Jakt och Fiske

Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

19 inlägg 7746 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

bgsentr  
#488904 Nån smart i vårt Äso kom på att man skulle skjuta två kalvar för varje vuxen, och därmed i princip fri avskjutning.
Tyckte ju en del var bra, de jag pratar med är inte så imponerade längre.

Tex skjuter lag A 8 kalvar och två vuxna de första tre dagarna, sen jagar de inte mer på tre veckor. Lag B och C jagar sedan runt 6 vuxna älgar mellan sig som de inte kan skjuta, eftersom de måste skjuta 2 kalvar först.

Efter 3 veckor har B skjutit en kalv och nu har de tröttnat, C har skjutit två kalvar och kan nu ta en vuxen, en sextaggare dyker upp, men den går ju inte skjuta för 4-8 taggar ska sparas.

Lag A vågar nu inte jaga mer för B och C blir så avundsjuka nu.

Så här håller det på för att makthungriga jägare ska bestämma, många av dessa är markägare som enbart planterar gran eller om de möjligen plantera några tallar så sprutar de dem till 5 meters höjd.

För mig är det samma sak som att grannen skulle släppa sina nötkreatur på min vall eller havreåker och sen hämta hem dem till hösten för att slakta.

Att länstyrelsen kan godkänna dessa idiotiska och ofullständiga skötselplaner är en katastrof :sad:

Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Älgfoderodlare  
#493933 I föreningen "Skogen's" e-upplaga finns en artikel om hur man lyckats förbättra tillväxten med Tallföryngringar i Kronobergs län. På en försöksyta av 65.000 ha har man kunnat öka tillväxten med inslag av Tall i föryngringarna. Ett av de grundläggande i arbetet har varit att både skogsägare o jägare har träffats för att öka förståelsen för varandras syn på viltets påverkan på skogen o skogens betydelse för markägaren. Detta har lett till så klara förbättringar, att man nu har så mycket fakta att det skall försöka spridas till övriga delar av landet.

Avatar Fallback

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

bgsentr  
#493961 Jo jag vet! Jag har varit där, och studerat, läget är lite annorlunda där eftersom Sveaskog är en stor markägare som satt press.
+ att de föryngrar väldigt mycket själva med tall där. Första förutsättningen var dock minskning av älgstammen.

Användarvisningsbild

Re: Dags för skogsägarna att ta betesskadorna på allvar?

Höglandserik  
#494014 Ambitiösa och seriösa skogsägare tar detta på största allvar men skogsägarkåren är mycket mer heterogen än jägarna. Jägarna är därför ofta helt samspelta i sina åsikter på mötena. Plus att jägareförbundet ofta agerar rådgivande organ när länstyrelserna fastställer planerna, vilket gör att jägarna kan följa processen hela vägen och styra den i "rätt riktning". Avundsjuka mellan jaktlag och komplicerade avskjutningsregler är också något som dämpar avskjutningen och försiktighetsprincipen tillämpas som grundregel. Detta vet såklart Jägareförbundet om, men hela systemet är utformat till jägarnas fördel. Därför exploderar älgstammen i södra sverige just nu (även om det såklart finns lokala undantag).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).