Jakt och Fiske

Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

36 inlägg 10992 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Torbjörn Johnsen  
#397817 I morgon är det första juli och det innebär formellt att det nya jaktåret 2016-2017 börjar. Just den här tiden på året är väl inte den mest jaktintensiva. Förr så var morkullejakten som började 1 juli en trevlig hållpunkt men den är ju inte tillåten längre. Jag minns den nästan som magisk när man var ute på sina första stapplande jaktsteg i kvällningen och lyssnade efter morkullornas knorrande och knispande. Lyckades man få en inom håll och i backen så vidtog det mödosamma arbetet med att leta upp fågeln i fråga vilket inte var så enkelt. Speciellt inte för en annan som växte upp i ett drevernäste där jakthundar användes för drevjakt och inte för att leta efter fjäderfä...

Vildsvinsstammens snabba etablering måste ju ha ändrat (och utökat) jaktårets innehåll för många markägare och jägare. Sen har vi ju den välsignade älgen. Kan man inte få dem att äta något annat än tall? Det känns som om deras diet innehåller mer och mer tallbarr. Enligt min mening är de faktiska betsesskadorna oproportionerligt stora i förhållande till älgstammens storlek och det lär väl inte gå att ändra deras matvanor? Bara att skjuta fler!

Vilket vilt och vilken jakt hör till era favoriter under jaktåret?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397819
Torbjörn Johnsen skrev: Enligt min mening är de faktiska betsesskadorna oproportionerligt stora i förhållande till älgstammens storlek och det lär väl inte gå att ändra deras matvanor? Bara att skjuta fler


Så väldigt sant. Jaga fler och/eller stängsla

Avatar Fallback

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

alias  
#397823
Torbjörn Johnsen skrev:I morgon är det första juli och det innebär formellt att det nya jaktåret 2016-2017 börjar. Just den här tiden på året är väl inte den mest jaktintensiva. Förr så var morkullejakten som började 1 juli en trevlig hållpunkt men den är ju inte tillåten längre. Jag minns den nästan som magisk när man var ute på sina första stapplande jaktsteg i kvällningen och lyssnade efter morkullornas knorrande och knispande. Lyckades man få en inom håll och i backen så vidtog det mödosamma arbetet med att leta upp fågeln i fråga vilket inte var så enkelt. Speciellt inte för en annan som växte upp i ett drevernäste där jakthundar användes för drevjakt och inte för att leta efter fjäderfä...

Vildsvinsstammens snabba etablering måste ju ha ändrat (och utökat) jaktårets innehåll för många markägare och jägare. Sen har vi ju den välsignade älgen. Kan man inte få dem att äta något annat än tall? Det känns som om deras diet innehåller mer och mer tallbarr. Enligt min mening är de faktiska betsesskadorna oproportionerligt stora i förhållande till älgstammens storlek och det lär väl inte gå att ändra deras matvanor? Bara att skjuta fler!

Vilket vilt och vilken jakt hör till era favoriter under jaktåret?


Som uppvuxen i ett hem där det passerat en rad taxar så blir det självklara svaret taxjakt på rådjur. Sen funkar stövarjakt och vildsvinsjakt med hund också helt OK. Älgjakten går mer på skogsvårdskontot än på nöjeskontot - för mycket militärmanöver över denna jakt enligt min mening.

Fågeljakt med hund och grytjakt har jag endast testat i ringa omfattning men det hade sin charm det också.

Om man jämför purschen med hundjakten så fungerar den förstnämnda, för egen del, i bästa fall som jag föreställer mig att metadon gör för en knarkare - lindrar den värsta abstinensen, men ger ingen riktig kick.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Erre  
#397824 Brukar börja 1 augusti med lockjakt på räv. En riktigt spännande och utmanande jaktform.
Är häftigt att se räven komma rätt på en med alla sinnen i högsta beredskap.

Sen favoritjakten. Bockjakt!
Man smyger längs mossar, åkrar och hyggen. Man skymtar en rostfärgad siluett någonstans och antingen stannar man och hoppas det kommer närmare eller så försöker man smyga. Några lockläten brukar få avgöra.

Sen drar älgjakten igång. Inte favoritjakten precis, men det sociala gör det riktigt roligt.
Här hemma brukar älgjakt under dagen övergå till grisjakt. Då vi har ett par hundar som föredrar att följa gris istället för älg.

Rådjursjakt med hund får man klämma in lite mellan all älgjakt.

Lite harejakt runt jul.

