Jakt och Fiske

ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

24 inlägg 11327 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Torbjörn Johnsen  
#470107 Tidningen ATL skriver på ledarplats att betesskadorna bör styra avskjutningen och att enskilda skogsägare måste tillåtas skjuta ner stammen när skadenivån är för hög.
Efter fem år med den nya älgförvaltningen är det uppenbart att den är ett misslyckande. Betesskadorna är en katastrof för skogsbruket. Skogsstyrelsen kräver krafttag men det är väl optimistiskt att tro att älgstammen kommer att anpassas till foderutbudet utan att staten griper in.


Man hävdar också att jägarna har för stort inflytande inom älgskötsel- och älgförvaltningsområden i förhållande till markägarna samt att
skogsägarnas egna organisationer tenderar att utse jaktintresserade personer att sköta jaktfrågorna.
.

Jag har full förståelse för att viltbetningsproblematiken är ett allvarligt problem för många skogsägare. För vissa rent av katastrofalt. Dock kan jag tycka att det finns en del resonemang som inte riktigt hänger ihop i den infekterade älgfrågan:

- Glöm inte bort rådjuren (och hjortarna med för den delen). Jag har förstått att rådjuren kan vara minst lika stora skadegörare i unga plantbestånd men officiellt är det mest älgen som får all skuld.
- Markägarna äger fortfarande jakträtten och har därmed i teorin ett stort inflytande över hur jakten ska bedrivas. Detta gäller framför allt större bolag och markägare men även enskilda skogsägare äger ju jakträtten på sin mark och kan påverka.
-Markägare och jägare är ofta samma person. Det går inte riktigt att ställ dessa två grupper mot varandra.
-Vill markägarna verkligen kapitulera i ansvaret över jakten? Ska Skogsstyrelsen eller någon annan myndighet föra skogsägarnas talan när det gäller viltstammarnas storlek? Är inte det att ge ytterligare avkall på en redan utsatt äganderätt?

Jag tycker att de här frågorna är intressanta att diskutera. Hur många områden skjuter t ex hela sin tilldelning av älg? Hur stort är jakttrycket på rådjur idag? Tar grisjakten för mycket tid så att det går ut över annan småviltsjakt?

Här hittar ni ATLs ledartext



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470116 Här brukar jägarna skjuta fullt på några dagar.

Å min lösning är att släppa älgjakten fri under 5 månader/år, så lär nog älgstammen snart sjunka till mer rimliga nivåer. För s åk länge länsstyrelsen ska lägga näsan i blöt, så lär vi få dras med höga älgstammar.

Sedan kan man ju också fundera på om fällavgifter har en skjuthämmande inverkan. För skulle det vara fri tilldelning, så skulle det ju inte längre behövas några fällavgifter...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

husqvarna_med_sthil  
#470121 Vad jag förstår är det markägarna som äger jakträtten och bör således ha ett ganska gott inflytande på jakten. Här hos oss är det lite som så att det är många med och jagar på premiären men sedan tunnas det ut ordentligt och ifjol blev det svårt att skjuta kvoten. Det togs också upp på markägarmötet att klagomål på älgskador samtidigt som man arrenderar ut till jägare som är med någon enstaka dag på jakten inte riktigt rockar och det är en ände att börja nysta i.

Vi har gott om älg, det vittnar både spår, obs och betesskador om.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470125 Länsstyrelsen bestämmer tilldelning, inget markägare kan lastas för.

Användarvisningsbild

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

T Landström  
#470131 Som både "markägare" och jägare så vill jag ha en stabil viltstam på skogen... Problemet med avskjutningen som jag ser det är det styrs mot hur stor mark man har... Jag ser på våran relativt lilla mark att vintertid har vi mer älg än andra delar av året...och skulle kunna bära en större tilldelning än den kalven vi har idag...

Användarvisningsbild

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470134 Det här är riktigt intressant och precis som Torbjörn skriver så är Skogsstyrelsen verkligt aktiva i frågan. Det syns väl i den remiss på deras nya policy som är ute nu.
Sitter själv som markägarrepresentant i en älgförvaltningsgrupp (omfattar flera älgskötselområden). Visst är det så att jaktintresset är starkt från ÄSO men markägarna har majoritet och driver faktiskt en ganska restriktiv linje utifrån fakta som äbin. Det visar på ökande skador och färre överlevande oskadade tallar även i Dalarna. Dessutom så syns i faktaunderlaget inte alls, eller i mycket svårtolkat, påverkan av andra hjortdjur.
Men viktig att komma ihåg är att det är jägarna och deras organisationer som gör mycket av arbetet med att samla in fakta som underlag. Utan detta skulle alla gissa blint. Så precis som Torbjörn skriver, det är svårt att ställa markägare mot jägare då intressena ofta sammanfaller. Det som är olika kan jag tycka är målen för avskjutning.
Men det är här som det bedrövliga i älgförvaltningen kommer in. Det spelar ingen roll vad vi kommer överens om eller beslutar på alla "samrådsmöten", gillar inte länsstyrelsens tjänsteman (i singularis) det så blir det inte så. De äger hela beslutsrätten. Där ligger problemet. Ansvaret är entydigt hos länsstyrelsen och därmed i slutändan ansvaret för skadorna. Så låt skogsstyrelsen slåss med länsstyrelsen, vi sitter ändå på åskådarbänk.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470234
Uvskogen skrev:Det här är riktigt intressant och precis som Torbjörn skriver så är Skogsstyrelsen verkligt aktiva i frågan. Det syns väl i den remiss på deras nya policy som är ute nu.
Sitter själv som markägarrepresentant i en älgförvaltningsgrupp (omfattar flera älgskötselområden). Visst är det så att jaktintresset är starkt från ÄSO men markägarna har majoritet och driver faktiskt en ganska restriktiv linje utifrån fakta som äbin. Det visar på ökande skador och färre överlevande oskadade tallar även i Dalarna. Dessutom så syns i faktaunderlaget inte alls, eller i mycket svårtolkat, påverkan av andra hjortdjur.
Men viktig att komma ihåg är att det är jägarna och deras organisationer som gör mycket av arbetet med att samla in fakta som underlag. Utan detta skulle alla gissa blint. Så precis som Torbjörn skriver, det är svårt att ställa markägare mot jägare då intressena ofta sammanfaller. Det som är olika kan jag tycka är målen för avskjutning.
Men det är här som det bedrövliga i älgförvaltningen kommer in. Det spelar ingen roll vad vi kommer överens om eller beslutar på alla "samrådsmöten", gillar inte länsstyrelsens tjänsteman (i singularis) det så blir det inte så. De äger hela beslutsrätten. Där ligger problemet. Ansvaret är entydigt hos länsstyrelsen och därmed i slutändan ansvaret för skadorna. Så låt skogsstyrelsen slåss med länsstyrelsen, vi sitter ändå på åskådarbänk.

