Jakt och Fiske

Skogsstyrelsen: skjut 10 - 20% mer älg

4 inlägg 3960 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen: skjut 10 - 20% mer älg

Fredrik Reuter  
#521532 Efter att ÄBIN, älgbetesinventeringen för 2018 nu är klar och sammanställd anser Skogsstyrelsen att viltskadorna är såpass höga och allvarliga att de väljer att rekommendera att fler älgar måste skjutas. 10 - 20% fler älgar bör skjutas enligt Skogsstyrelsen.

Anledningen är att de vill ha ner betesskadorna till max 5%. Och då kommer krafttag att krävas, detta eftersom betesskadorna enligt ÄBIN är multipelt större än 5% med toppar på långt över 70%.

Jag bifogar det senaste stapeldiagrammet som visar viltbetesskadorna per län från ÄBIN. Detta diagram finns också i tråden Alarmerande betestryck på skog 2018. För fjolåret finns statistik i tråden Alarmerande röjningsbehov i hela Sverige 2017?.

Detta kan nog diskuteras ganska mycket och du är välkommen att ge din syn på älgen här nedan. Exempel på andra trådar är KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader., Skogsbolag vill skjuta varg för att minska älgbetning, Älgen lider i värmen, Älgstammen ökar i Värmland och Halvera älgstammen?.

Västerbotten Kuriren skriver om detta idag: https://www.vk.se/2453172/skogsstyrelse ... fler-algar



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen: skjut 10 - 20% mer älg

Hood  
#528115 Största felet är grunden. Där partiska viljor använder en förkortning för att tvätta bort egna misstag. Slu har dömt ut metoden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen: skjut 10 - 20% mer älg

Brozzlaren  
#528876 När det är gjort och det har gått nått decennium med ytterligare granplanteringar så kommer samma krav att ställas igen. Det ser illa ut för våran nationalklenod älgen.
Skulle det vara möjligt att sänka granandelen med 20 % istället. Kombinerade mål?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen: skjut 10 - 20% mer älg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528894 Tja, då får vi väl först skjuta ner viltstammarna till 1960-talets nivå...
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).