Jakt och Fiske

Vintern knäcker Norrbottensälgarna

7 inlägg 4150 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vintern knäcker Norrbottensälgarna

Torbjörn Johnsen  
#509827 Enligt en artikel på P4 Norrbottens sajt hittas många döda eller döende älgar i länet. Polisen säger att det är den snörika vintern som ligger bakom och det är främst älgkalvar som inte klarar sig. Läs artikeln här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vintern knäcker Norrbottensälgarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509839 Då kanske älgbetesskadorna minskar i norr?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vintern knäcker Norrbottensälgarna

Kse  
#509960 Vi har hittat mycket döda älgar härikring, vet dock inte vad som varit ovanligt med denna vinter.
Visst har vi haft mycket snö men inte så extremt tycker jag.
Det har varit kallt men inte extremt.
Enda stora avvikelsen jag kan se är att det har varit jämnkallt, inte en blida sen i början på November fram tills för några veckor sedan.
Dock har vi inte haft dom riktiga temperaturdipparna som brukar komma men under -40 sträcket.

Kusten har haft mycket mer snö än normalt å måhända baserats sig artikeln mer på dessa områden.

Användarvisningsbild

Re: Vintern knäcker Norrbottensälgarna

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509992 Jag håller med, har inte sett en älg på ett par månader men nu klev det upp ett par längs E45 Äijäjoki-rakan
förra veckan och igår såg jag en i närheten.
Bekanta har sett döda älgar i skogen, fler än vanligt imho.
Men nu läste jag att en bekants bekant hade sett 22 älgar i fjällen så det kan vara
nån sorts omgruppering som skett under vintern.
Det nämnda området har alltid mkt älg, och det har diskuterats ett viltstängsel där.
Jag är lite kluven, jag gillar ju älgkött men inte i trafiken och inte när de är i ungskog.

Avatar Fallback

Re: Vintern knäcker Norrbottensälgarna

Vedhuggaren  
#509994 Jag tror att det kan ha att göra med att älgarna har fått i sig för mycket snö och is eftersom grenarna har varit isbelagda och täckta med packad snö. Fodertillgången kan ha varit tillräcklig, men för mycket energi har gått åt till att smälta snö och is och vätskeinnehållet i magarna kan ha blivit för hög.

Användarvisningsbild

Re: Vintern knäcker Norrbottensälgarna

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510046 Jo det hörde jag en renskötare prata om, de får nån sorts ismage eller vad det var.

Användarvisningsbild

Re: Vintern knäcker Norrbottensälgarna

Kse  
#510106 Skvalpmage kallas det, drabbar både renar och älgar men främst renar som stödutfodras med pellets.
Djuren blir apatiska och orkeslösa, renarna kan man rädda om man har uppsikt över dom genom att byta foder och lite andra konster.
Älgarna stryker dom med för det mesta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).