Jakt och Fiske

Vildsvinsplågan, vad göra?

22 inlägg 10881 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Vildsvinsplågan, vad göra?

Fredrik Reuter  
#498085Vildsvinens framfart verkar vara ett allt större problem och klassas idag allt mer som ett skadedjur, främst inom jordbruket. Vildsvinsstammen är idag okontrollerad och inventeras heller inte. Skador till följd av bökning och ökade viltolyckor med vildsvin i trafiken vittnar om att stammen ökar snabbt.

Om vildsvinen är ett problem för skogen och skogsbruket är nog inte riktigt klarlagt, vi har diskuterat detta i tråden Vildsvin och skog. Vad tror/vet du? Diskutera gärna!

SVT Värmland har idag intervjuat LRF ang vildsvinen, bland annat nämns:

– Varje vildsvin som fälls kostar 5000 kronor netto och då har man räknat bort värdet på köttet, berättar Patrik Ohlsson, ordförande i LRF Värmland.

1637245972_vildsvin.jpg

Här kan du läsa artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... de-problem

TS
Bengtssons båtar

Re: Vildsvinsplågan, vad göra?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498092Ökningen av svinen är orsakat av milda vintrar och hämningslös utfodring. 😡
Har mycket svin i våra marker och hade vi rejäl vinter med tjäle och mycket snö
så hämmar det svinen.
Skulle var intressant att få veta hur man gick till väga när vildsvinen utrotades på 17-1800 talet?

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
#498099Jägarkårens intresse för att få ner stammen är väl minst sagt lågt eftersom många anser att vildsvinen höjer värdet på marken ur jaktlig synvinkel.

jannee  
#498148På 1700 och 1800 talet gick folk man ur huse för att fånga in svinen. Då bodde de flesta på landsbygden och hade ock där sin utkomst, eftersom svinen åt upp grödan (potatisen) var de tvingade att göra något.
De gjorde hägn för att därpå driva in dessa vildjur in i fållor där de senare avlivade dem. I gamla hembygdsskrifter finns det beskrivet hur de gick tillväga, men även ritningar och även bilder på dessa inhägnader och fållor - bara till att leta i gamla arkiv :grin:
Grävda gropar man kan hitta i skogen trodde jag först var vildsvinsfällor men var tydligen varggropar :oops: .

Användarvisningsbild

halvproffs  
#498151Här finns det inte så många svin än men så fort någon sett spår efter dom så kommer det duktiga jägare med bra hundar. Måste då säga att vi håller verkligen efter dom

Användarvisningsbild

halvproffs  
#498160Åkt en sväng på en skogsbilväg nu och såg ett grisspår. SMS-ade hundföraren som blev jaktsugen som vanligt 🙂 Det var hans hund som jag sköt galten för i höstas.

Användarvisningsbild

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498175Här fins gott om vildsvin som förstör betesvallar och är en plåga i lantbruket men i skogen ser jag inga skador på skogen men gott om bökande.
Har ofta vildsvin i mathållningen och tycker det är ett utmärkt kött som vi gärna äter.
Att man kunde utrota dom för två-tre hundra år sedan beror nog på att man levde på landsbygden och behövde maten för att överleva, det var inte lika lätt att åka till Maxi och köpa mat.

Månskensbonnen  
#498178Konstigt att det alltid är jägarnas fel när vilda djur orsakar skador. Färre och färre jägare ska hålla efter större och större viltstammar. Grisjakt tar tid. En engagerad grisjägare kanske har tid till två pass i veckan, om gris skjuts vid var fjärde pass så betyder det 25 fällda grisar på ett år. Om fyra timmar läggs på varje pass så innebär det 400 timmar om året, på enbart gris. Dom som är beredda att lägga den tiden förtjänar inte att få skit från snåla markägare som vill ha betalt för att bli av med ett i deras tycke skadedjur. Häls Månskensbonnen

Brorsan  
#498180Tror ni grisen klarar snödjupet som ni har i södra Norrland.

Palakangas  
Brorsan skrev:Tror ni grisen klarar snödjupet som ni har i södra Norrland.

Inte denna vinter. Om de inte har snorkel.

skogh  
#498200Ja Jag som jägare tar betalt per timme för att sitta och vaka om det inte är på arrenderad mark,skulle det mot förmodan klagas från de som jag arrenderar jakten av så får det dras av på arrende kostnaden . vi har uppskattningsvis 80 svin/1000 HA efter hundjakten är slut. så att det inte inventeras är också bullshit...

Är min tid mindre värd än en bondes???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498223Jägarna har fått ansvaret för viltförvaltningen av staten. Vill ni inte inte ha det kvar, så säg bara till.

skogh  
#498226Just det Förvaltningen! Inte utrotningen...
Och igen är inte våran tid värd lika mycket som övrigas?

Brorsan  
Mangan skrev:Jägarna har fått ansvaret för viltförvaltningen av staten. Vill ni inte inte ha det kvar, så säg bara till.

Markägarna har jakträtten på sin mark!!!
I andra trådar på forumet tas upp att Länstyrelsen inte tillåter avskjutning/skyddsjakt på älg kron.
Vildsvin är det i princip jakt året om.
Markägare skjut mer gris.
Jag tycker det är konstigt att det ska finnas motsättningar mellan jägare och markägare, ofta samma.
Arrendebönder utan jakträtt kan ju däremot få problem.
Vi har väl tillräckligt med problem med miljömuppar och balkongbiologer.
Markägare jägare, som ofta är samma personer borde väl kunna diskutera dom problem som finns utan att strida inbördes.
Jägarförbundet gör väl inte allt rätt men skulle någon statlig myndighet ta över så kommer vi få problem.
Det är väl bara titta på Naturvårdsverk, Länsstyrelse, Jordbruksverk mer ineffektivt tjänstemannavälde är väl svårt att hitta.
Ursäkta påhoppet Mangan men vad har vi för alternativ?
Olle

Användarvisningsbild

Pannben  
#498250Jag tror inte att vildsvinen orsakar skogen så stor skada. Med reservation för röta. Förekomst av röta i olika bestånd blir jag inte klok på. Det kommer nog vara nära till hands att skylla på vildsvin även om deras inblandning i förekomst av rötan inte blir klarlagd.
På åkermark är det bökandet och nedtrampning som är det stora. Det svinen äter är en liten del av den totala mängden gröda som förstörs. Dessutom bökar de upp mycket stenar så jag är glad över att vi har stenavkänning i inmatningen till hacken.
Det jag däremot vet är att vid jakt finns det inte en enkel lösning. Jag har jakten upplåten men har sedan tre år rätt att själv jaga vildsvin. Fäller ett tjugotal om året hittills men det skulle kunna bli många fler. Avseende tidsåtgång för jakten så tillämpar jag principen "utan spaning ingen aning". Ser till åtlar dagligen, på vintrarna åtminstone. Den tiden är välanvänd. Jag sitter sällan mer än 30 minuter innan jag kommer till skott och under 2017 hann jag bara gå ut vid 22 tillfällen men sköt 20 svin. Vid ett tillfälle var jag oförsiktig med vinden och chansade men de blåste varning och stack. Det andra skottlösa var vak i spannmål under sensommaren.
Kall vinter med snö gör att svinen går till åtlarna. Och det redan vid mörkrets inbrott. Ett av jaktlagen som jagar på min mark jagar med hundar närapå var helg under oktober till januari men trots att de har tränade vildsvinshundar så är det ovanligt att vildsvin skjuts.
Bara mina tankar för morgonen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).