Nja, kolla vad skogsägarna i norra Skaraborg lyckades med. De överklagade förvaltningsplanen till naturvårdsverket och fick rätt. Tilldelningen ska öka i området.

Användarvisningsbild

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470241 Jo det är ju bra men ska vi verkligen behöva vara där jämt. I förvaltningsrätten? Älgjakt, avverkning, bygglov, skräprensning, avhysning med mera. Bättre vi fick råda över det som är vårt.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

isteskog  
#470246 Tycker Finland är en förebild när det gäller älgproblematiken. Där är tydligen målsättningen att hålla en så låg älgstam att skadorna är försumbara. Är inte målet där en vinterstam på 3 älgar/ 1000 ha? Någon Finländsk forumkollega som kan det här bättre än mig som kan tala om hur det är? :smile:

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470249
Uvskogen skrev:Jo det är ju bra men ska vi verkligen behöva vara där jämt. I förvaltningsrätten? Älgjakt, avverkning, bygglov, skräprensning, avhysning med mera. Bättre vi fick råda över det som är vårt.


Hade länsstyrelserna varit normalfungerande myndigheter så hade det räckt med en gång så de fått sitt beslutande ''kalibrerat'' mot lagstiftningen. Då tycker jag att det varit helt ok med något fall i förvaltningsdomstolen. Men som de agerar med avverkningarna och ska pröva var fågelart för sig så förstår jag att du blir luttrad.

Användarvisningsbild

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

halvproffs  
#470256
isteskog skrev:Tycker Finland är en förebild när det gäller älgproblematiken. Där är tydligen målsättningen att hålla en så låg älgstam att skadorna är försumbara. Är inte målet där en vinterstam på 3 älgar/ 1000 ha? Någon Finländsk forumkollega som kan det här bättre än mig som kan tala om hur det är? :smile:


Har för mig att både i Norge och Finland är älgstammen i växande numerär.
Vi ligger på ungefär 7 per 1000ha ha och har en avskjutning på 2.6 och lägre älgstam går det nog inte att ha.
Bara sista jaktåret blev 3 vuxna älgar trafikdödade.
Måste ju finnas en morot (kött) för att få ut jägare i skogen också även om dåsen är god.
Försumbara betskador sista tiotalet åren. Men kommer ihåg med fasa 80 och 90talen med överstora älgstammar.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

isteskog  
#470281 Gallrar en 1:a gallring för närvarande med älgskador från 80-90-talet. Ca 90% har synliga skador efter det vansinnet. Men älgskador finns även idag fast det är en mycket mindre älgstam än då. Äbin och egenkoll visar att älgskadorna fortsätter och även ökar ..... finns nog ingen lösning förutom att ta ner älgstammen rejält och sen hålla den på den nivån, inte om man vill få fram kvalitetstall och fina vårtbjörksbestånd iaf 8)
Sen får nog jägarna börja jaga rådjuren hårdare, de är ena riktiga plantplockare .... 😡

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Axl  
#470285 Det är mycket snack om älg men mindre om det totala antalet klövar i skogen, har man dov, kron, rådjur och gris också så borde väl det tas med i beräkningen också.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

husqvarna_med_sthil  
#470287
Mangan skrev:Länsstyrelsen bestämmer tilldelning, inget markägare kan lastas för.


Det stämmer men det en markägare kan sätta krav på är att den som arrenderar jakten faktiskt också bidrar till jakten och inte bara lollar runt och det var det jag menade. Här hos oss speciellt ifjol lyckades vi inte skjuta tilldelningen när vi inte var tillräckligt många. Det kan ju vara trevligt på ett sätt när jag får mycket ensamjakt med vovven men rent skötselmässigt lyckas man lättare om man är med och jagar när man faktiskt arrenderar jakten.

Avatar Fallback

Re: ATLs Ledare - Halvera älgstammen om nödvändigt

Trocadero  
#473132 Kan väl ha "omvänt pris" på arrendet. Hyfsat lågt pris om hela tilldelningen skjuts. Men ökad eller kraftigt ökad arrendekostnad för varje älg som är kvar på tilldelningen.
Pratade med en markägare i somras som sade upp arrendet för en jägare som i stort sett bara jagade första veckan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).