Sen ska man ju hinna hugga med! :shock: :wink:

Avatar Fallback

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

tallen100  
#397833 Favoritjakten var harjakt, men med vargar inpå knutarna så är jakten för min del ett minne blott.
Slutade även att jaga älg, saknaden kan ibland infinna sej i början av oktober... men går snabbt över när regnet vräker ner och dom varit ute helg efter helg och inte sett en älg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397842
Erre skrev:Sen ska man ju hinna hugga med! :shock: :wink:


Det är ju det. Man ska ju få ihop livspusslet. :D

Jaktkortet är betalat o klart. \M/

Brukar sitta ute några gånger i bockajakten.

Älgjakten tycker jag är rolig om det inte drar ut på tiden. Men den brukar lösa sig första veckan. Sen är det bara kalvar o dom kan man titta efter om andan faller på. Vi fikar mycket men skjuter det vi ska :mrgreen: . Så det blir omväxlande.

Rådjursjakt med hund är trevligt. Har dock ingen hund själv. Men vi har några i jaktlaget.

Vårat gamla jaktlag bestod av två skiften med en mil emellan, Nu har det föryngrats i den andra halvan. Så nu ville dom jaga på annat håll. Vilket jag tycker var tråkigt.

Men det roliga är att vi gått ihop med grannlaget som gränsar intill. Så förväntningarna är stora. Nytt folk, nya pass och nya möjligheter. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Äboda  
#397870 Vill nog påstå att 1 oktober när man får släppa hund på drev jakt efter rå och dov är när jaktsäsongen på allvar sätter igång. I år har jag en unghund som skall sättas på prov för första gången.
Annars är älgjakten lite speciell då det jagas ihop med grannmarkerna. Inte minst för den sociala biten.

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Seb macahan  
#397873 Har efter många år som jägare kommit på att det är skogen som lockar mer än jakten. Men en duktig rådjurshund i små såtar i goda vänners lag är alltid trevligt. Sen måste jag erkänna att fågel jakt är underskattat. Gäss änder duva. En ganska okomplicerad jakt som kan utövas ganska spontant och tar inte halva dagen i anspråk.

Avatar Fallback

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

husqvarna_med_sthil  
#397875 Nu börjar livet ! Först blir det att sitta på duvstrecket i aug några kvällar sedan blir det att släppa hunden i slutet av samma månad, härliga tider ! Sedan blir det om vartannat skogsarbete och jakt, bästa tiden är mig på väg rakt i famnen ! Skörden hemma ! Bären ! Svampen ! Köttet ! Timmer ! Äntligen !

Avatar Fallback

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

80-90  
#397895 Målet med hösten är å vara med å vara med å jaga in en drever som en kompis har köpt .. Sen e det å hjälpa min dotter å få fälla sin första bock .. Sen ska jag försöka skjuta min första hjort .. Det blir en intressant höst ...

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

fretchi  
#397896 Hoppas kunna locka omkull en älg åtminstone. Det har funkat alla andra år, så rimligtvis borde det kunna gå i år igen :)

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Erre  
#397909
80-90 skrev:Målet med hösten är å vara med å vara med å jaga in en drever som en kompis har köpt .. Sen e det å hjälpa min dotter å få fälla sin första bock .. Sen ska jag försöka skjuta min första hjort .. Det blir en intressant höst ...

@80-90
Hoppas det går bra med hunden.
Men hoppas mer på att dottern får sin första bock. :smile:
Ni hade ju älgjaktlycka ifjol. :-BD

Avatar Fallback

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

80-90  
#397914
1467370033_image.jpeg
Erre skrev:
80-90 skrev:Målet med hösten är å vara med å vara med å jaga in en drever som en kompis har köpt .. Sen e det å hjälpa min dotter å få fälla sin första bock .. Sen ska jag försöka skjuta min första hjort .. Det blir en intressant höst ...

@80-90
Hoppas det går bra med hunden.
Men hoppas mer på att dottern får sin första bock. :smile:
Ni hade ju älgjaktlycka ifjol. :-BD

Tror det ska gå bra !!! E väldigt mycket bock på skogen

Användarvisningsbild

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

Erre  
#397915 Låter bra!!
:-BD \M/ :-BD

Avatar Fallback

Re: Förväntningar inför nya jaktåret som börjar i morgon?

tyke  
#397955 Finns inget som slår en ställande hund på älg och gris då mår man som bäst. Men ikväll får man stilla hungern med lite åteljakt på gris i väntan på första hundsläppet i augusti.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).