Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42813 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Gräsmark  
#430793 Oj, det här området är känsligt. Fick höra från så länge jag minns (runt 1960) att jakt och politik är det som skapar osämja. Nu vet jag att det finns andra saker som kan vara värre.

Själv är jag både skogsägare och jägare.
Har läst igenom tråden, men att bemöta eller berömma era åsikter skulle kräva flera sidor av text och bara leda till fler inlägg med innehåll om att vi tänker olika.

Benjamin Disraeli lär ha myntat uttrycket att det finns: lögn, ren förbannad lögn och statistik.
Beträffande det sistnämnda, tycker jag ofta att det är lätt att se exempel på vilseledande.
Därför lägger jag inte energi på att leta källor till mina åsikter, då olika statistiker kommer till så olika resultat.
Mina erfarenheter är från nv Värmland och norr om Vänern.

Älg och rådjur: Inga problem att genom jakt reglera stammen till en "lagom" nivå. Problemet är att få en samstämmighet mellan markägare och jägare (både arrendatorer och markägande jägare) om viltstammens storlek.
Vildsvin: Ett jaktbart vilt som ger en extra möjlighet vid småviltsjakten. Gott kött, men jag anser att stammen ska hållas på en mycket låg nivå. Vildsvinen gör inte bara skador i odlingar, även i granskogen kan de bidra till röta.

Trafikolyckor: Betydligt mer fordon i rörelse för varje år. Klövviltet i våra rovdjurstäta marker i Värmland, är koncentrerat till odlingslandskapet och de mer tätbefolkade södra delarna av länet. Där är trafiken intensivast och i många fall förarna sämre på "split vision".

Varg: Om den är invandrad, inplanterad eller utrotningshotad förs det nog många diskussioner om.
Jag förstår bara inte vad den "skandinaviska vargstammen" är för något. Det lär ju, enligt myndigheterna, vara invandrade finsk-ryska vargar. De är det väl ingen brist på?

Tillägger att varg tar vildsvin, iaf årsgris och mindre. Tror dock inte att det skulle vara så populärt med en vargstam, så stor att den reglerar vildsvinen i drabbade områden. Då får vargarna dresseras till att inte ta andra tamdjur.

Hukar mig nu inför stormen.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430794 Grisarna är mycket skickliga på att hålla sig borta där det skjuts gris,dom flyttar sig,och bryr sig inte om rågångar,ni som markägare måste göra gemesam jakt om det är mindre marker,och jaga med hundar och många skyttar för att få resultat.
Man kan inte gnälla på att folk blir äldre,grisarna blir bara fler ju mer åren går och kommer nog aldrig att kunna få bort helt.
Det finns många unga grabbar som skaffat sig jägarexamen och som inte har råd att själva arrendera marker.
Så bollen ligger hos markägaren,och som då skall ha bra betalt och får ha sina grisar kvar!
Riktigt osunt att inte kunna släppa till marker till dom unga!
Så bollen ligger hos markägarna,men dom är för snåla!

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430799 "Tror" nog hinowa talar i egen sak.
Själva får vi bra betalt för jakträttigheterna, i mitt tyck t.o.m. riktigt bra. Förstår också att jägarna inte gärna kan bosätta sig i skogen men de kan ej heller komma överens med andra jaktlag om någon samjakt.
Senast de var ute var strax före jul och de var nog närmare 30 st - inte en gris men natten efter hade jag flera nya gropar i skogsbilvägen :grin:
Gris finns det tydligen och gott om men de förflyttar sig tydligen snabbt och vidlyftigt. Jägarna har sina licensområden på älg, detta i sin tur gör att de INTE kan komma överens med jägarna från andra licensområden.
M.a.o. är jägarna småsinta - är som en skock barnungar när det gäller jakten :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430802 Ja det finns många yngre marklösa jägare som har hur mycket tid som helst att avliva vildsvin om nätterna.
Vet att det på en grannmark är ett gäng yngre grabbar som har hand om skyddsjakten på dennes fält, inga problem om dom informerar det gamla gardet när dom ska ut.

Det är inga problem att få ner grisstammen till acceptabel nivå, men som ovanstånde säger, markägarna måste börja samarbeta!!!

När det var som värst här för c:a tre år sedan kördes det ett antal samjakter som nästan hela vårt älgskötselområde var med i, riktiga jaktproffs från skåne ringdes in m,m, det samjagades på nästan 15000 ha.

