Jakt och Fiske

Lerduvor och mål

17 inlägg 7250 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lerduvor och mål

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495150 Min gode vän och kamrat har skaffat vapenlicens nu då. Min jaktmark är uthyrd till andra.

Vore kul om man kunde ha lite prickskytte (lerduvor och mål) hemma på gården. Hur brukar man ordna det? Bara gå uit med en papptavla/lerduvekastare och panga, eller har ni något iordningställt?

Givetvis skall jag pratat med mina jägare också, vill bara sondera lite.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

erikl  
#495151 Akta dig för att göra något permanent arrangemang som kan uppfattas som en skjutbana och då kan behöva tillstånd.

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

80-90  
#495201 Det är nog inga problem :-BD se bara till att det är ett riktigt bra kulfång om ni vill skjuta med kulvapen !

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495242 Jo, jag gör som du säger.
Ställer upp lerduvekastaren och pangar på.
Har givetvis koll i skjutriktningen och bra kulfång.

Riktigt kul är det :D
Är ju ännu roligare om man är några stycken men se till att tänka på säkerheten, men det kanske inte behöver påtalas.
Kanske har du provat detta och då vet du, men om du inte provat så skynda... :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lerduvor och mål

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495628
1517649807_10624072_10153009221919065_4370192382726689223_o.jpg

Jag gjorde ett sånt här dueling tree med fyra runda plattor att skjuta på
de svänger över från sida till sida så man behöver inte gå fram och återställa.
Den är som synes gjord för luftgevär men går att göra kraftigare vid behov.
Jag har den på 20m avstånd och det känns lagom svårt att träffa då.
Numer är målen orangemålade för att synas mot granskogen bakom.

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495649 Jag provade lerduvor en gång med jobbet. Träffade inte en enda! Fattade inte alls. Skjutledaren tyckte synd om mig, så jag fick pröva några till senare. Träffade ingen då heller...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495683 Första gången man gör något är det inte självklart att det går av sig själv :shock: .
Mangan, du nämner din kompis som skaffat vapenlicens och om ni kan prova hemma.
Kanske din kompis kan bistå lite när du skjuter?
Det är kul om man lyckas träffa ibland. Blir det ständigt bom så tröttnar man ju...
Ge det en chans så få du gärna återkomma hur det gick.

Det som @Slurfi skriver om med självmarkerande mål är också kul, särskilt om man är några stycken.
Luftgevär är kul också :-BD

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

tallen100  
#495684 Det kan ta sin tid att lyckas, största felet nybörjare gör är nog att dom siktar för mycket, du ska mera bara rikta hagelgeväret eller hur man ska säga... när du väl kommit underfund med hagelskyttet så går det mer eller mindre automatiskt. Hursomhelst träna på om du har möjlighet för lerduveskytte är riktigt roligt :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

tommyk  
#495704 Mitt tips är att lämna lerduvekastaren hemma. Kasta istället duvorna med handen bara. Det ger långsamma duvor på ganska nära håll vilket passar bra om man tycker det är svårt att träffa 😀

I början är det bra om man är två så att man kan kasta åt varandra, vilket brukar kunna ge fin variation på riktning, höjd mm på duvorna. Med lite träning går det utmärkt att kasta åt sig själv.

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495737 Jomen, givetvis skall jag dra med mig kompisen ut i skogen och panga. Kanske köra lite vid midsommar, vi är fyra familjer som brukar ha party. Barnen är väl så stora nu så de kan få pröva.... ;)

(OBS! Givetvis innan midsommarnubben)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lerduvor och mål

Vardon  
#495745 Du borde utmana mig om titeln sfo sämsta skytt om det blir någon ny tävling i år :-)

Användarvisningsbild

Re: Lerduvor och mål

Erre  
#495759
Vardon skrev:Du borde utmana mig om titeln sfo sämsta skytt om det blir någon ny tävling i år :-)

Det blir ny tävling.
@Mangan
Ge dig lite handikapp.
Bössan mot axeln redan när du ropar upp duvan.
Som tallen är inne på så är hagelskytte mer känsla. Ropa upp duvan, lägg dig precis under och tryck av. Sikta inte för mycket för då går tiden. Och ju längre tid du använder ju längre iväg hinner duvan. Så även om du ligger helt rätt på duvan kan avståndet vara så långt så svärmen innehåller för många tomma fält där en duva får plats.

Användarvisningsbild

Re: Lerduvor och mål

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574693
1562518658_65986918_10156585939159065_5223469470831345664_o.jpg

Var på skjutövning idag, stående utan stöd på älgtavlan 80m bort, samt några serier med löpande älg
och avslutningsvis en serie på tavlan 200m bort.
Sen gick vi över till hagelbrakare och sköt några lerduvor.
Dock var den nyinköpta kastapparaten lite busig så jag fick förtroendet att ta hem den och svetsa
den på ett kvartsfat som fylls med grus eller liknande.
Nu till funderingen, ska den ha fast 10 graders lutning eller ska den varieras?

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

BM Buster  
#574714 Börja med skytte, träffa nya vänner o bekanta !🥴

Avatar Fallback

Re: Lerduvor och mål

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574768 Ojdå glömde detta. Vi sköt prick med 22:a och sen lite handkastade duvor i fjorl. Träffade faktiskt några! :)

I år så hade vi skaffat en kastare, och med den var det nästan för lätt att träffa. Missade väl 2 av 20 kanske. Den spred ju inte duvorna direkt. Får säga att lerduvor är bra mycket roligare än att skjuta på tavla. Förutom 22:an så hade vi även en lite större bössa med ljuddämpare. Tung som f-n, orkade inte hålla den uppe! :D Tror det kan ha varit en 5,56?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).