Jakt och Fiske

Askspridning för bättre viltbete och mindre betesskador

2 inlägg 3139 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Askspridning för bättre viltbete och mindre betesskador

Torbjörn Johnsen  
#499078 Land Skogsbruk har en intressant artikel om hur man med hjälp av askspridning kan öka mängden viltfoder på sådan mark som inte används för skogsproduktion. En skogsägare utanför Ljungby har askgödslat en torvmosse och ser påtagliga resultat i ökad tillväxt för vide, tall och blåbärsris. Kostnaden för aska och spridning är enligt artikeln 400 kr/ha. Ökat viltbete på mossen ger minskat tryck i ungskogen.

Bakgrunden till att Kjell Skoog lät sprida aska på 10 hektar av den 26 hektar stora mossen är att han ser med oro hur stora klövviltsstammar ger stora skador i skogen. Tall avverkas, men ersätts med gran i stället för tall. Fodret räcker inte till viltet.



Läs hela artikeln här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Askspridning för bättre viltbete och mindre betesskador

axwell  
#499088 Läste artikeln i morse, slutsatsen för min del blev : Bra info, skall tänka på att inte askgödsla där det finns ungskog med tallplantor. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).