Jakt och Fiske

Jaktfilmen "Jag är jägare"

3 inlägg 4388 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktfilmen "Jag är jägare"

Torbjörn Johnsen  
#476117 Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben och Studiefrämjandet står bakom filmproduktionen "Jag är jägare".

Här hittar ni första(?) filmen:



Kan ju vara passande att se denna älgjaktsvecka. Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker. Både jägare och ickejägare.



   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktfilmen

TheJo  
#476145 Sådär, då har man tittat på hela filmen. Trodde den skulle vara 5-10 min innan jag tryckte på play.
Det var en bra film, som gärna får börja cirkulera i sociala medier.

Själv jagar jag inte. Även om det är något som jag är sugen att börja med.
Jag har många jägare i bekantskapskrets/släkt så man har ju iaf lite koll.

Något som jag har lite funderingar kring är att det pratas så gott om viltvård och naturvård. Som man verkligen vill visa i filmen. Men för mig är det något som är mer kopplat till allmogejakt (som mannen från WWF kallar det). Det som är den allmänna bilden av jakten, med ett jaktlag som består av personer från orten och närområdet.
Men min uppfattning är att, tyvärr, så har jakten blivit så otroligt mycket pengar och status, att allmogejakten är något som försvinner. Runt våra marker (1h från Sthlm) är det fler och fler som tar ut sina marker och istället säljer jakter, hit n run. Här känns det som att man bryr sig mindre om vilt- och naturvård, utan man vill kunna sälja så mycket jakt som möjligt.

Jägarexamen går fort att ta. I filmen står det 50h teori och 30h praktik, får man verkligen ihop det på alla weekend-paket som erbjuds på bl.a. Blocket?

Och kan väl avsluta med - hur mkt betalade Aimpoint :roll:

Användarvisningsbild

Re: Jaktfilmen

Torbjörn Johnsen  
#476186 Intressant kommentar från Peter Westman, WWF: "Den traditionella svenska naturvården har varit en väldigt mycket top-downrörelse. Här behöver naturvården jobba på ett helt annat sätt. Med dialog, erfarenhetsutbyte och tillsammans med de lokala aktörerna, de lokala markägarna och nyttjanderättsinnehavarna." Skulle ju lika gärna kunna gälla naturvårdarnas förhållande till skogsbruket.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).