Jakt och Fiske

Älgjakt 2018

79 inlägg 20071 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgjakt 2018

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524939 Det börjar bli dags å räkna in älgarna. :wink:

Var ute å åkte en runda på markerna. Har inte sett några älgar på hela sommaren.

Men nu så skymtade jag ett ensamt vuxet djur. :smile:
1537115229_20180916_160545.jpg

Det har varigt rapporter om älgkontakt på bockapassen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Erre  
#524944 Såg ko med en kalv förra helgen när jag satt ute för rådjur.
Var en liten kalv. Så det har nog frestat på i värmen.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

T Landström  
#525888 Här är det helt dött i skogen...har nog sett 2 eller och 1 rådjur den senaste månaden... :(
Statens husdjur har gjort ett bra jobb att skrämma bort djuren.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Samlarn  
#525894 Såg ko med kalv och en 8 taggare ikväll. Verkar finnas älg på markerna. För några veckor sedan såg jag 4 älgar på 10 minuters biltur. Snart har vi facit.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2018

Värmlänning  
#525898 Vi verkar ha rätt dåligt med älg. Ser inte så mycket när vi är ute och betydligt färre spår på marken än föregående år

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525900
T Landström skrev:Här är det helt dött i skogen...har nog sett 2 eller och 1 rådjur den senaste månaden... :(
Statens husdjur har gjort ett bra jobb att skrämma bort djuren.


Låter lovande för tallplanteringarna i så fall. :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

T Landström  
#525901
Niking skrev:
T Landström skrev:Här är det helt dött i skogen...har nog sett 2 eller och 1 rådjur den senaste månaden... :(
Statens husdjur har gjort ett bra jobb att skrämma bort djuren.


Låter lovande för tallplanteringarna i så fall. :-bd
/Niklas
Tyvärr så tycker jag det är tragiskt när det är helt dött i skogen... :(
Att behöva avstå mitt andra stora intresse är inte så jävla roligt...
Vet att många här på forumet önskar vilt tomma skogar...

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Samlarn  
#525902 Håller med dig Landström, visst har älgarna betat en hel del på mina marker men efter ett par omgångar med röjsågen och ett par gallringar på det så är det inte mycket kvar av de skadorna om jag gjort rätt stamval.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Norrbottenstorpet  
#525911 Här i Norrbotten är älgjakten i full gång. Mina slutsatser hittills är att älgstammen är påverkad, kanske både av en mycket snörik vinter såväl som en torr sommar. Vi har haft relativt få älgkontakter och trots över en veckas kontinuerlig jakt (och då menar jag kl 05-19, på 13 jägare) inte sett en enda kalv.

Får trots allt vara rätt nöjd själv, två fällda varav en 14-taggare.
Bild


Vad det gäller betestrycket är det extremt stora skillnader och för vår del stavas dessa "vandringsälgar". När de rackarna går samman och kommer 30 st åt gången, då ligger ungtallen riktigt risigt till. Vi har på jaktmarkerna (som Sveaskog äger) ett område som är rena ödemarken. Ändå har vi under jakttiden glest med älg. På vintern däremot, då älgjakten är avlyst, flockas de....

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Seb macahan  
#525913
T Landström skrev:
Niking skrev:
T Landström skrev:Här är det helt dött i skogen...har nog sett 2 eller och 1 rådjur den senaste månaden... :(
Statens husdjur har gjort ett bra jobb att skrämma bort djuren.


Låter lovande för tallplanteringarna i så fall. :-bd
/Niklas
Tyvärr så tycker jag det är tragiskt när det är helt dött i skogen... :(
Att behöva avstå mitt andra stora intresse är inte så jävla roligt...
Vet att många här på forumet önskar vilt tomma skogar...


Tror inte någon vill ha vilt tomma skogar. Det gnälls lite och man (inkl jag) kan väl då och då generalisera och skämta om det. Jakt och vilt ska gå hand i hand med skogen och skogsbruket. Det mesta i hela den debatten tror jag kommer från okunskap och "enkla vägar" (är plantorna/skogen viltbetad så skjut mer) vilket inte jag tror är någon hållbar lösning.
Här hemma så har jag inte sett en Älg och inte ett slag än så länge, vilket bådar gott. Andra år har de sprungit upp i famnen på en innan jakten börjat och när den väl drar igång är de som bortblåsta. Men vi har gott om snåriga våtmarker där de gärna blir stående.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525914 Det finns en orsak till förgraningen av den svenska skogen... Glöm inte det, bara för att det råkar vara älgjakt i norra Sverige, samt några veckor kvar till älgjakten i södra Sverige.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Samlarn  
#525917 Att plantera gran på tallmark kanske är en del av problemet, jag gör det inte. Det verkar finnas en hel del skog kvar trots att älgstammen på 70 och 80 talet va extremt mycket större i trakterna häromkring men det har fallit i glömska. Vi som är både skogsägare och jägare brukar ju få skit från båda sidor men att jaga är också en form av skogsskötsel :d

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2018

sveakatten  
#525923 Håller med fullständigt, vore fler skogsägare jägare så tror jag dom skulle se på skogen på ett annat sätt, och inte bara titta i plånboken.
Då kanske dom skulle få se hur fint det kan vara i skogen, fast det inte är 1000 m3 per Ha. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525950 Inte lätt det här. Äbin visat på ökade skador, ingen vuxen rase men samtidigt så ser vi lite med älg. Både levande och skithögar.
Nå snart får vi veta lite mer hur det är. Den enda Ko med kalv jag sett i år var då en liten stackare till kalv (månadsskifte aug/sep)

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2018

Norrbottenstorpet  
#526909 Svenska Jägareförbundet Norrbotten bekräftar bilden av mycket få kalvar i älgstammen denna höst.

https://jagareforbundet.se/norr/norrbot ... -viltdata/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).