Jakt och Fiske

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

65 inlägg 34895 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

tallen100  
#454067 Helt rätt Landström :-bd

Skog och natur är mer än bara träd.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

halvproffs  
#454078 En del räknar allt i kronor och ören. En granne till mig sa; Man blir ju nästan glad när man ser att älgarna har ätit på tallarna för då vet man att det finns några.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454091 Jadu Landström, du verkar vara en sån som vill att skogarna skall vara tomma på tall, asp, rönn, ek mm. Ditt enda intresse verkar vara att du får panga ofta och utan ansträngning.

Om du vill se djur varje morgon som går i din trädgård, kanske du skall köpa några får? :-BD

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Älgfoderodlare  
#454133 Jag ser ju att det med ett annat synsätt, går att förena hållbart skogsbruk med bra viltstammar. Summeringen efter vintern är en massa betning på alla RASE arterna. Medans tallen är så gott som obetad. Och mängden stammar av alla trädarter, lämnar ju inga framtida spår i skogsekonomin. Men som jägare önskar jag ju det bästa av både värdena. Därför måste jag ju välja att ha en viss andel skador, om jag skall kunna upprätthålla viltstammarna så att de är jaktbara. Men skador på de högst värderade gagnträden går att minimera via riktande att betet mot andra arter. Men för att de skall fungera, behövs ju dessa i sån mängd så att de kan hålla ett betestryck under en viss tid. Och jag äter ju hellre "självodlad" Rådjurssadel som är garanterat ekologiskt odlad. Än vare sig salmonella smittad kyckling eller antibiotika stint griskött. Eller kött från nöt som stått i transporter i dagar o stressats. Och som lite av "Månskensbonde" lever jag ju inte av min skog. Men jag är ju ändå mycket aktiv för att försöka skapa de optimala värdena, av det som är förnyelsebara resurser som kommer med privilegiet att vara markägare. D.v.s. av både skog o vilt.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454138 Vi är nog många som vill att det skall komma upp lite RASE i alla fall, så vi får vår lövinblandning som FSC vill ha. OM vi klarar det så skall det nog vara OK med tallen också. Men nu är det så mycket älg så det börjat beta på granarna. Trots att vi har mer tall och löv i våra skogar än tidigare under de senaste 100 åren.

Om lodjuren och vargarna med sina stammar är jaktbara, så borde det inte vara någon större risk för älg och rådjur som är ungefär tusne gånger större stammar.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Älgfoderodlare  
#454159 Turen har nog varit att de som ägde vår fastighet tidigare, hade nog Rönn som lite "Vårdträd". Vi har flera stora grova på vår tomt. De har ju mycket bär varje höst, som sprids med fåglarna. Därav ett myller av Rönnplant överallt. Lika med rotuppslag av Asp i gammal åkermark. När den fått stå obrukad i ett antal år, kommer skotten som gräs ur marken. Har gott om lite fuktigare områden där Sälgen har växt till bra. Allt detta gör att tallen får stå orörd. Men genom att INTE ta bort nånting av dessa träd via röjning, fortsätter de att borga för en fortsatt god tillväxt på våra tallar. Och det går då även att ha vilt på markerna, som en liten lyx till skogsbruket. Jag har alltid undrat varför vi aldrig ser barkgnag på våra tallar. Jag undrar om det kan ha att göra med att något ämne som älgen behöver eller önskar. Finns i sån mängd i de övriga betesträden, så att denna skada ej uppkommer som en effekt av detta. Eller har det bara att göra med HUR vissa älgar skaffar sig sin föda ?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454173 Du har så pass lite älg att rönn och asp kommer upp ovanför mulhöjd? Grattis.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Älgfoderodlare  
#454206 Jag har så mycket Asp o Rönn att det räcker till flera älgar. Så här efter vintern ser det ut som att man kört en gräsklippare över aspskotten i snödjupshöjd. Skithögar ända in på trappan. Men jag myser av åsynen från det. Det är ju det som är meningen med mitt arbete o mitt alias. Betestillgången skapar inte bara fri lejd åt tallen. Den ger även frukt åt mitt jaktintresse. Och jag skapar bara mer av det för varje år. Alla har vi ju våra intressen o att jaga kan för vissa både vara dyrt o tålamodskrävande för att få ett utbyte. Mer vilt i markerna skapar lättare ett utbyte. Och som markägare kan jag styra den skada på växande skog som jag själv kan tolerera. Allt som krävs är lite insats i tid, arbete o planering. Så kan man skapa mervärde i sitt skogsägande !

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Flax12  
#454210 Ett välformulerat avtal mellan markägare och arrendator borde väl kunna styra upp eventuella avskjutningar och åtagande så att båda sidor är nöjda.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454222
Älgfoderodlare skrev:. Så kan man skapa mervärde i sitt skogsägande !


Ett annat sätt är att ta ett vettitg arrende för jakten. Så skapar jag mervärde. :)

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454223
Flax12 skrev:Ett välformulerat avtal mellan markägare och arrendator borde väl kunna styra upp eventuella avskjutningar och åtagande så att båda sidor är nöjda.


Inte när länsstyrelsen bestämmer kvoter, då spelar det ingen roll vad jägare och markägare kommer överens om.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Flax12  
#454226
Mangan skrev:
Flax12 skrev:Ett välformulerat avtal mellan markägare och arrendator borde väl kunna styra upp eventuella avskjutningar och åtagande så att båda sidor är nöjda.


Inte när länsstyrelsen bestämmer kvoter, då spelar det ingen roll vad jägare och markägare kommer överens om.

Syftade på all jakt. Då inte enbart den jakt som länstyrelsen kvoterar ut antalet fällda djur på.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Älgfoderodlare  
#454253
Mangan skrev:
Älgfoderodlare skrev:. Så kan man skapa mervärde i sitt skogsägande !


Ett annat sätt är att ta ett vettitg arrende för jakten. Så skapar jag mervärde. :)


Om du får 300:-/ha så får du in på 100 ha 30.000:-/år. Med en omloppstid på 80 år för att få din skog avverkningsmogen, inbringar det 2.4 milj. Eftersom man kan anta att man inte har mer än ca. 50% av arealen i ungskogsskede under samma period. Har du fått 1,2 milj. till plantor på 50 ha. Om man skall sätta 2500 tallplantor / ha för ett pris på 1,50 kr plus moms. Blir kostnaden för detta ca. 225.000:-. Eftersom överskottet är ca. 1 milj. Så bör det finnas utrymme för att fyllnadsplantera under ungskogsfasen utan att känna att älgen är ett bekymmer av ekonomisk dignitet vad gäller skogsskador ! Sen kan man räkna in köttvärdet under samma period, för att kvitta mot ev. skogsskador. Allt detta bör mycket väl kompensera för kostnaderna som kan komma av älgens o andra klövvilts bete. Vem var det som sa att jakt inte kunde löna sig ?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454278 Tja, om man inte vill ha några lövträd I skogen kan man säkert göra så...

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454279
Flax12 skrev:
Mangan skrev:
Flax12 skrev:Ett välformulerat avtal mellan markägare och arrendator borde väl kunna styra upp eventuella avskjutningar och åtagande så att båda sidor är nöjda.


Inte när länsstyrelsen bestämmer kvoter, då spelar det ingen roll vad jägare och markägare kommer överens om.

Syftade på all jakt. Då inte enbart den jakt som länstyrelsen kvoterar ut antalet fällda djur på.


Så länge den största skadegöraren är reglerad, så spelar det ingen större roll. Kronhjorten börjar bli problem nu också, även den är reglerad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).