Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42755 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Älgfoderodlare  
#490404 Nu handlar ju inte viltolyckor enbart om att det är gott om vilt. När jag hade jakthundar o var ute o tog rätt på trafikskade vilt på 80 o 90 - talet. Var den absolut största andel påkörande fordon inte från trakten. Mycket har ändrats både vad gäller antalet bilar o körbeteende sedan dess. Jag har de senaste åren kört mellan 4-6.000 mil / år på svenska vägar och till Norge och aldrig kört på ett vilt ! Mest tror jag beror på att jag under de åren som älgstammen växte som mest, lärde mig att ha ett öga på vägen o det andra i vegetationen. Åkte idag några mil runt i Dalarna, där de stora trafikstråken från fjällen går. Fast jag åkte 80 km/h på 70 sträcka. Så körde SUV:ar med stora släp ifrån mig. De som nu i skymningen skall hem till sina respektive län, kör för att komma fram fort, inte säkert ! Dessutom hade väl vart o varannat forden med släpvagn i för hög hastighet, en blå skärm som lyste upp innsidan i bilen ! De kommer ju aldrig att hinna stanna om ett vilt dyker upp framför bilen. Vi kan ju inte lära viltet att INTE gå på våra vägar. Men självkritiskt kan vi bli j..ligt mycket bättre på att köra bil. Om vi VERKLIGEN BARA ängnade oss att köra bilen NÄR vi gör det, skulle nog en del av olycksstatistiken minska ! För om vi tittar på hur olyckstalen ser ut i trafiken människa vs människa, så talar ju inte den direkt om ömsesidig respekt heller. Varför skulle vi förvänta oss det av bilisterna mot viltet ?

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

ulf 1  
#490416 det är ett slags vakuum som alltid råder i den här världen av skogsägare och jägare, syrefattigt på nåt vis.... allt blir sakta men säkert allt mer absurt och tanklöst... det mest intressanta och viktiga jag lärt i mitt liv, har alltid kommit från orädda människor som tordas bryta sig ur gamla tankebanor och deras "sanningar" ... och det finns ju alltid fler sätt att se på ett problem, men starka krafter vill vi ska tänka på "rätt" sätt och de som håller med om det som anses vara det "rätta" tänket får om de öppnar ögonen se att det nästan alltid visar sig vara fel..... det beror på att den starkaste lobbyn får tolkningsföreträde och den är alltid allierad med makten och de som vill ha kontroll... för visst är det fel att ha så stora stammar av älg och visst är det fel att införa vildsvin i vår fauna och visst är det fel att bedriva ett skogsbruk som utarmar vår natur och visst är det fel att detta skogsbruk nu nått en punkt där allt snart bara kostar för skogsägaren och bara ger pengar till industrin...hur kunde det gå så illa, att vi alla fria skogsägare blev slavarbetare åt industrin och hur kommer det sig att vi bråkar om rovdjur medan älgarna äter upp skogarna, och varför bedriver vi inte ett skogsbruk som behåller skogarna som skogar och varför skjuter vi inte de vidriga granplanteringarnas orsak ...älgkossorna, (på den jakttid vi har)..... jo det kan ni läsa här ovan så läs en gång till..

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#490434
Älgfoderodlare skrev:Nu handlar ju inte viltolyckor enbart om att det är gott om vilt. När jag hade jakthundar o var ute o tog rätt på trafikskade vilt på 80 o 90 - talet. Var den absolut största andel påkörande fordon inte från trakten. Mycket har ändrats både vad gäller antalet bilar o körbeteende sedan dess. Jag har de senaste åren kört mellan 4-6.000 mil / år på svenska vägar och till Norge och aldrig kört på ett vilt ! Mest tror jag beror på att jag under de åren som älgstammen växte som mest, lärde mig att ha ett öga på vägen o det andra i vegetationen. Åkte idag några mil runt i Dalarna, där de stora trafikstråken från fjällen går. Fast jag åkte 80 km/h på 70 sträcka. Så körde SUV:ar med stora släp ifrån mig. De som nu i skymningen skall hem till sina respektive län, kör för att komma fram fort, inte säkert ! Dessutom hade väl vart o varannat forden med släpvagn i för hög hastighet, en blå skärm som lyste upp innsidan i bilen ! De kommer ju aldrig att hinna stanna om ett vilt dyker upp framför bilen. Vi kan ju inte lära viltet att INTE gå på våra vägar. Men självkritiskt kan vi bli j..ligt mycket bättre på att köra bil. Om vi VERKLIGEN BARA ängnade oss att köra bilen NÄR vi gör det, skulle nog en del av olycksstatistiken minska ! För om vi tittar på hur olyckstalen ser ut i trafiken människa vs människa, så talar ju inte den direkt om ömsesidig respekt heller. Varför skulle vi förvänta oss det av bilisterna mot viltet ?

Kunde inte låta bli.