Detta gjordes under ett par års tid och det blev resultat, det kanske är en fjärdedel av stammen kvar, skador efter vildsvin är så gått som borta, i somras hade vi nog c:a 12ha vete i byn, i en hörna av en åker hade det nog varit nån gris och ätit lite, likadant i en havreåker, kornet var helt orört, för tre år sedan hade 10 av dom 12 hektaren varit uppätna.

Men en markägare vägrade vara med på detta, då han inte ville ha okända hundar som jagar på hans mark, jag är rågranne med honom. Jag jagar regelbundet, han har några från stockholm (50 mil bort) samt ett par andra löst sammanhängade jägare på marken, hur bra blir den jakten? Han tar även ut hutlöst arrende (därför stockholmare ingen annan kan betala) och vägrar att någon skulle skjuta gris gratis.

Vem tror ni har ofantliga problem med grisarna idag?
Varenda gris är på hans mark! För där får dom ju vara ifred!
Vildsvin gillar inte att bli störda, stör man flyttar dom till ostörda marker och stannar där.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430803 Ja du blev väl förtvivlat för en gris rafsat på din skogsväg! Jag talar inte alls i egen sak.
Så dom jagar älg och gris samtidigt på din mark!
Nej du det är markägarna som är så jävla snåla att dom skriker när dom skiter!

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

isteskog  
#430807 Måtte inte att grisarna tar sig hit upp..... :shock: Det räcker med osämjan som är kring älgjakten ..... :???:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430808
Toban skrev:Giriga skogsägare röjer bort all viltbete vilket leder till att viltet måste söka sig in i bebyggelse för att hita mat, ffa under vintern. Då viltet rör sig under den mörka delen av dygnet så korsar de vägar sen kväll o tidig morgon, dvs när det är mörkt och trötta förare i bilarna.


Skogsbruket fick skit för att deras kalhyggen ökade älgstammen, och nu när kalhyggen minskar med följd att betestrycket ökar så får skogsbruket skit igen.

Hur stor del av skogen måste vara viltbete för att jägarna skall bli nöjda? Skall vi odla viltmat överallt?


Så istället för att gnälla så kan ni försöka göra något konstruktivt tillsammans med jägarna.


Så länge jägarna tycker att det finns för lite djur trots att viltstammen älg och rådjur är tiodubbel mot för 60-70 år sedan, ser jag inte hur man kan göra något konstruktivt tillsammans.

När det gäller vildsvin så är det fritt fram för er som markägare att skaffa jägarexamen och skjuta bort varenda ett.


Jo, och rådjuren också. Men hur gör vi med älgen?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430810
isteskog skrev:Måtte inte att grisarna tar sig hit upp..... :shock: Det räcker med osämjan som är kring älgjakten ..... :???:


Har ni varken varg eller lo då? ;)

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430812
hinowa skrev:Det finns många unga grabbar som skaffat sig jägarexamen och som inte har råd att själva arrendera marker.
Så bollen ligger hos markägaren,och som då skall ha bra betalt och får ha sina grisar kvar!
Riktigt osunt att inte kunna släppa till marker till dom unga!
Så bollen ligger hos markägarna,men dom är för snåla!


Lättaste vore väl om de jägare som arrenderar marken bjuder in dessa unga grabbar med jägarexamen och jagar tillsammans med dom? För jag kan inte arrendera ut till flera.

Så bollen ligger hos jägarna.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

hinowa  
#430817 Ja självklart kan det vara så,men sedan beror det på hur stora marker det är,men för att få en bra och rationell grisjakt så behövs det större marker och jaga med hundar,problemen är ofta att grisarna går till grannens mark,det är där det skall bli en överenskommelse bland skogsägarna om gemensam jakt,om en granne säger nej som en man skrev i ett tidigare inlägg så blir det ingen effektiv grisjakt.
Det jag vill ha sagt är att först måste markägarna komma överens.
Sedan jägarna.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#430822
hinowa skrev:Ja du blev väl förtvivlat för en gris rafsat på din skogsväg! Jag talar inte alls i egen sak.
Så dom jagar älg och gris samtidigt på din mark!
Nej du det är markägarna som är så jävla snåla att dom skriker när dom skiter!

Med den där ståndpunkten som utgångsläge, förstår jag att du har svårt att få till en öppen dialog med markägare.

