Jakt och Fiske

vargen

1072 inlägg 253132 visningar 67 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693127 Här har vi så mycket klövvilt, att det inte går att sätta annat än gran - fast det borde kanske vara något annat! 👎
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

hfab  
#693130
Niking skrev:Tja, vilket är djävligast, vargsäkert fårstängsel runt hagen, eller viltstängsel runt alla icke granföryngringar?
/Niklas

Går du in för att provocera?
Eller är du verkligen så okunnig som det ser ut då man läser alla dina inlägg?

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693134
hfab skrev:
Niking skrev:Tja, vilket är djävligast, vargsäkert fårstängsel runt hagen, eller viltstängsel runt alla icke granföryngringar?
/Niklas

Går du in för att provocera?
Eller är du verkligen så okunnig som det ser ut då man läser alla dina inlägg?


Jag är nog varken provocerande eller okunnig, utan förmedlar bara en annan version än jaktkramarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: vargen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693138 Om du nu är så att du har så bra koll så kan du väl säga hur stora viltstamnar ni har och hur stor är av skjutningen.
Jag är mer skogsägare än jägare men inbillar man sig att det blir färre skador av vilt om vargen etablerar sig är man bra galet ute. Fundera på varför det var skogsbolagen som låg bakom överklagandet för för liten vargjakt i Gävleborg. Och låg på om utökad jakt när de sex barkarna fällts och det fanns fler kvar i området. Det finns en förklaring på det.

Avatar Fallback

Re: vargen

isteskog  
#693140 Jägarorganisationerna stod också bakom att få fälla fler vargar! De menade att hela reviret skulle bort som var tanken från början. Sen att Länsstyrelsen ha noll koll på hur många vargar det fanns i reviret är en annan sak! 😉

Användarvisningsbild

Re: vargen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693146 Så är det. Men del är lika säkert att Jägarförbundet vill ha färre vargar och överklagar som att rovdjursföreningarna överklagar för att färre ska få jagas. Men varför vill de stora skogsbolagen ha färre vargar är frågan.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693153 Det får du fråga storbolagen om. Jag har inte med dem att göra.

Här var tilldelningen 4 stora och 4 små, tror jag, fördelat på ca 2000 ha mark. Kunde dock varit klart större tilldelning enligt mig, då de sköt fullt första helgen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

r93  
#693160 Jagar dom inte hela veckan?
Här i söder så börjar älgjakten en måndag, så är det fullskjutet första helgen så har man ju jagat en vecka.

Vi har 1300 ha, och vi har en stor och en liten.

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#693163 Skjuter dom fullt snabbt så är det åt h..vete,
Lyckas dom inte skjuta fullt så är det åt h..vete.
Så det är inte lätt 🙃

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693164 Här bevakar de bara under deförsta dagarna. Själva jakten brukar börja framåt helgen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: vargen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693172
Niking skrev:Det får du fråga storbolagen om. Jag har inte med dem att göra.

Här var tilldelningen 4 stora och 4 små, tror jag, fördelat på ca 2000 ha mark. Kunde dock varit klart större tilldelning enligt mig, då de sköt fullt första helgen.
/Niklas

Jag frågar dig för att det är du som borde veta. 4 älgar/1000 ha är väl en bra avskjutning.
Menndet är inte bara älgar som äter så därför frågade hur stor avskjutning ni har du kan gå in på biktfars så kan du se. Med lite tur är alla gälda djuren i ditt område med där annars är det bara älgarna.
Vi hade en vuxen och en kalv iår. Vi var klara kl 11:30 på förmiddagen första måndagen. Vi har lite drygt 600 ha Det ger ennsvskjutning på ca 3 älgar/1000 ha.
Vinterstad här är 12,5 älgar och för äsot 7,8. Vi ligger i den delen med mest älg.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693177 Å det anser du vara en lagom stor viltstam respektive tilldelning för ditt skogsbruk?

Å varför skulle jag ha koll på vissa storbolags vargpolicy i Gävleborgs län (som f.ö ligger ca 45 mil hemifrån)?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: vargen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693214 Ja vi har bördiga marker och får upp tall där vi vill med bördiga marker har vi mycket annat som det vilda med äter.

Att du inte fattar varför skogsbolagen som har skog i vargrevir och vill minska vargstammen visar bara att du gissar och har ingen koll trotts att du påstår motsatsen. Du var ju påläst enligt egen utsago på inlägg #693134

Avatar Fallback

Re: vargen

isteskog  
#693224 Och varför vill skogsbolagen minska vargstammen då, Tändemåla?

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693226 Tåndemåla, läs min föregående inlägg och svara på frågan som jag ställde där angående storbolagen.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).