Jakt och Fiske

Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

29 inlägg 9284 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Fredrik Reuter  
#518388 Tyvärr fortsätter viltolyckorna att öka på Svenska vägar. Värst är det i Värmland där 1781 viltolyckor hittills 2018 har skett. 2017 var ett år med, tyvärr, historisk hög statistik av viltolyckor (61 282 st) och nu verkar alltså 2018 bli än värre.

Det är förenligt med stort lidande och stora kostnader för samhället och givetvis i värsta fall dödsfall.

Nationella Viltolycksrådet (NVR) sammanställer statistik per månad på sin sajt (länk längst ner) och på grund av ökningen anser nu rådet att trafikanter måste bli mer medvetna om läget i trafiken och köra därefter.

Det finns enligt Fredrik Bergh flera förklaringar till viltolycksökningen, dels har vi mer trafik än tidigare. Sedan har de tidigare snöfattiga åren med milda vintrar i söder gynnat viltstammarnas tillväxt.


Jämfört med Tyskland är det stor skillnad. Procentandelen av bilparken som är med i en viltolycka på årsbasis är i Tyskland 0,44%, i Sverige 2017 var den siffran knappt 1,3%.

SVT Värmland skriver om detta idag: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... -att-oka-2

Det finns också ett mörkertal eftersom alla viltolyckor inte anmäls. Det är lagkrav på att alla kollisioner med vilt ska polisanmälas.

Statistik hos NVR: https://www.viltolycka.se/statistik/vil ... -viltslag/

I tråden Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor finns äldre information.

Hur ser det ut hos dig? Och vad borde göras för att få ner olycksstatistiken?



   TS
Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

salix  
#518453 Undrar hur många viltolyckor som egentligen beror på att föraren sitter och pillar med mobilen istället för att koncentrera sig på vägen.

Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Värmlänning  
#518457 Inte så konstigt egentligen. Vi kör betydligt mer bil än förr, vi kör fortare, fler trafikanter ute på vägarna, vi pillar med telefoner, navigeringsutrustning osv.
Så att skylla på att antalet vilt ökar är inte hela sanningen!

Användarvisningsbild

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Fredrik Reuter  
#518462 Mja, kanske, men jag kan inte riktigt hålla med er ... än. 😉

Trenden är att viltolyckorna ökar även de senaste säg tre åren. På denna tid har inte så mycket hunnit hända med varken bilparken, tempot eller smartphonen.

Och sedan är det om man jämför med ett stort billand som Tyskland.

Sverige har 4,8 miljoner bilar registrerade och ~60.000 viltolyckor årligen.

Tyskland har 53 miljoner bilar registrerade och ~220.000 viltolyckor årligen.

Kan det vara att vi har stor viltstam och för hög fart på mindre vägar som saknar stängsel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

ÅsaNisse  
#518578 En bidragande orsak kan vara att Trafikverket inte håller efter sina entreprenörer med röjning av sly utmed slänterna. Dels blir det ett färskt och fint skafferi till viltet, samtidigt som det blir svårare att upptäcka djuren.
Utmed många vägar kan man se en ridå längst ut som blir både bredare och högre för varje år som går. Det är ju lättare att köra en ½m innanför gamla kanten så behöver man inte jobba så mycket i maskinen.

Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

bgl  
#518579 Bristande underhåll på befintliga stängsel får ökande betydelse. Stängslen blir äldre, skadade av nerblåsta träd, skadade av släntklippare!, vildsvin som lägger press på nätet som kanske håller just där men blir sträckt och glipar längre bort, snöskoterförare som klipper upp nätet för att komma fram, nätet klipps upp vid omhändertagande av trafikskadat vilt. Sen kan man fundera på nerdimensioneringen av de nät som monteras idag. Stod häromdagen i en stillastående kö vid ett vägbygge mittför stängselmontering, såg mer ut som hönsnät än älgnät!

Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Hema  
#518634 Kan det ha o göra med ändrat beteende hos djuren? Det är många som upplever ökat betestryck i skogen på senare år, kan det finnas något samband förutom ett ökat viltbestånd? Vildsvinen ökar för varje år och olyckorna med dem.

Användarvisningsbild

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Fredrik Reuter  
#528086 Nyhet idag om viltolyckorna.

Kalmar län toppar listan över där det sker flest viltolyckor följt av Kronoberg och Värmland.