:)

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490483
ulf 1 skrev:det är ett slags vakuum som alltid råder i den här världen av skogsägare och jägare, syrefattigt på nåt vis.... allt blir sakta men säkert allt mer absurt och tanklöst... det mest intressanta och viktiga jag lärt i mitt liv, har alltid kommit från orädda människor som tordas bryta sig ur gamla tankebanor och deras "sanningar" ... och det finns ju alltid fler sätt att se på ett problem, men starka krafter vill vi ska tänka på "rätt" sätt och de som håller med om det som anses vara det "rätta" tänket får om de öppnar ögonen se att det nästan alltid visar sig vara fel..... det beror på att den starkaste lobbyn får tolkningsföreträde och den är alltid allierad med makten och de som vill ha kontroll... för visst är det fel att ha så stora stammar av älg och visst är det fel att införa vildsvin i vår fauna och visst är det fel att bedriva ett skogsbruk som utarmar vår natur och visst är det fel att detta skogsbruk nu nått en punkt där allt snart bara kostar för skogsägaren och bara ger pengar till industrin...hur kunde det gå så illa, att vi alla fria skogsägare blev slavarbetare åt industrin och hur kommer det sig att vi bråkar om rovdjur medan älgarna äter upp skogarna, och varför bedriver vi inte ett skogsbruk som behåller skogarna som skogar och varför skjuter vi inte de vidriga granplanteringarnas orsak ...älgkossorna, (på den jakttid vi har)..... jo det kan ni läsa här ovan så läs en gång till..

Ska vi bedriva ett skogsbruk som "gör skogen till 'riktig' skog", så innebär det väl konkurs för både skogsbruket och skogsägarna, samt ett adjö till bioekonomin. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Älgfoderodlare  
#490520
Hema skrev:
Älgfoderodlare skrev:Nu handlar ju inte viltolyckor enbart om att det är gott om vilt. När jag hade jakthundar o var ute o tog rätt på trafikskade vilt på 80 o 90 - talet. Var den absolut största andel påkörande fordon inte från trakten. Mycket har ändrats både vad gäller antalet bilar o körbeteende sedan dess. Jag har de senaste åren kört mellan 4-6.000 mil / år på svenska vägar och till Norge och aldrig kört på ett vilt ! Mest tror jag beror på att jag under de åren som älgstammen växte som mest, lärde mig att ha ett öga på vägen o det andra i vegetationen. Åkte idag några mil runt i Dalarna, där de stora trafikstråken från fjällen går. Fast jag åkte 80 km/h på 70 sträcka. Så körde SUV:ar med stora släp ifrån mig. De som nu i skymningen skall hem till sina respektive län, kör för att komma fram fort, inte säkert ! Dessutom hade väl vart o varannat forden med släpvagn i för hög hastighet, en blå skärm som lyste upp innsidan i bilen ! De kommer ju aldrig att hinna stanna om ett vilt dyker upp framför bilen. Vi kan ju inte lära viltet att INTE gå på våra vägar. Men självkritiskt kan vi bli j..ligt mycket bättre på att köra bil. Om vi VERKLIGEN BARA ängnade oss att köra bilen NÄR vi gör det, skulle nog en del av olycksstatistiken minska ! För om vi tittar på hur olyckstalen ser ut i trafiken människa vs människa, så talar ju inte den direkt om ömsesidig respekt heller. Varför skulle vi förvänta oss det av bilisterna mot viltet ?

Kunde inte låta bli.

:)


Tyvärr så skulle det lika väl ha kunnat utspela sig i Sverige. Ju längre människan förflyttar sig från verkligheten, desto naivare verkar de kunna bli.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

ulf 1  
#490541 ja niklas nu går vi från viltolyckor till den svenska modellen av skogsbruk.... och det är väl inte fel för det hänger mycket ihop, de tragiska granplanteringarna tex .... men något annat som helt obegripligt "glömts" bort är ju de kostnader som det naturförstörande trakthyggesbruket nu är uppe i.... på 15 år har det i stort sätt fördubblats, medan betalningen för virket sjunkit... jag skrev att vi skogsägare frivilligt blivit slavar åt skogsindustrin, vi gallrar, varför då...finns ett enda bevis på att gallring ger dig som skogsägare mer pengar....nej... varför då göra dessa förlustingrepp i din skog, jo massa har beordrat dig att göra så och massa har alltid rätt, det vet vi alla slavar....(Slaveri innebär att en människa (slav) kan ägas och behandlas som egendom) när träden är halvvuxna kommer massa och säger att nu tar vi ner dom, ja ja massa har alltid rätt... hans egentliga mening med det är ju de två gallringar som slaven sen tvingas göra utan betalning... 80% av träden som tas ner i sverige är för att koka och elda och resten kallas timmer (om det är 12 cm i toppen)....törs man skratta åt massabossen tro ( jag har gjort det länge men alla ska veta att jag är avskydd av industrin) ... men tog inte slaveriet slut redan 1847 när vi friköpte de sista svenska slavarna, nej vi gjorde ju kedjor och bojor av järn långt senare men numer räcker hjärntvättning bra.....

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490543 Ulf! Slaveriet tog väl slut när värnplikten försvann... Annars frigavs ju officiellt de sista trälarna i Sverige på Magnus Erikssons tid på tronen.

Angående gallring och ekonomi, så finns det gott om trådar i detta ämne här på skogsforum. Det finns t.o.m. en kategori kallad gallring, så den intressanta debatten om gallring och ekonomi kan vi ta där. Men jag kan bara konstatera att risken för avverkningsförbud verkar öka dramatiskt med gallringsfritt. Å personligen föredrar jag välgallrade skogar framför ogallrade bestånd med avverkningsförbud.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).