Jakt och Fiske

Rätt til skyddsjakt

10 inlägg 4769 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rätt til skyddsjakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509349 Jag såg en sådan här paragraf i ett jaktarrende. Har någon varit med om att något liknande använts?

1524494876_skyddsjakt.png


När tror ni man kan tillämpa detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt til skyddsjakt

ananders  
#509362 På mitt arbete så bedrivs en hel del skyddsjakt på vildsvin när de befinner sig i grödorna. Det får vi som är anställda göra.

Användarvisningsbild

Re: Rätt til skyddsjakt

halvproffs  
#509367 Man måste ha vapenlicens och/eller tillstånd från Ls för fällfångst. Gäller djur som ej är licens på. Ej heller i tätbebyggt område. Tänk Runar.

Avatar Fallback

Re: Rätt til skyddsjakt

Amatörhuggare 62  
#509368 Och jaktkort måste man ha löst.
Även jägarexamen.

Avatar Fallback

Re: Rätt til skyddsjakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509371 Man behöver varken ha jägarexem. vapenlicens eller tillstånd från Lst för fällfångst. Man får inte skjuta i tättbebyggt område, men fällor har jag inte hittat något förbud mot.

Jaktkort måste man ha.

https://jagareforbundet.se/norr/vastern ... allfangst/

Men nu var det inte det jag tänkte på, utan om man fick ta dit någon jägare som sköt ex rådjur, älg(-kalv) eller vildsvin utan jakträttshavandes tillstånd. Och i så fall när.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt til skyddsjakt

halvproffs  
#509376 Kan ju vara så att reglerna har ändrats. När jag fångade räv o grävling på 90talet så fick jag söka tillstång hos Ls. För avlivning möd skjutvapen. Äh orkar inte.

Avatar Fallback

Re: Rätt til skyddsjakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509380 Tråden handlar inte om fällfångst, utan om skyddsjakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt til skyddsjakt

Brorsan  
#509442
Mangan skrev:Jag såg en sådan här paragraf i ett jaktarrende. Har någon varit med om att något liknande använts?

1524494876_skyddsjakt.png


När tror ni man kan tillämpa detta?

Det där känns som en nödvändig punkt i ett jakträttsavtal. Markägaren måste ju kunna skydda sina grödor,djur och mark. Med en så allmän skrivning kan den väl gälla alla djurslag.
Med den skrivningen tolkar jag det, som lekman, att endast markägaren får genomföra jakten.
Ett tillägg kunde ju vara att markägaren kan sätta in extern jägare för skyddsjakten.
Som jaktarrendator får man acceptera att markägaren kan skydda sina tillgångar.
Olle

Avatar Fallback

Re: Rätt til skyddsjakt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509498 Eftersom jakt är en nyttjanderätt och inget arrende råder i stort sett avtalsfrihet. Avtalslagen är det som är tillämpligt och ska det prövas så blir det ett civilmål i tingsrätten så länge man inte avtalat om att det ska avgöras i skiljenämnd.
Varför jag skriver detta är för att det inte finns någon täcklagstiftning, det vi vet är det som står på pappret, ska man på allvar veta så blir det tinget.
En sak kan man med största sannolikhet slå fast och det är att ''onormala förhållanden'' inte kan gälla något som förekom vid avtalets ingående. Har du haft viltskador sedan tidigare så ska de ha ökat drastiskt eller tillkommit viltarter.

Avatar Fallback

Re: Rätt til skyddsjakt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509579 Avtalet skrevs 2005, och sen dessa har det tillkommit vildsvin i alla fall. Sen om det ger några skador som påverkar skogsbruk kan diskutera.

Vet att det var mycket älgskador på grannfastigheten vid den tiden...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).