Kan vara bra att veta för alla som bor i dessa område och nu kör bil i gryning och skymning...

https://www.norran.se/nyheter/har-ar-ri ... or-storst/

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

jannee  
#528094 Som grädde på moset sätter dessutom trafikverket eller deras kumpaner upp mitträcken, vajerstaket men INTE något viltstängsel. Hur många har inte kört på älg mellan Nybro - Eriksmåla, efter att vajeräckena kom upp, men inget viltstängsel = vart ska du ta vägen när djuren kommer snubblande över vajeräcket?
Vid påstötningar till vägverket om viltstängsel blir svaret, dock indirekt, att lite spill (döda) får man allt räkna med.
Svaret har alltså varit att det INTE än har hänt tillräckligt många dödsolyckor - detta finns det svart på vitt om någon tvivlar.

Användarvisningsbild

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Seb macahan  
#528097 Jag ser i svaren att allt är någon annans fel :wink: och det brukar vara det enklaste dock inte den mest konstruktiva. Se det med glimten i ögat.
Jag har trots min rätt unga ålder stor respekt för trafiken och fart. Håller oftast hastigheter och regler. Men jag ser ofta tex vid viltvarningsskyltar art resterande trafik kör på som innan man gör omkörning och blåser på i både 10,20 och 30km över gräns. Lika dant vid viltstängsel upphör. På 80-90-talet hade bilister lite respekt för älgarna som årligen var inblandade i ett antal trafik dödsolyckor. Nu har vi inte så mycket älg och vi har "så bra och säkra" bilar att vi inte behöver ta hänsyn. Jag tror det är mentaliteten hos billisten som är en stor faktor. Brukar ju vara förare av diverse 4wd fordon inte sällan av tysk förekommst som blåser förbi bilköer vid vinter semestern i 140 o mer. Ibland klara de sig o i bland inte. Idag är vi mycket mer egoistiska i många avseenden. Tyvärr

Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

jannee  
#528129 Har under mitt yrkesverksamma liv kört på 3 älgar + ett tiotal rådjur. Inte på någon av dessa olycksplatser har det funnits varning för vilt. När oturen är framme hinner du knappt med att släppa gaspedalen än mindre börja bromsa, och väja när det är vajerräcke = omöjligt.
Farligast är vid möten då man dessutom kör på halvljus.
Visst hjälper det att köra sakta men då menas det att man ej kör ÖVER 50 km/tim.
Nää det är för dålig avskjuten eller för mycket med klövdjur
Ned på nivåer i paritet med som det var på 70 talet + bort med alla grisar.
Man kan nästan bli rosenrasande när man hör snacket från jägarna om hur det ska sparas hit och dit.
Personligen tycker jag ändå att folk i gemen idag kör saktare än vad de gjorde för låt oss säga 10 år sedan, ändå ökar olyckorna och detta drastiskt.

Avatar Fallback

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

tallen100  
#528156 Inte konstigt att det sker olyckor så som folk kör, när fjällturister och dylikt är i farten blir man alldeles för ofta både mörkrädd och heligt förbannad 😡 Kvittar i det närmaste hur fort framförvarande bil kör så ska dom om till vilket pris som helst, rena idiotiska omkörningar i både kurvor och vid mötande trafik.
Och hur ofta ligger det inte ihjälkörda rävar, grävlingar m.m. mitt i körfältet, dom arroganta nötterna orkar inte ens stanna och gå ur bilen och titta om djuret är dött samt att dra det åt diket, vet inte hur många rävar jag stannat och dragit ur vägen, utan att köra på någon själv 😡

Hursomhelst så skulle det spara mycket lidande för både folk och fä om folk hade förstånd om att åka i god tid, istället för att vara ute i sista minuten jämt. inte alltid det går förstås, men många gånger....
Plus att dom tror att deras fyrhjulsdrivna bil är ostoppbar, verkar inte begripa att det tar lika lång tid att stanna som med en tvåhjulsdriven.

Användarvisningsbild

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Hood  
#528254 Vilket vilt och landskap jämför man med? Tyskland har högre olycksstatistik så risken är inte lägre för olyckor där. Misstaget att lägga över olyckor på vilt blir missvisande. Det kan skapa "jobb" men inte sanning.

Användarvisningsbild

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Fredrik Reuter  
#528255 Hej,
Jo, risken torde vara avsevärt lägre i Tyskland, 0,4 för Tyskland kontra 1,25 för Sverige, se inlägg ovan från mig.

Eller, räknar jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viltolyckorna ökar oroväckande 2018

Hood  
#528257 Sverige har en låg procent om du så inför fler djurarter i samtliga län. Hela riskprocenten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).