Älgfoderodlare skrev:Nu handlar ju inte viltolyckor enbart om att det är gott om vilt. När jag hade jakthundar o var ute o tog rätt på trafikskade vilt på 80 o 90 - talet. Var den absolut största andel påkörande fordon inte från trakten. Mycket har ändrats både vad gäller antalet bilar o körbeteende sedan dess. Jag har de senaste åren kört mellan 4-6.000 mil / år på svenska vägar och till Norge och aldrig kört på ett vilt ! Mest tror jag beror på att jag under de åren som älgstammen växte som mest, lärde mig att ha ett öga på vägen o det andra i vegetationen. Åkte idag några mil runt i Dalarna, där de stora trafikstråken från fjällen går. Fast jag åkte 80 km/h på 70 sträcka. Så körde SUV:ar med stora släp ifrån mig. De som nu i skymningen skall hem till sina respektive län, kör för att komma fram fort, inte säkert ! Dessutom hade väl vart o varannat forden med släpvagn i för hög hastighet, en blå skärm som lyste upp innsidan i bilen ! De kommer ju aldrig att hinna stanna om ett vilt dyker upp framför bilen. Vi kan ju inte lära viltet att INTE gå på våra vägar. Men självkritiskt kan vi bli j..ligt mycket bättre på att köra bil. Om vi VERKLIGEN BARA ängnade oss att köra bilen NÄR vi gör det, skulle nog en del av olycksstatistiken minska ! För om vi tittar på hur olyckstalen ser ut i trafiken människa vs människa, så talar ju inte den direkt om ömsesidig respekt heller. Varför skulle vi förvänta oss det av bilisterna mot viltet ?
ulf 1 skrev:det är ett slags vakuum som alltid råder i den här världen av skogsägare och jägare, syrefattigt på nåt vis.... allt blir sakta men säkert allt mer absurt och tanklöst... det mest intressanta och viktiga jag lärt i mitt liv, har alltid kommit från orädda människor som tordas bryta sig ur gamla tankebanor och deras "sanningar" ... och det finns ju alltid fler sätt att se på ett problem, men starka krafter vill vi ska tänka på "rätt" sätt och de som håller med om det som anses vara det "rätta" tänket får om de öppnar ögonen se att det nästan alltid visar sig vara fel..... det beror på att den starkaste lobbyn får tolkningsföreträde och den är alltid allierad med makten och de som vill ha kontroll... för visst är det fel att ha så stora stammar av älg och visst är det fel att införa vildsvin i vår fauna och visst är det fel att bedriva ett skogsbruk som utarmar vår natur och visst är det fel att detta skogsbruk nu nått en punkt där allt snart bara kostar för skogsägaren och bara ger pengar till industrin...hur kunde det gå så illa, att vi alla fria skogsägare blev slavarbetare åt industrin och hur kommer det sig att vi bråkar om rovdjur medan älgarna äter upp skogarna, och varför bedriver vi inte ett skogsbruk som behåller skogarna som skogar och varför skjuter vi inte de vidriga granplanteringarnas orsak ...älgkossorna, (på den jakttid vi har)..... jo det kan ni läsa här ovan så läs en gång till..
Hema skrev:Älgfoderodlare skrev:Nu handlar ju inte viltolyckor enbart om att det är gott om vilt. När jag hade jakthundar o var ute o tog rätt på trafikskade vilt på 80 o 90 - talet. Var den absolut största andel påkörande fordon inte från trakten. Mycket har ändrats både vad gäller antalet bilar o körbeteende sedan dess. Jag har de senaste åren kört mellan 4-6.000 mil / år på svenska vägar och till Norge och aldrig kört på ett vilt ! Mest tror jag beror på att jag under de åren som älgstammen växte som mest, lärde mig att ha ett öga på vägen o det andra i vegetationen. Åkte idag några mil runt i Dalarna, där de stora trafikstråken från fjällen går. Fast jag åkte 80 km/h på 70 sträcka. Så körde SUV:ar med stora släp ifrån mig. De som nu i skymningen skall hem till sina respektive län, kör för att komma fram fort, inte säkert ! Dessutom hade väl vart o varannat forden med släpvagn i för hög hastighet, en blå skärm som lyste upp innsidan i bilen ! De kommer ju aldrig att hinna stanna om ett vilt dyker upp framför bilen. Vi kan ju inte lära viltet att INTE gå på våra vägar. Men självkritiskt kan vi bli j..ligt mycket bättre på att köra bil. Om vi VERKLIGEN BARA ängnade oss att köra bilen NÄR vi gör det, skulle nog en del av olycksstatistiken minska ! För om vi tittar på hur olyckstalen ser ut i trafiken människa vs människa, så talar ju inte den direkt om ömsesidig respekt heller. Varför skulle vi förvänta oss det av bilisterna mot viltet ?
Kunde inte låta bli.