varför och inte komma med något ytterst ytligt som inte går att förstå riktigt pga av för lite fakta men en massa konstaterande. Samtidigt lever de på hotet mot djuren så det vill ju till att man talar om "katastrofer" när både vilt och människor behöver fakta för att agera på ett riktigt sätt för önskat resultat.

Hur som vad gäller Vargen hör den inte till någon procent i överhuvudtaget som i dagsläget riskerar utrotning då den är vida utbredd i världen i rikt antal. Däremot i Sverige är den en liten stam men likväl över den gräns som riksdagsbeslutet satte. Oavsett fredad. Man kan ju dock fundera över den extrema satsning som görs på just detta djur när vi faktiskt har andra arter som ligger betydligt sämre till. Jag anser att det här inte är något annat än politik som hamnar i det resultat vi nu ser. Man gör utredningar utan att veta vad man håller på med och sedan håller det inte i rätten men vi får väl se hur det går denna gång och inte fördöma vare sig häktade eller åklagare innan gogongen ljuder :smile:

Avatar Fallback

Re: Industriledare och miljardär anhållen för grovt jaktbrot

husqvarna_med_sthil  
#531139 http://www.klimatupplysningen.se/2016/1 ... isbjornar/
http://www.klimatupplysningen.se/2015/0 ... axer-igen/

Det är inte alltid lätt att veta vad man ska tro alla gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).