Det är sällan vit eller svart. Traditionellt betalar jägarna för jakt på annans mark. Men då det är en helt annan typ av jakt på oftast andra tider, så verkar den upplevas som mer påfrestande. Att sedan vildsvinen inte påverkar övrigt vilt så bryr sig färre jägare om denna jakt. Hade det varit som med räven, så hade det varit andra bullar. Då hade man gladeligen jagat.

Så för markägarna vore det bäst om grisen körde bort älg o rådjur. Hela hösten förstörd.. Då hade det funnits ett incitament.

För markägaren som alltid fått betalt för sitt jaktarrende, blir det plötsligt konstigt att jägarna plötsligt kräver betalt. För flertalet jägare är det en jakt de oftast inte prioriterar av naturliga skäl. En viktig grej är nog bristen på någon vildsvinstradition.

Jag är av uppfattningen att det krävs en bättre dialog mellan markägare och jägare. Det handlar om att skapa ett förtroende mellan parterna. För markägaren är det mer intressant att jaktlaget skjuter gris och ju förr jägarna inser det, desto snabbare kommer en förståelse nås.

Är lite nyfiken på vad de arrenderande jaktlagen skulle tycka om att det plötsligt ingick skjutande av minst x antal grisar/år. Vill de inte gå med på det, lär det stå andra jaktlag på kö.

Jag tror detta kommer lösa sig naturligt, bara folk ge sig själv minst 5min att försöka sätta sig in i den andres situation.

Nu finns det vad jag vet minst 3st godkända fångande grisfällor, vilken markägaren kan hålla koll på o sedan meddela jaklaget när gris var fångad.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430826 Jag tycker det är intressant att så många skriver att jägarna inte ägnar sig åt vildsvinsjakt, kan ni inte skriva vart ni håller hus?

För här hemma mellan Kalmar och Nybro känns det som att vildsvinsjakt är det enda som existerar, finns inte en rådjurshund häromkring längre.
Jag har en klass 2 drillning, den är nog så gott som osäljbar här nere, finns ingen som jagar rådjur längre förutom bockjakten då.

Sedan så tror jag det är mycket värt om man har en åkerlapp där man kan anlägga viltfoder, av egen erfarenhet så tror jag det fungerar.

Både jag och grannen har viltåkrar och är flitiga med saltstenar, vi har knappt inga skador alls, men hos nämde rågranne finns inget sådant alls och han har rejält med skador.

Dom som skriker högst om viltet brukar inte ha någonting av viltvård på sina marker.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430830 Skrapar jag inte skogsbilvägen regelbundet (2 ggr/år) vore den inte farbar med p-bil.
Hinowa, jag har avhänt mig jakten = arrendatorerna avgör själva med vilka de vill jaga tillsammans med och när.
Detta i sin tur innebär att JÄGARNA ska komma överens med andra JÄGARE i andra jaktlag, men som jag sagt tidigare, gammal osämja gör att de inte kan komma överens enär de har väldigt skilda uppfattningar om i princip samma sak.
Eftersom jag hyrt ut jakten kan jag som markägare inte påverka vilka som jagar på min mark. Samma gubbar är det som jagar älg som jagar gris, vad trodde du :?:
Om de sedan jagar gris och älg samtidigt har jag ingen aning om eller lägger mig i. För övrigt tror jag inte de nyttjar älghundar när de jagar gris men vad vet jag :?: :grin:
Det är så enkelt att jägarna inte är byxade till att skjuta bort grisen för de kan inte komma överens sinsemellan.
Nu finns det här inga spannmålsbönder som är direkt berörda och många skogsägare har ännu inte fattat att grisens härjningar på sikt medför röta i skogen.
Det som inte syns direkt finns inte :oops:

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

tallen100  
#430832 Nu är jag ganska neutral i frågan, men vill ni ha bort ett skadedjur ock det är en råtta eller ett vildsvin och inte klarar detta på egenhand, så ska ju inte den som löser era problem behöva betala för det. Brukar vara åt andra hållet, en tjänst kostar. Annars är det bara att försöka lösa situationen själv.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430834 Här verkar grisjakten vara det populäraste, de har 2 åtlar på mina marker. Älg har de inte skjutit på flera år, (en kalv på 5 dagar). Något rådjur om året.

Många jägare är emot höga jaktarrenden eftersom "då får man bara rika jävlar som skjuter av allt viltet!". Men här menar ni på att det är tvärt om?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).