ons 06 sep 2017, 12:19#471209
Jag hade i våras en kraftigt vildvinsbökad gräsvall (1,4 ha) som ändå behövde nyanläggas pga ålder.
I våras grävdes nya diken på två sidor, åkern plöjdes, harvades, stenplockades, såddes och vältades. Sådde en havre-ärt blandning med insådd till vall till nästa år. Havren har gått bra och idag tänkte jag slå, för att få det pressat till helsädsenilage imorgon eller i övermorgon. Men när jag tittar på åkern så ser den plötsligt mycket glesare ut, då har vildsvinen åter igen slagit till, de har repat havre, vältrat ikull densamma, plus att de bökat upp massa sten.
Finns alltså inte en chans att kunna slå och göra balar längre
Försökte få svärfar att skjuta några skadegörare, men ingen av oss är säkra på vad som gäller.
Jag är helt ointresserad av jakt och vet inte vad som gäller, totalt är marken 35 ha och ingen har jagat det minsta på 15 år. Jag har ägt det i tre.
Svärfar och några gubbkompisar arrenderar jaktmark av Sveaskog långt från civilisation, där åtlar dom och jagar vildsvin. Men eftersom de arrenderat all jakt där så visste han inte hur det fungerade på en liten fastighet som min. Två grannar till mig såg han hade "registrerade" jaktlag, men det antar jag mest har med älg att göra.
T.ex en grävling under ett hus, den skjuts ju utan att någon bryr sig nämnvärt "om och hur", hur ställer det sig med vildsvin som bökar sönder mina åkrar? Måste jag vara registrerad någonstans?