Jakt och Fiske

Vildsvinsfällor

34 inlägg 10569 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vildsvinsfällor

IKA  
#530073 Är det någon som har eller känner någon som har erfarenhet av Panthera Multitrap vildsvinsfälla?
Intresserad av både goda och dåliga erfarenheter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530262 Ja vet någon något så är jag också mycket intresserad.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

Elmhult  
#728278 Var det ingen som haft erfarenhet av fällorna? Nu har dom j*vlarna börjat böka i dom fina fälten här hemma.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

Amatörhuggare 62  
#728285 Dom är svårlurade.
Finns någon härikring.
Men gav upp.
Blev dålig utdelning.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

Elmhult  
#728296 Ja, det kändes lite som att det kostar mer än det smakar med de där fällorna. Då vet jag. Tack

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsfällor

hlb  
#728298 Vet några, som lyckats bra med fällor, men de vill inte tala så mycket om det, för det finns många jägare , som blir sura. Många jägare vill ha gott om gris till sina event, speciellt de, som bor i stan, i Danmark eller Tyskland. 😱 Fällorna är dock dyra, så ekonomiskt är det ingen hit.
En ny Lotinfälla, med bra övervakning, går väl lös på ca 25 papp + moms, så avskrivningstiden blir ju rätt lång. Förstör grisarna växande gröda, kan den bli kortare.
Senast redigerad av hlb mån 20 sep 2021, 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

Elmhult  
#728301
hlb skrev:Vet några, som lyckats bra med fällor, men de vill inte tala så mycket om det, för det finns många jägare , som blir sura. Många jägare vill ha gott om gris till sina event, speciellt de, som bor i stan, i Danmark eller Tyskland. 😱 Fällorna är dock dyra, så ekonomiskt är det ingen hit.

Jo, det där känner jag igen. Det ska vara så mycket grisar att man kan skjuta en med minimal ansträngning. Så trött på dessa j"vla djur. Men man känner sig helt maktlös. Skjuter man en så står det 20 åtlar inom några kilometers avstånd och bara vräker ut majs och bröd och föder upp 10 nya. 😑

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsfällor

Granstorp  
#728324 Det är nog tyvärr så att många åtlar blir istället utfodringsplatser och det är ju inte riktigt tanken….

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsfällor

JörgenO  
#728330 En fälla som är rätt ny på marknaden säljs av pigbrig.com
Den stora fördelen är att man inte behöver bevaka den på natten eller utlösa någon dörrstängning. Den är som ett Hotel Califonia, ”you can check in any time you like, bit you can never leave”
Inte så mycket järn utan mest ett stort fisknät, typ. Att döma av videos på deras youtubekanal så tål den ganska så mycket.
Här är en video om hur den funkar:

Finns många fler, både de officiella samt en familj i Texas som fångar 10-20 grisar per video.

PS När jag tittade igen noterade jag i slutet av filmen, grisparet som inte brydde sig så mycket om omgivningen utan stod o parade sig, bara sådär 🤣
Senast redigerad av JörgenO mån 20 sep 2021, 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsfällor

Erre  
#728333


Inte den fällan du frågade info om men rätt lik.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

rikard_e  
#728338 Några bekanta har gått ihop och köpt en fälla, var hos dom och avlivade 12 mindre grisar, runt 15 kilo.
2st 45-50 kilos gick in likaså.
1 galt runt 70-80 kilo gick in, en åtelkamera satt på insidan som filmade när galten hoppar ut.

Tog lång tid för grisarna av komma in, måste ha något som lockar bra, vet inte om en nergrävd majsbomb eller liknande hade hjälpt till bättre.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

Elmhult  
#728343 Jag uppfattar det som att vildsvinsfälla inte är något vidare alltså? Mycket pengar, tveksamt resultat.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

hfab  
#728345 Det har ingen betydelse vilken fälla eller vilket vilt.
En fälla är oslagbar om den placeras rätt och åtlas rätt.
En felplacerad fälla kan däremot vara slöseri med tid

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#728373 Den där Pig Brig, man anar att djuren är en smula stressade... Vad var det för typ av fälla dina bekanat hade @rickard_e?

Var den godkänd i Sverige? :)

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsfällor

Elmhult  
#728378
Mangan skrev:Den där Pig Brig, man anar att djuren är en smula stressade... Vad var det för typ av fälla dina bekanat hade @rickard_e?

Var den godkänd i Sverige? :)



😆😆😆 Kan jag omöjligt tro. Det måste sitta en terapeut med i svenska fällor.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).