Jakt och Fiske

Danmark vill utrota vildsvinen

58 inlägg 12180 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

hlb  
#666335 Bättre bild. Inte så dåligt. Det är väl vi som inte har så stora skopor som ni.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Elmhult  
#666342 Utrota dom. De är ett förbannat otyg som inte hör hemma här.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Erre  
#666347 Vi är många som gör vad vi kan.
Men eftersom vi är jägare får vi mest skit.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Elmhult  
#666349 Om vi (jag jagar också) gav fan i att vräka ut mat på åtlar så kanske vi hade fått ner antalet lite med. En redig vinter borde ju rensa om det inte ligger tonvis med majs, bröd och annat ute i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

hlb  
#666353 Så här dags kan det väl anses bevisat, att jägarkåren inte klarar att hålla stammen på rätt nivå. Jag anklagar dem inte för det, som nog är en omöjlig uppgift. Fällor blir mer och mer accepterat och med rätt larmutrustning och folk villiga att kliva upp direkt i natten, är fällorna humana. Tror vi måste använda alla metoder. Sedan finns det alltid någon inkompetent jägare, som hela tiden vill kunna skjuta gris utanför huset, när man har fest, men idag har de flesta en seriös inställning. Alternativet till att hålla stammen nere är nog att det blir pest, som med kaninerna på Gotland och det vore nog det mest inhumana av allt.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Erre  
#666354 Håller med dig.
Blir så trött när man ser ett lastbil å släp lass med sockerbetor vid vändplaner eller liknande på stiftet eller domän mark.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666355
Erre skrev:Håller med dig.
Blir så trött när man ser ett lastbil å släp lass med sockerbetor vid vändplaner eller liknande på stiftet eller domän mark.


Är detta fortfarande vanligt? Trodde att detta mer eller mindre försvunnit...

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Elmhult  
#666357 Pest skulle ju vara katastrofalt. Det skulle drabba våra svenska bönder otroligt hårt och i slutändan alla som vill ha svenskt kött.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Erre  
#666365
Zixten skrev:
Erre skrev:Håller med dig.
Blir så trött när man ser ett lastbil å släp lass med sockerbetor vid vändplaner eller liknande på stiftet eller domän mark.


Är detta fortfarande vanligt? Trodde att detta mer eller mindre försvunnit...

Såg det senast ifjol. 🤦‍♂️

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

jannee  
#666390 Nilsszzon, jag berättar BARA om mina erfarenheter.
Här på vår mark + omkringliggande har ett 15 tal jägare bildat ett jaktlag.
De hyr/arrenderar 2 000 ha + kanske lite till.
Efter vad jag förstått har någon enstaka jägare någon/några gånger suttit på pass på just gris under detta år, och nu måste de vara EXTRA försiktiga så de inte skrämmer bort eventuella älgar förutom just under de första dagarna bockarna var lovliga.
De har pratat om fällor men hitintills har det bara varit tomt snack.
Nu gör det mig personligen inget om grisarna rotar runt eller bökar omkull några plantor och att skogsbilvägen bökas upp då och då kan jag svälja, eftersom jag har en egen sladd.
MEN jag har blivit tvingad att hägna in HELA tomten + litet område utanför med elstängsel - 3 trådar. Utanför detta ser det ut som en kultivator gått fram och inägorna måste jag ringvälta NOGA varje vår.
Så in under skyddssäd är något man kan drömma om, odla potatis utan ha ordentligt hägn = sak samma.
Går man ut en kväll/natt kan man få höra grisarna grymta - smågrisarna nästan tjattrar men inget som stör jägarna.
Själv är jag bara ägandes till en ålderstigen Husqvarna (hagelbössa), tror inte det är tillåtet att försöka skjuta gris med en sådan.
Just nu håller dessutom jägarna på med att utfodra GRISARNA med äpplen (ska visst vara till älgen), men.......

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

nilsszzon  
#666407 okej jag förstår, det är tråkigt som tusan jannee, 2000ha är dock ganska stort så de borde ju kunna hjälpa dig med dina inägor ( brukar ju räcka att skjuta en eller två sen är det stilla ett par veckor ) många härikring har i sina jaktarrende att om det blir för mkt skador så har de rätt att ta in externa jägare om inte jaktlaget orkar ställa upp
jag är och skyddsjagar på en liknande mark som din låter det som , otroligt mkt gris och många åtlar på markerna intill. han har med fått hägna in med el men just nu är rådjuren värst de äter upp allt i hans trädgård.
äpplena struntar nog grisarna i nu framtills de börjar mjukna men då har antagligen älgen redan varit framme.
många jaktlag kör lugnt och stillametoden innan älgjakten men jag rör mig på min mark varje dag , grannarna skjuter gris varje vecka men ändå har jag bilder på åteln på älg varannan kväll och är jag ute på marken på kvällen ser jag i regel älg med så tror inte ett smack på att man skrämmer djuren med lite rörelse.
nej försök få till med dina jägare att på din mark får de försöka freda så du inte får för mkt skador annars tar du in hjälp av nya jägare med mörkersikten som gärna sitter ett par kvällar i veckan

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Emanuel90  
#666414 För tio år sen skyddsjagade jag mycket i gröda, nuförtiden är taktiken mer att hålla ner stammen ordentligt istället.
Gör åtlar som man kan smyga fram till och kameror som skickar mail när en gris är där. Mörkesiktet har förenklat mycket med. Skjuter mest under vintern och sällan efter klockan tio. Tycker denna taktiken känns hållbar, det funkar att skjuta gris och jobba dan efter.
Har du en större stam av vildsvin så blir ofta skadorna oacceptabla innan ens den första jägaren/bonden hunnit upptäcka skador.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811004 Första fallet av Afrikansk svinpest är nu konstaterat i Fagersta!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/afri ... i-fagersta

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).