Jakt och Fiske

Skaffa Älghund!

20 inlägg 14698 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

tallen100  
#414548
T Landström skrev:Det största orosmomentet är nog våra grå vänner i skogen...och många tankar kretsar kring just det...vågar man jaga med löshund om 5-10 år...???
Ska man testa att köpa en skyddsväst till hunden... Kanske lika bra att vänja den med västen från unga år...

Beror ju helt på hur mycket familjemedlem hunden blir, jag vill inte släppa en hund idag och framtiden ser tyvärr inte ut att bli bättre...
En väst kan säkert hjälpa till viss del men får vargen ikull hunden så tvivlar jag...
Ja det var inget muntert inlägg :wink: , men det är vad jag tror.

Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

Botvig  
#414649 Håller med KSE om att rasen inte är det viktigaste,utan vad du har för förutsättningar när det gäller att ha och umgås med hunden.
En Jämte är ju betydligt större och fodrar mer av utrymme,motion och mat.
Jaktligt är de nog ganska lika, skiljer mycket från individ till individ.
Det sägs att man får inte bättre hund än man förtjänar.
En hund måste få mycket tid i skogen särskilt de första åren och ägaren ha en ängels tålamod.

Den bästa hund jag haft skällde inte älg förrän han var 4 år, det sköts över 100 älgar för honom sedan,den sista när han var 15år.
Det är ingen tillfällighet att det oftast samma jägare som får fram bra hundar, de lägger väldigt mycket tid och arbete på hundarna både i skogen och hemma.

Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

hfab  
#414660 I alla älghunds raser finns det utomordentligt bra jakthundar.
Det finns även hundar som inte ens duger till handskämne, i ALLA älghunds raser. Sedan finns det gråhundar som arbetar som en laika, jämtar som liknar stövare mm.
Det viktigaste enligt mig är att välja en valp som du från början tror på. Ur en parning du tror på.
Har du redan från start tvivel kring din nya jaktkamrat, kommer du inte att ge valpen rätt förutsättningar.

Sedan gäller det att sålla i alla goda råd som du kommer att få. Det finns så många som VET hur en älghund ska jagas in, med det är trots allt bara du som kan komma fram till hur du vill att er jakt ska fungera.
Välj rätt valp, välj vilka rådgivare du ska lyssna på och lägg ner din själ i valpen. Då kommer du att få en bra älghund och en vän för livet. (i 10-12 år)

Användarvisningsbild

Re: Skaffa Älghund!

T Landström  
#414879 Jakt kan nog lösa sig ganska så smidigt... :grin:
Jag va i kontakt med de nya ägarna av skogen som Bergvik såld...dom skulle jaga till helgen och då frågade dom om jag hade hund...och då nämnde jag att jag hade bestämt mig för att skaffa älghund...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa Älghund!

husqvarna_med_sthil  
#414902 Gratulerar ! Jag tycker du är inne på rätt spår. Jag har ju haft jakthund i många år men ifjol och i år är första året jag jagar med älghund. Vid första anblicken blev jag skeptisk, en blandras mellan karelare och gråhund, sedan släppte jag honom i skogen. Ifjol sköt jag två för honom på stånd, i år har det skjutits tre älgar för honom. Av tio jaktdagar har han haft upp älg nio som i flertalet fall har bekräftats av passskyttar som hört eller sett/skjutit älgen och/eller jag. Sedan har vi en hög med övningsdagar på det utanför älgjakten.

Hunden är hur trevlig som helst utanför jakten, ligger gärna på innerskärmen i traktorn och ligger kvar där och tittar även om jag går ur. En bra kompis även då. Hur snäll och mjuk som helst med barnen.

Det jag menar med att skryta upp min blandras som är resultatet av en tjuvparning är just att det är mycket på individnivå och att de får tiden i skogen samt att man själv är tydlig med rätt och fel så kan man få en kompis som överträffar i användbarhet och kompisskap.

Jag anser ändå att man ska vara seriös som uppfödare. Denne ska du besöka och känna av läget och ha koll så att allt verkar vara som det ska. Det är ju ett val man ska leva med länge.

Lycka till ! Jag tror du har mycket roligt framför dig !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).