Jakt och Fiske

Vildsvinsplågan, vad göra?

22 inlägg 9637 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

brassel  
#498278 Håller med Pannbens tankar.
Samt att ett annat sätt att jaga och försöka undvika upplevda skador är den mer rörliga nattjakten (med lämpliga hjälpmedel).

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

martiniholma  
#498320 Vi har gott om gris i våra trakter med. Trotts duktiga och ihärdiga jägare räcker det inte för att freda jordbruksmarken. Jag har haft ström -4 trådar- i 15 år, men det är totalt värdelöst. Ifjol gjorde jag dock allvar av tankarna jag haft de senaste åren, och började stegvis byta ut tråden mot nät. Ifjol nätade jag 11 ha, och det är den enda arealen jag fick ha ifred. Så det har funkat till 100%. Nu såfort tjälen går ur marken ska jag näta ytterligare 3 ha.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

sveakatten  
#498374 Vad kör du med för nät?

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

martiniholma  
#498397
sveakatten skrev:Vad kör du med för nät?

Jag ville absolut ha ett med finmaskigt nedtill, och då hittade jag inget lägre än 140. Hade ju räckt med 100 cm högt annars. Stolparna 7 ×250 cm. Brukar beställa det från Bole.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

Månskensbonnen  
#498402
Mangan skrev:Jägarna har fått ansvaret för viltförvaltningen av staten. Vill ni inte inte ha det kvar, så säg bara till.

Som markägare kan du själv styra avskjutningen genom att jaga själv eller ställa krav på arrendatorn. Tror att en intresseorganisation som Jägareförbundet gör ett bättre jobb än nåt statligt verk skulle göra. Har du problem med gris så röj pass sätt upp torn och bjud in folk att jaga gris gratis. Det har funkat för andra. Häls Månskensbonnen

Användarvisningsbild

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

PekkaRinne  
#501717 Vildsvinen börjar också vara ett problem i Finland. Vi borde bara bli av med dem. Alla av dem. Erä-lehti hade en bra berättelse om dem för en tid sedan. Synd jag kan inte komma ihåg vilken tidskrift det var.

Avatar Fallback

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

jannee  
#501722 Två spända taggtrådar med ett riktigt elaggregat (20 joule), då ska det mycket till innan grisen travar igenom :mrgreen:
Dessutom borde ALLA jägare sluta med att utfodra dessa svin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).