Jakt och Fiske

Inventera älg med värmekamera på drönare

1 inlägg 4859 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inventera älg med värmekamera på drönare

Torbjörn Johnsen  
#476190 Skogsstyrelsen har fått bidragspengar för att testa älginventering med värmekamera monterad på drönare. Detta ska ske tillsammans med Uppvidinge ÄFO skriver Smålandsposten.

Ett traditionellt sätt att inventera älgstammen är att göra en systematisk genomgång av spillningen inom ett område. Ett annat är att under snöperioden registrera djuren från helikopter.

– Här skulle varje jaktlag kunna få en billig och vettig metod. Det här kan bli hur bra som helst, säger Hasse Bengtsson (Skogsstyrelsen).

Skogskonsulent Anton Holmström berättar att det på vissa håll gjorts tester med att observera djur med drönare och värmekamera.

– Jag såg en möjlighet att kunna visa upp en spännande teknik. Det handlar mycket om att väcka engagemang och sprida kunskap, säger han.

– Detta ligger lite utanför Skogsstyrelsens vanliga uppgifter, men vi ser ett stort värde eftersom viltet påverkar skogsbruket, säger Hasse Bengtsson.


Läs hela artikeln här:



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).